Avatar billede entracore Nybegynder
10. marts 2003 - 17:16 Der er 22 kommentarer og
2 løsninger

Active Directory Service

Hey

Jeg har brug for en række eksempler på hvordan man anvender Active Directory Service med ASP. Det jeg hovedsageligt er på udkig efter er eksempler hvordan man lister grupper og bruger i en browser fra et active directory.

På forhånd tak.
Avatar billede Spotgun Seniormester
10. marts 2003 - 18:10 #1
Prøv at kigge lidt på det script de har her:

http://www.freevbcode.com/ShowCode.Asp?ID=1954
Avatar billede entracore Nybegynder
10. marts 2003 - 18:29 #2
spotgun >>Eksemplet benytter WinNT Protokollen og det jeg står er mangler er en række eksempler der benytter LDAP.

Sorry.
Avatar billede esd Nybegynder
10. marts 2003 - 19:51 #3
Så vidt jeg ved er den eneste forskel at du i koden erstatter WinNT med LDAP !!
Avatar billede esd Nybegynder
10. marts 2003 - 20:09 #4
spørgsmål: har du en exchange server kørende?
Avatar billede entracore Nybegynder
10. marts 2003 - 21:38 #5
Nej jeg har ikke en Exchange server kørende.
Avatar billede clausn Nybegynder
11. marts 2003 - 12:40 #6
Hejsa,

Dette her har jeg læst er det rigtige, men får selv en fejl i linen "rs.Open sql, conn" - hvis der er nogen der ikke får fejl, må de gerne sige hvad de har gjort. Jeg får fælgende fejl:

Provider (0x80004005)
Unspecified error

Jeg har prøvet at gøre det på en W2K member server med et AD-domæne og en Exchange 5.5 server. Har ikke prøvet med EX2K server...

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "Provider=ADSDSOObject"

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

sql = "Select mail, description, displayName, initials, cn From 'LDAP://mitdomain.dk/DC=mitdomain,DC=dk' Where objectCategory='Person' and objectClass='user'"

rs.Open sql, conn

Response.Write "<table>"
Do While Not rs.EOF
Response.Write "<tr>"
Response.Write "<td>" & rs("cn") & " - " & rs("displayName")  & " - "  & rs("mail") & "</td>"
Response.Write "</tr>"
rs.movenext
Loop
Response.Write "</table>"

Hilsen
Claus
Avatar billede entracore Nybegynder
11. marts 2003 - 13:59 #7
Claus >> Jeg får også en Unspecified error i linien 'rs.Open sql, Conn' :-(
Avatar billede serverguide Nybegynder
11. marts 2003 - 23:34 #8
Har du rettet LDAP streng, så det passer til dit domaine ?

'LDAP://mitdomain.dk/DC=mitdomain,DC=dk'

/SG
Avatar billede entracore Nybegynder
12. marts 2003 - 09:30 #9
serverguide >> Jeg har rettet LDAP strengen. Men problemet med min streng at jeg får fejl på følgende: 'LDAP://DC=MyDomain, DC=Com' men jeg får ikke fejl hvis jeg skriver 'LDAP://MyDomain'

Hvorfor sker dette ?
Avatar billede serverguide Nybegynder
12. marts 2003 - 19:17 #10
? Har du SQL / MDAC / ACCESS Eller tilsvarende installeret på serveren ?  Jeg ved ikke fandens meget om ASP, men mener at kunne huske at der skal ligge en database "fætter" for at fo det til at "dutte"  Hvad med VBS! Har du prøvet det ? ( Det dutter )
Her er et script du kan prøve:

' Lavet af Jesper Hanno Hansen, Jesper@hanno.dk
' www.hanno.dk
' *************************************************
' Viser liste over Brugere i Domænet.
' Virker uden ændringer.
' *************************************************

Set Network = Wscript.CreateObject("Wscript.Network")

StrDomain = Network.UserDomain

Set DomainObj = GetObject("WinNT://" & StrDomain)
DomainObj.Filter = Array("User")

    For Each UserObj In DomainObj
        If UserObj.Class = "User" Then
            StrList = StrList & UserObj.Name & Vbcrlf
      end If
    Next

Wscript.Echo StrList

Kik på www.HANNO.DK, han har en del liggende tilsvarende.

