Avatar billede zeuszan Nybegynder
12. marts 2003 - 17:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

insert records - MySQL

Hej Eksperter!

Jeg er netop begyndt at rode med Delphi programmering, da mit næste skoleprojekt har kraftig relevans til netop den type programmering.

Mit problem er, at jeg kan sgu' ikke få en/min applikation til at indsætte records/rækker i min MySQL database :0(

Jeg bruger og SKAL bruge MyODBC driveren.

Jeg kan sagtens hente data ud og browse dem vi aen DBNavigator, men kan ikke få lov at editere i felterne, selvom jeg bruger DBEdit felter!

Håber i kan hjælpe - det haster og et hurtigt svar vil øge pointantallet !!

mvh Zeuszan
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. marts 2003 - 17:04 #1
Avatar billede zeuszan Nybegynder
12. marts 2003 - 17:12 #2
Jeg har brugt de sidste 3-4 timer på at søge i artiklerne bla. her på eksperten, men har intet nyttigt fundet !!

De handler (næsten) alle sammen om hvordan man "bare" får kontakt til sin DB og det har jeg jo klaret :0)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. marts 2003 - 17:16 #3
har du kigget i dette indlæg også??
Avatar billede ztyxx Nybegynder
12. marts 2003 - 17:17 #4
ups, manglede lige en URL ;-)
http://www.eksperten.dk/spm/231293
Avatar billede zeuszan Nybegynder
12. marts 2003 - 17:29 #5
ja - 3 gange er jeg stødt på det i løbet af eftermiddagen!

Hans problem var jo "bare" SQL syntaxen som var forkert...

Hvordan flytter jeg text fra et edit-felt over i min database??

hvis jeg f.ex har et edit felt kaldet dbe_varenavn og gerne vil flytte det ind  i min tabel, varer. så bruger jeg vel INSERT INTO varer(vareNavn) VALUES(??);

Ved de to ?? ved jeg ikke hvad der skal stå, men det skal være texten fra edit feltet :0)
Avatar billede stoney Nybegynder
12. marts 2003 - 19:30 #6
with SqlQuery1 do begin
                with SQL do begin
        Clear;
        Add('Insert into tabel (feltnavn) Values (:paramedit)');

    sqlQuery1.Params.ParamByName('paramedit').Value := edit1.text;

  end;
  sqlquery1.ExecSQL;

  end;

Det er noget i den stil

Stoney
Avatar billede diz Nybegynder
13. marts 2003 - 11:06 #7
var
  tempstr : string;
begin
  tempstr := dbe_varenavn.text;

  sqlquery.sql.clear
  sqlquery.sql.add('Insert into varer (vareNavn) Values ("'+tempstr+'")');
  sqlquery.execSQL

end;

Det kan være du skal benytte ' istedet for " rundt om tempstr! Altså

sqlquery.sql.add('Insert into varer (vareNavn) Values ('''+tempstr+''')');
Avatar billede diz Nybegynder
13. marts 2003 - 11:07 #8
eller

var
  tempstr : string;
begin
  tempstr := dbe_varenavn.text;
  sqlQuery.active := false;
  sqlquery.sql.clear
  sqlquery.sql.add('Insert into varer (vareNavn) Values ("'+tempstr+'")');
  sqlQuery.active := true;

end;
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. marts 2003 - 14:58 #9
kom du videre, så spørgsmålet kan lukkes??