Avatar billede botha1 Nybegynder
10. marts 2003 - 23:35 Der er 13 kommentarer

Styr design vha include fil

Jeg ved ikke om der er nogen der kan huske www.synonym.dk hvor man kunne oprette en gratis butik.

Den funktion jeg søger er at man (som man kunne der) har mulighed for at vælge mellem flere (mange) forskellige designz i en admin del, hvorefter butikken med det samma ændrede udseende.

Der var ganske enkelt bare en side med ca. 100 små thumbnails billeder af de forskellige der var at vælge imellem, hvor man så blot klikkede på den man ønskede.

Hvordan f.. gjorde de det ? vha include fil ?
Og er der nogen der kender andre steder med denne funktion ?
Og MEGET gerne : er der nogen der har en link til et sted hvor der forklares hvordan jeg laver det (helst Dansk)

PLEaze help me :-)
Avatar billede thb Nybegynder
10. marts 2003 - 23:38 #1
jeg har lavet det før...

Jeg gjorde det ved hjælp af en db tabel med indstillinger, når siden så åbnede så brugte den bare de indstillinger som brugeren nu havde lavet..

Thomas
Avatar billede milandt Nybegynder
10. marts 2003 - 23:39 #2
Du kan bruge forskellige settings i dit CSS.
Avatar billede mortrr Praktikant
10. marts 2003 - 23:40 #3
Det kan gøres på mange måder.
Hvis "layoutet" er rimeligt ens, kan man nøjes med at gemme information om hvilen grafik der skal ind forskellige steder, og hvilket stylesheet der skal bruges.

Hvis designet varierer meget, kan det gøres ved at opbygge sin "skabelon" af byggeklodser, hvor hver klods kan indeholde et "modul" - fx menu, sideoverskrift, tekst.

Hvad der passer bedst, kommer an på hvor meget frihed man vil give.
Avatar billede botha1 Nybegynder
10. marts 2003 - 23:52 #4
hvis jeg forhøjer til 200 point.
er der en der har tid/lyst/energi til at lave et eksempel til mig ?

Hvis jeg bare ønsker et "T" frames design ( top.htm + menu.htm + body.htm )

og så bare 3 forskellige udgaver (evt. bare med forskellige baggrundsfarver)

??????????? PLEaze ???????????????
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 00:02 #5
Det er egentligt ikke 200 point værd. (kommer an på om du skal have det ind med skeer ;-)

Helt simpelt kunne man lave et antal billeder til hvert udseende, og en css fil.

Brugeren vælger udseende 1, og du gemmer det i fx variablen SkabelonID, og udskriver fx
<link rel=stylesheet href="stylesheet<%=SkabelonID%>.css">
<body background="baggrund<%=SkabelonID%>.gif">

osv osv.
Avatar billede botha1 Nybegynder
11. marts 2003 - 00:05 #6
Jeg vil MEGET gerne have det ind med skeer, og helst vha <-- include --> hvis det er muligt.
Og vil det ikke være smartest at gemme variablen i en .txt fil på roden (eller hva) det må da virke.
( Jeg kan bare ikke "føre ideen ud i livet" )
Avatar billede botha1 Nybegynder
11. marts 2003 - 00:06 #7
Send gerne forslag til
botha@botha.dk
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 00:12 #8
Hvis det er nok med ovenstående, kunne du bare lave en txt-fil (skabelon.asp) som indeholder
<%
SkabelonID=3
%>
og includere den med
<!--#INCLUDE VIRTUAL="/skabelon.asp"-->
herefter kan du bruge fx
<body background="baggrund<%=SkabelonID%>.gif">

Hvis du gerne vil have opdelt din grafik i mapper, kunne du lave en mappe til hvert design, og bruge skabelonid'en i mappenavnet, som fx
<body background="/images/skabelon<%=SkabelonID%>/baggrund.gif">
Den vil så hente fx /images/skabelon3/baggrund.gif som baggrund
Avatar billede botha1 Nybegynder
11. marts 2003 - 00:32 #9
jeg vil gerne have mulighed for at ændre farver på baggrund, tabeller og evt. selve index.htm (placering og størrelse på frames)
Derfor er et billede ikke helt nok, men ideen var ellers god nok.
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 00:40 #10
Hvem har snakket om "kun et billede"?

Det kan du jo hurtigt udvide med hvad du nu har brug for.

Farver skal du lægge i dit stylesheet.
Størrelser på frames kan du fx også lægge i skabelon.asp, eller have en anden include som angiver dem.

Men det skal åbenbart være et fikst og færdig system du skal have.
Hvorfor starter du så ikke med at bede om det?
Avatar billede rasmuslund Nybegynder
11. marts 2003 - 12:00 #11
Jeg har lavet noget ligende, og min erfaring er at det ikke altid er det bedste at benytte <!--#INCLUDE -->. Man skal huske at INCLUDE filer afvikles før alt andet kode på siden. Jeg valgte i stedet at benytte server.execute som afvikler koden i den rækkefølge den støder på det.

Men det var blot lige en comment.. msåke nogle kan bruge det.

rasmuslund c",)
Avatar billede mortrr Praktikant
11. marts 2003 - 12:16 #12
rasmuslund> Include afvikles IKKE før alt andet på siden.
De afvikles i den rækkefølge de optræder.

Du kan opfatte det som at indholdet af den inkluderede fil kopieres ind det sted includen er.
Avatar billede botha1 Nybegynder
12. september 2004 - 00:13 #13
vi blev vel ikke rigtigt færdige her?

den med skeerne er stadig fin, jeg vil meget gerne om en af jer har 5 min. til at lave mig et simpelt eksempel og sende det til mig.
Det er ejeren der en gang for alle skal vælge sit design, og ikke den besøgende. Og informationerne skal hentes fra en database, så det er muligt at ændre i det fra en admin del.