-------------------------------------------------------------

Skulle du have en årsag til at køre ASP, er her en side du bør kende:

http://www.microsoft.com/serviceproviders/downloads/ado_asp_xml_code_downloadP62426.asp

Enjoy.
Avatar billede serverguide Nybegynder
12. marts 2003 - 19:26 #11
Hoved siden er: http://www.microsoft.com/serviceproviders/
Og så glemte jeg lige denne http://activedeveloper.dk/ som jeg er overbevist om kan hjælpe med din søgen.
/SG
Avatar billede clausn Nybegynder
12. marts 2003 - 19:54 #12
Serverguide >> 12/03-2003 19:17:12 duer ikke - den er i princippet meget god, men den skal benytte LDAP, så man kan bruge en SQL sætning til at søge. Hvis man bruger dit eksempel kan man ikke i søgningen sætte kriterier op. På denne måde skal man hente alle brugere før end at man kan sortere... Det er helt ok hvis der er kun er under 50 brugere, men jeg siddet på et domæne med 1500 brugere...

Dine link derimod er helt kanon! Det må jeg prøve når jeg kommer på arb...
Avatar billede entracore Nybegynder
13. marts 2003 - 09:20 #13
Serverguide >> Jeg har ikke installeret en database server på samme maskine hvor mit Active Directory ligger. Hvorfor mener du at dette burde være nødvendigt?
Avatar billede entracore Nybegynder
13. marts 2003 - 09:21 #14
... og jeg har været inde på hanno.dk og der er nogle gode artikler som jeg har benyttet - uden rigtig held desværre.
Avatar billede serverguide Nybegynder
13. marts 2003 - 17:09 #15
Nej det var nu heller ikke "server delen" jeg hentyede til, men derimod en *.mdb "fætter"
Hvis du feks. prøver denne http://www.ntconsult.dk/activedirectory/ntc/tlf.asp og ser overskriftsrækken denne svare til de "keys" der ligger i *.mdb
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget !
Ellers er jeg faldet over en "ASP - Helpers site" Prøv lige at søge her !!http://www.asp-dev.com/
Avatar billede clausn Nybegynder
13. marts 2003 - 20:43 #16
serverguide >> det er bare kollonne overskrifter.. man kan jo kalde dem hvad man vil - eller slet ikke have nogle, så det er ligegyldigt....

I AD hedder de cn, mail, description osv...
Avatar billede serverguide Nybegynder
13. marts 2003 - 21:56 #17
Riwen >> Ja det ved jeg ! Jeg ved bare at der blev lavet en ACCESS "fætter" indeholdene TABELS svarende til overskriften på det omtalte "tlf.asp" for at få det til at "dutte" - Hvis man kikker på SOURCEkoden på serversiden kan man se det. Den servergenereret SOURCEkode ser jo anderledes ud.
Well ! Jeg er som tidligere skrevet ikke den store "haj" og har selv søgt en del efter en Intranet-telefontavle til et 200 brugeres AD, og har i min søgen fundet nogle ASP relaterede links, og det sidste jeg har i ærmet kommer her.

http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/1476961

(September 23, 2002
Accessing Active Directory via Active Server Pages (Part 1)
by Marcin Policht )

Thad´s all.
/SG
Avatar billede clausn Nybegynder
13. marts 2003 - 23:37 #18
serverguide >> har du sourcekoden til den fil (tlf.asp) du sendte linket til?

Hvis du har, må du da gerne poste det her :o)
Avatar billede entracore Nybegynder
14. marts 2003 - 10:47 #19
serverguide >> Jeg har selv læst artiklen på http://www.serverwatch.com/tutorials/article.php/1476961 og forsøgt at benytte eksemplerne - uden held desværre.

Jeg har selv lavet noget der skulle hente en liste af brugernavne men retunere ingen ting.

