Avatar billede olemis Nybegynder
14. august 1999 - 15:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Scrollbar

Jeg kan ikke få scrollbaren til at spole ned gennem teksten, istedet viser den kun min og max værdier. Her er koden jeg bruger:
Private Sub VScroll1_Change()
VScroll1.Min = 0
VScroll1.Max = 100
VScroll1.SmallChange = 1
VScroll1.LargeChange = 5
labelx.Caption = VScroll1

Avatar billede taffy Nybegynder
14. august 1999 - 15:28 #1
du skal da bare bruge tekstbox og vælge multilinier så er den der automatisk
Avatar billede joern Nybegynder
14. august 1999 - 18:06 #2
Hej Olemis.
Det fremgår ikke ganske klart, hvad du vil!  Ønsker du at labelx skal vise det tal som VScroll er indstillet til?  Måske vil det hjælpe at du tilføjer "value" til sidste linie:
labelx.Caption=Vscroll.value

Men Taffy har opfattet, at du har en tekstboks med flere linier tekst end der kan vises, og det er jo en helt anden sag.  Præcisér!

M.v.h.  Jørn
Avatar billede olemis Nybegynder
14. august 1999 - 19:06 #3
Meningen med scrollbaren er at man kan spole frem og tilbage i den tekst som ligger i labelx.
Avatar billede joern Nybegynder
14. august 1999 - 19:50 #4
Hej Olemis.

Jeg tvivler på at det er muligt.  Jeg ville bruge en anden kontrol; en tekstboks, en listeboks eller en grid (uden linier evt.).  Hvis det gælder om at se mere end det af labelindholdet som default vises, kan du med et klik evt. sætte autosize til og fra.  Men andre er sikkert klogere end jeg.

M.v.h.  Jørn
Avatar billede brian Nybegynder
14. august 1999 - 23:10 #5
Brug en TextBox og sæt Multiline=true og Scrollbars=2 eller er der noget jeg har misset ?
Avatar billede skovlunde Nybegynder
15. august 1999 - 03:23 #6
Det er ikke muligt som Jørn skriver. En label er statisk og vil altid (ligegyldigt hvad) vise tekst fra Top mod bund. Hvilket vil sige at en label altid vil vise starten af en tekst, og afhængig af hvordan du har sat den op, klippe det overskydende væk. Hvis du ikke vil bruge en teksboks skal du bruge et element der besidder et DC (Device Context) og selv styre udskrivningen af tekst med enten Print funcktionen eller API'erne DrawText / TextOut / TextOutEx. Samtidig skal du også konstant måle højden på din font størrelse og højeste bogstav (beskrevet i en TextMetric struktur). Jeg håber du er blevet skræmt nok til at benytte en tekstboks..:)