Avatar billede kapsel Nybegynder
14. august 1999 - 16:29 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

2 netkort i èn maskine

Hejsa!

Jeg skal til computerfest, og tænkte derfor på at kaste 2 netkort i min NT
Server maskine.. Men hvordan definerere jeg hvilken IP adresse fx. min FTP server skal have ? (Det skal lige siges at jeg ikke bruger IIS, men Serv-U da der ikke er ratio på IIS =)

Og hvordan definerer jeg fx. en spil servers IP adresse fx. Quake 2?

Håber der er en venlig sjæl som vil hjælpe!

- Kasper
Avatar billede 127144146281 Nybegynder
14. august 1999 - 18:26 #1
Severen IP adresse kan ændres under Kontrolpanel -> Netværk mener jeg (har ikke lige et nerkort i nu).

Det med Serv-U den finder automatisk IP adreesen (den din comp. er på)
Avatar billede kapsel Nybegynder
14. august 1999 - 19:01 #2
Øhmmm... Det ved jeg da godt! Det var måske ikke liiige det jeg mente.. Jeg vil jo have TO IP adresser på èn maskine, og så kunne bruge hver IP til TO forskellige ting!
Avatar billede junker Nybegynder
14. august 1999 - 19:19 #3
Hvis det bare er fordi du vil have flere tjenester kørende på maskinen, hvad skal du så med det ekstra netkort? Du sætter bare ftp serveren op på port 21 (normal ftp) og quake serveren på den port en quake server nu skal køre på (håbløs mht quake :)
Avatar billede kapsel Nybegynder
14. august 1999 - 19:44 #4
Hehe.. I know! Men det er lidt træls at folk suger fra mit 100 mbit kort mens jeg spiller! Så lagger det jo for vildt! Og det _ville_ jo være smart hvis man kunne! Og det VED jeg at man kan! Kan i ikke bare sige hvordan man gør ? =) Eller ved i det ikke? hehe
Avatar billede chruker Nybegynder
14. august 1999 - 21:15 #5
Hvis du allerede har tildelt hver netkort sit IP nummer, så burde du i ftp serveren configuration kunne bestemme hvilket IP nummer den skal lytte til.

Men så vidt jeg kan forstå spørger du efter hvordan man tildeler et nyt IP nummer til det ekstra netkort du sætter i. Nu er det lang tid siden jeg lige har været inde i min NT, men jeg mener at der hvor du konfigurere IP addressen (hvad fanen hedder og hvordan du finder TCP/IP opsætningsskærmen kan jeg ikke huske). Nå, men når du har fundet det rigtige sted så kan du vist nok vælge hvilket kort IP addressen skal binde sig til.

Jeg prøver lige at checke det lidt senere, prøv evt. at kigge forbi efter midnat.
Avatar billede chruker Nybegynder
14. august 1999 - 21:47 #6
Sådan her tror jeg i hvert fald du sætter IP addressen på kortene:
- Højreklik på netværket på skrivebordet og vælg properties.
- Vælg fanen Protocols og marker TCP/IP Protocol.
- Klik på Properties.
- I fanen IP Address vælg den rigtige adapter og sæt IP adressen.

Det skulle være det.
Avatar billede kapsel Nybegynder
14. august 1999 - 22:19 #7
Aaarr! J E G  V E D  D E T  !!

Det er jo ikke det jeg spørger om! Jeg vil gerne vide, hvad man skal gøre for at tildele hvert enkelt program/spil eller hvad det nu er, en IP.. Jeg vil gerne fx. tildele min Quake2 server en bestemt IP på det ene kort! HVORDAN GØR MAN DET ?
Avatar billede fumes Nybegynder
15. august 1999 - 02:47 #8
Du kan ikke tildele et PROGRAM en IP-adresse som sådan. Du kan tildele netkortene IP-adresser. Dine programmer skal så udnytte DEM !

Hvis din Quake2 Server så kun skal kunne køre på det ene IP-scope - så skal det afgrænses i Quake2 serveren - det er IKKE noget NT gør/kan gøre for dig !
Avatar billede kapsel Nybegynder
15. august 1999 - 16:29 #9
Ahaaa.. Okay! Men hvordan gør man så det, hvis Quake2 serveren ikke kan det ? Eller hvis FTP serveren ikke kan det ? I IIS kan man, det ved jeg!

- Kapsel
Avatar billede mr.mads Nybegynder
21. august 1999 - 10:19 #10
Det er jo derfor man bruger porte!
Fx. FTP klienten bruger serverens IP adr. på en given port (normalt 21), netop for ikke at få svar fra http der køre på samme server (anden port). Det samme gælder for POP ect.
Mvh
Mads
Avatar billede mr.mads Nybegynder
21. august 1999 - 10:21 #11
Hvis dine to netkort ikke er på samme subnet, har du jo løst problemet.
Er de på samme subnet er der ingen fidus i at have to netkort!
Mvh
Mads
Avatar billede mr.mads Nybegynder
21. august 1999 - 12:09 #12
Jeg kunne forestille mig at grunden til du gerne vil have to netkort i din computer, er at du tror det kan fordoble din båndbredde. Resultatet bliver i virkeligheden dårligere netværks performance, da du blot indsætter en computer mere på samme netværks-kapacitet. For at opnå en performance forbedring, med to netkort, må du have en switch eller en router (i stedet for en hub).

Du kan godt have flere IP-adr. på samme netkort, under Properties for TCP/IP Protocol trykker du på Advanced og add’er ennu en IP-adr. Resultatet bliver her altid dårligere netværks performance, da du nu skal spytte dobbelt så mange broadcast pakker ud på nettet.

Så brug porte, og giv mig de 30p.

Mvh
Mads
Avatar billede kapsel Nybegynder
22. august 1999 - 12:11 #13
Tak!
Avatar billede mr.mads Nybegynder
22. august 1999 - 12:55 #14
Hvorfor faen' ska' chruker ha' point for det ævl?
Mvh
Mads
Avatar billede kapsel Nybegynder
22. august 1999 - 14:49 #15
Ehh... Jeg "Accepterede Svar"`et?!?
Avatar billede zed_one Praktikant
29. november 2001 - 10:41 #16
så slap da af..så vigtige er point da heller ik