Set objCon = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set objCom = Server.CreateObject("ADODB.Command")
Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

objCon.Provider = "ADsDSOObject"
objCon.Open "Active Directory Provider"

Set objCom.ActiveConnection = objCon

sADsPath = "LDAP://MyDomain"

objCom.CommandText = "SELECT cn FROM '" & sADsPath & "' WHERE objectClass='user'"
objCom.CommandType = 1
objCom.Properties("Page Size") = 1
objCom.Properties("searchscope") = 2
objCom.Properties("Column Names Only") = True
objCom.Properties("Cache Results") = False
objCom.Properties("Timeout") = 30
Set objRS = objCOM.Execute

While Not objRS.EOF

    'Name retuneres men value forbliver tomt. F.eks.
    'cn =
    '... osv indtil EOF
    Response.Write objRS.Fields(0).Name & " = " & objRS.Fields(0).Value & "<br>"

  objRS.MoveNext

Wend

Nogen ideér til hvad jeg gør galt ;-)
Avatar billede serverguide Nybegynder
14. marts 2003 - 17:28 #20
riwen >> Desværre, den forsvandt sammen med en "formatering" DOHH  :-(  Jeg har kun et udsnit, da jeg tidligere har sendt noget af den til en makker på mail !!! Det er russisk, og kommer her !!!
-----------------------------------
<body>
<p align="center"><font size="4" color="#003366"><%=#@~^CAAAAA==PKwPbY^+NQMAAA==^#~@%></font></p>
<form method="POST" action="tlf.asp">
    <p align="center">
    <b>
    <FONT face="Verdana"><%=#@~^CQAAAA==jl.1twWDfQMAAA==^#~@%>:</Font></b><FONT face="Verdana"> </Font><input type="text" name="Keyword" size="28">
        <SELECT NAME="OptionVal">
            <OPTION VALUE="vNavn" SELECTED><%=#@~^BAAAAA==Hm:ngQEAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vLogon" ><%=#@~^CAAAAA==(    kObl^/PQMAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vTlf" ><%=#@~^CQAAAA==PVnatKx+pAMAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vHjTlf" ><%=#@~^AwAAAA==Wm6PwEAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vMoTlf" ><%=#@~^DAAAAA==\K4r^+gE:(+MwQQAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vTitel" ><%=#@~^CQAAAA==3swm:kDV+gwMAAA==^#~@%>
            <OPTION VALUE="vAfd" ><%=#@~^DgAAAA==3swmG+alDD:UYlQUAAA==^#~@%>
        </SELECT>&nbsp;&nbsp;
    <Input type="submit" value=<%=#@~^BgAAAA==jl.1tVgIAAA==^#~@%> name="Action"> </p>
</form>

