Avatar billede Lasse Novice
10. november 2000 - 12:28 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

modulet MIME::Entity og æøå

Er der nogen der ved hvorfor at mine æ,ø og å\'er ikke bliver rigtig vist hvis jeg f.eks. ser mine mails i Microsoft outlook? Mailen er genereret v. brug af modulet MIME::Entity. Det er KUN titlen den ikke vil vise rigtigt. Alle æøå i teksten er vist rigtigt.. nogen ideer?
Avatar billede Lasse Novice
10. november 2000 - 12:30 #1
jeg ved ikke om det KUN er i Microsoft outlook...!!!
Avatar billede kibeha Nybegynder
10. november 2000 - 12:48 #2
Subjects og andre header-felter skal kodes som \'qouted-printable\' for at være helt sikker på, at specialtegn kommer rigtigt med.

Et header-felts indhold skal skrives som :
\'=?iso-8859-1?q?<tekst>?=\'
<tekst> skal være din header-tekst, men hvor specialtegn (samt \'=\',\'?\',\'_\' og \'\\t\') er udskiftet med \'=XX\', hvor XX er tegnets ansi-værdi i hexadecimalt. Desuden skal mellemrum udskiftes med \'_\'.

Det betyder, at teksten \'Kærgården\' skal skrives som \'=?iso-8859-1?q?K=E6rg=E5rden?=\'.

Jeg er ikke sikker, men MIME modulet bør have en funktion til at lave den her quoted-printable konvertering.

Håber det hjælper.
Avatar billede Lasse Novice
10. november 2000 - 14:03 #3
jamen, man kan ikke have encoding=\'quoted-printable\' når det er en multipart message...

nogen andre ideer...?
Avatar billede kibeha Nybegynder
10. november 2000 - 14:52 #4
Måske svarede jeg lidt uklart ...

Jeg mente ikke, at du skulle angive encoding=\'quoted-printable\'. Jeg mente, at selve subject-teksten skal encodes.

Dvs. at når du gør noget i den her retning :

    $top = build MIME::Entity From    => \'me@myhost.com\',
                              To      => \'you@yourhost.com\',
                              Subject  => \'Kærgården\',
                  Data    => \\@my_message;

Så skal du i virkeligheden lave følgende :

    $top = build MIME::Entity From    => \'me@myhost.com\',
                              To      => \'you@yourhost.com\',
                              Subject  => \'=?iso-8859-1?q?K=E6rg=E5rden?=\',
                  Data    => \\@my_message;

Nu har jeg så kigget lidt på MIME::Entity, og den har IKKE en funktion til formålet. Men du kan bruge følgende (tror jeg, jeg har ikke prøvet) modul : MIME::Words (Beskrivelse på : http://www.perldoc.com/perl5.6/lib/MIME/Words.html ). Den har funktioner til både encoding og decoding af ord. Så med den skulle du kunne skrive noget i den her stil :

    encode_mimewords(\'Kærgården\')

hvilket burde give dig det ønskede resultat.

Jeg har ikke prøvet det af, men det skulle være det du har brug for iflg. specifikationen.

Jeg krydser fingre for det virker :-)
Avatar billede Lasse Novice
10. november 2000 - 15:46 #5
Det bliver nok først på mandag at jeg prøver det...
men jeg takker for dine svar..
Avatar billede Lasse Novice
13. november 2000 - 09:34 #6
Det viiiiiirkede... TAKKER