Avatar billede ogik Nybegynder
10. november 2000 - 12:43 Der er 7 kommentarer

Antal poster i en TTABLE!

Hey..
er der nogen der ved hvordan jeg får vist i et Label hvor mange poster der er i hele tabellen
Avatar billede torbenthyregod Nybegynder
10. november 2000 - 12:48 #1
label1.caption := inttostr(Table.Recordcount)
Avatar billede pellelil Nybegynder
10. november 2000 - 12:50 #2
Alt efter hvilken Database du bruger så kan du ikke altid regne med RecordCount. Jeg vil derfor foreslå at du i stedet bruger en TQuery: \"SELECT count(*) FROM TableNavn\", hvorefte du kan læse antallet som: \"iAntal := Query1.Fields.Fields[0].AsInteger;\".
Avatar billede assassin Juniormester
10. november 2000 - 13:07 #3
var
  Taeller: integer;

taeller := 0;
With Tabel do
begin
  first;
  while not eof do
  begin
    inc(taeller);
  end;
label.Caption := IntToStr(taeller);
Avatar billede pellelil Nybegynder
10. november 2000 - 13:26 #4
assasssin> Hvis du køre \"Stand-alone\" så tror jeg ikke at dit forslag gør så meget fra eller til, men hvis det bruges i et Client/Server miljø så er det direkte tåbeligt, da du belaster netværket ved at overføre samtlige poster fra servern til klienten.

En \"select count...\" vil i stedet lade serveren trække læsset og kun overføre antallet af poster.
Avatar billede assassin Juniormester
10. november 2000 - 13:35 #5
Pellelil> Tak for det.
Jeg har ingen forstand på Client/server. (som du nok har gættet)
:-))
Avatar billede delphi Nybegynder
10. november 2000 - 14:08 #6
Jeg kan kun give Pellelil ret:  LAD ALTID DB SERVEREN GØRE ARBEJDET!!

Dvs. hvis man kører en RecordCount på et dataset, det være sig TQuery eller TTable, så vil samtlige record i tabellen bliver overført til computeren, der så vil tælle antallet af poster, hvorefter den dropper alle posterne igen.  Direkte tåbeligt, specielt hvis det foregår via net eller/og på en langsom maskine.

Select Count(*)
Form TabelNavn

vil altid lade DB-enginen lave arbejdet og kun overføre en enkelt record indeholdende antallet.

Delphi
Avatar billede eagleeye Praktikant
01. december 2000 - 10:06 #7
Er dette spørgsmål lukket ??
Det ser ud som der er 2 brugbare svar!!