<%#@~^+gMAAA==7@#@&]Y    kxTP{~I;;+kY }!+DHdYMkxTcEWMNDE#@#@&&0~DOxbxL~{PJCd1J~Y4n    @#@&iIYxbxT~',J[+kmE@#@&2Vkn@#@&dIOUk    o,'~JCd1J@#@&AUN,qW@#@&@#@&jOM?GDD~{P];!+/DR5;+MXjYMkULvJ/K.Yr#@#@&(WPUYM?GDO~{PEJ,Otx@#@&i?Y.jKDOP{~rmUr@#@&2x9P&W@#@&@#@&q6P]n$E+kOR5E+MzdYMk    ocJG2DkGxjCVr#~x,JJ~O4+U@#@&7kY.n+HWMN,xP"+5E/O wWDscJ0+XSG.Nr#@#@&7/O.}wOkKU\mV~x,I+5;/ORwGM:crWaYkKx7CVr#@#@&iqW~dk/D/W    0kTcE?DlMYE#~x,Y.E~Y4+U@#@&ddjOM|nXSGMN~{P:Dks`"n;!+dYcsG.s`JnnXSWD9Eb#@#@&id(0~Jxc/D.|XAGMN#~x,!~K4n    @#@&idi?YM|zhKD[P{PEMr@#@&i72^/+@#@&7di?DDF+zAKD[P{~IwsC1+`dOM|nXSGMNSrBr~JEBrb@#@&d7dUY.FXhK.N,'PrMEPLPUY.|nzSW.N,'PreE@#@&dd3U9P(0@#@&i2sk+@#@&di?D.|XAWMN~x,KDbh`"+;!ndYcsKDh`EFXAWM[J*#@#@&idqW~d+U`kOM|nHhKDN*P{~!,K4+    @#@&7id?D.|XhK.[P{PrJ@#@&77AVd+@#@&didjOM|+zAKD[P{~"+2^l1+`kYMF+HhGD9~Evr~JEvJ*@#@&i77?DDn+zhG.9PxPrMJ,[~jDD|nzSW.N,',JMr@#@&ddAx9~q6@#@&dAx[~&0@#@&3Vk+@#@&7dYMraYrWU-mV~',]+$EndDRp;nMXdYMr    ocrWaYkKx7CVr#@#@&i?O.n+XqGD9P',]n;!+kY p;nMXdYMrxT`EVXhG.9Jb@#@&7UY.n+HhWMN,xPreEPLPjOM|+H    WMNPL~Eer@#@&2UN~(6@#@&BhoBAA==^#~@%>
<div align="center">
  <center>
<p><font color="#003366"><%=#@~^CQAAAA==9:G:+0/YkAMAAA==^#~@%><%=#@~^CQAAAA==6aYrKxjlVnAMAAA==^#~@%></font></p>
<Table border="1" id="detailer" cellpadding="0" cellspacing="0" bordercolor="#000000" width="98%" style="border-collapse: collapse">
    <TD id="tdheader" width="17">&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=cn&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^BAAAAA==Hm:ngQEAAA==^#~@%></a> </b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=samaccountname&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^CAAAAA==(    kObl^/PQMAAA==^#~@%></a></b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=telephonenumber&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^CQAAAA==PVnatKx+pAMAAA==^#~@%></a></b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=facsimileTelephoneNumber&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^AwAAAA==Wm6PwEAAA==^#~@%></a> </b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=mobile&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^DAAAAA==\K4r^+gE:(+MwQQAAA==^#~@%></a> </b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=title&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^CQAAAA==3swm:kDV+gwMAAA==^#~@%></a> </b></font>&nbsp;</TD>
    <TD id="tdheader"><font face="Verdana" size="2"><b><a href="tlf.asp?sort=department&order=<%=#@~^BwAAAA==.YUbxT9wIAAA==^#~@%>&OptionVal=<%=#@~^DAAAAA==dDD6aYbWx7l^FQUAAA==^#~@%>&keyword=<%=#@~^CgAAAA==dDDFXqWD9HgQAAA==^#~@%>"><%=#@~^DgAAAA==3swmG+alDD:UYlQUAAA==^#~@%></a> </b></font>&nbsp;</TD>

-----------------------------------
entracore >> Desværre igen :-( Jeg har ingen forklaring - Jeg kender mest til KixStart. Jeg har i 8 år arbejdet som dels teknikker / netværkskonsulent dels som projekt leder. Programering er ikke min stærke side.  Sorry.
Avatar billede serverguide Nybegynder
14. marts 2003 - 17:30 #21
Jeg ved han arbejder med en vertion 2, og kommer til at koste imellem 500,- og 1000,- pr. Domaine.
Avatar billede clausn Nybegynder
14. marts 2003 - 17:45 #22
Det kan man ikke rigtigt bruge til så meget... han har kørt det igennem MS Script Encoder, og det er ikke muligt at få noget normal kode ud af det...

Øv øv.. - men ellers tak :)
Avatar billede serverguide Nybegynder
14. april 2003 - 09:46 #23
Hej.
Så ligger ver 2 klar til download http://www.ntconsult.dk/ under "download" ver 3 som kommer til download om en mdr. tid indeholder distributionslister også http://www.ntconsult.dk/activedirectory/adphonebook%20v3/

/SG
Avatar billede clausn Nybegynder
15. april 2003 - 13:40 #24
serverguide: Når man har udfyldt informationerne (Navn, E-mail, Adresse osv) kommer den frem med en NT-Authentication boks hvor man skal indstaste brugernavn / kodeord... Hvad er dette, og hvordan får man fat i det?

/Claus