Avatar billede oledahl Nybegynder
10. marts 2003 - 12:43 Der er 8 kommentarer

Ændre stien fra Z: til H: (Homedirs)

Jeg bruger "Net user" kommandoen til at oprette brugere og homedirectories. Jeg ønsker at brugernes homedirectory skal være drev H:, men Windows2000 server og NT 4.0 sætter default stien til drev Z:.
Jeg ved man kan ændre det i brugernes profiler, men er der ikke en måde ændre det permanent?
Eller kan man ændre det med en kommando i en batch fil?
Avatar billede hojben Novice
10. marts 2003 - 12:58 #1
net use h: \\servernavn\%homedir%
Avatar billede webcon Nybegynder
10. marts 2003 - 13:04 #2
Du skal gå i brugerens egenskaber i OU´en, vælge mappen profil, og der vælge drevet H istedet for Z.

Hvis det skal ske via logon script så følg hojbens forslag.
Avatar billede oledahl Nybegynder
10. marts 2003 - 13:10 #3
Til Hojben: Ja, det virker, og det er også den metode jeg bruger nu, men det var for at undgå at jeg skulle ind og ændre det for alle brugerne. Kan man ikke ændre det permanent?
Avatar billede hojben Novice
10. marts 2003 - 13:11 #4
ændre det for alle brugere ??? smid den ind i loginscriptet så blir den automatisk udført ved login.
Avatar billede webcon Nybegynder
10. marts 2003 - 13:21 #5
Lav lige en

Net use z: /d (sletter tidligere tilslutning)
Avatar billede oledahl Nybegynder
10. marts 2003 - 13:30 #6
Til Hojben: Det er fordi jeg laver brugere vha. en batchfil. Vi opretter en del brugere. Vi har i vores logonscripts skrevet "Net use H: /Home", og det virker fint på Win9x. Når man bruger det på XP klienter får de et H: og et Z. drev (Z: kommer fra brugerens profil). Det kan være risikabelt hvis en bruger sletter alle de filer der er på Z: fordi han tror de allerede logger på H:.
Jeg har faktisk prøvet at sætte "Net use Z: /delete" ind i bunden af logonscriptet, men det virker ikke.
Avatar billede webcon Nybegynder
10. marts 2003 - 13:55 #7
Hvad står der i brugerens profil med home diret ?? Z-drev ?? Hvis der gør det, skal du først slette alle brugers profiler i OU´en.

/webcon
Avatar billede svein Nybegynder
18. marts 2003 - 15:56 #8
Du kan jo bruge dette lille script til at ændre stien for alle brugere:

Du skal lave følgende ændringer:
1.Lave en tekstfil med alle brugernavn.
2. Const INPUT_FILE_NAME = "C:\Temp\Scripting\Bruger.txt" , ændres til hvor du har gemt den tekstfil du oprettet i punkt 1.
3. ("LDAP://cn=" & strBrugere & ",ou=Brugere,dc=msi,dc=local")
Ændres til din OU og domæne!
4. objUser.Put "homeDirectory", "\\computer\Profiler\" & strBrugere
    objUser.Put "homeDrive", "H:"
Her ændrer du "\\computer\Profiler\ til din sti hen til den mappe hvor du har oprettet dine profiler.
"homeDrive", "H:" er her sat til H: - du ændrer den til det du ønsker!

-----------------------------------------------------

Const INPUT_FILE_NAME = "C:\Temp\Scripting\Bruger.txt"
Const FOR_READING = 1

Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFile = objFSO.OpenTextFile(INPUT_FILE_NAME, FOR_READING)
strBrugere = objFile.ReadAll
objFile.Close

arrBrugere = Split(strBrugere, vbCrLf)

For Each strBrugere In arrBrugere
    Set objUser = GetObject _
  ("LDAP://cn=" & strBrugere & ",ou=Brugere,dc=msi,dc=local")
objUser.Put "homeDirectory", "\\computer\Profiler\" & strBrugere
objUser.Put "homeDrive", "H:"

    objUser.SetInfo
Next

---------------------------------------------------------------------

VH
Svein
http://www.svein.dk