Avatar billede codesmurf Nybegynder
10. marts 2003 - 09:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

max længde på string der kan indsættes i den DB?

Hejsa.

Jeg sidder med et besynderligt problem. Jeg arbejder på en Informix-database, men det burde ikke være relevant i dette tilfælde. Jeg prøver at indsætte en record i en tabel som holder styr på forespørgsler til senere brug. I dette tilfælde er forespørgeslen ret lang og jeg får da også en fejl med "A quoted string exceeds 256 bytes."
Det kan da ikke passe at man max kan sætte 256 tegn ind i et felt i en database?? Hvad er blobs f.eks. så til for?
Nogen der ved hvad jeg kan gøre ved "udfordringen"?

Her under er min record så I kan se hvad jeg prøver at indsætte:
insert into querys values('MCS418','Standard','Standard søgning. Udfyld IO-nr. og evt Lin. nr.','SELECT MD.po_no, MD.po_linno, MD.po_linstatus, M.dldatelin, MD.partdlno, MO.partyno, M.artno, M.arttxtdk FROM mcspolin M, mcspolindel MD, mcsporder MO WHERE MD.po_no = :Po_No AND MD.po_linno >= :Po_Linno AND MD.po_linstatus = :Po_Linstatus AND M.po_no = MD.po_no  AND M.po_norev = MD.po_norev AND M.po_linno = MD.po_linno AND MO.po_no = MD.po_no AND MO.po_norev = MD.po_norev order by MD.po_no desc, MD.po_linno desc')
Avatar billede hsg Nybegynder
10. marts 2003 - 09:48 #1
CHAR er fastlængde og kan ikke overstige 256 bytes. Andre databaser har måske en grænse på 255 bytes.
Du kan istedet bruge VARCHAR eller nogle har også typer som TEXT.

BLOB: Binary Large Object - kan indeholde ganske mange bytes.
Avatar billede codesmurf Nybegynder
10. marts 2003 - 10:15 #2
Ja, det er jo det der er det underlige. Har lige checket med min egen personlige MySQL-database derhjemme og der satte jeg uden problemer over 400 tegn ind i et felt.
I Informix-databasen er feltet så vidt jeg husker en char 1024 så der burde teoretisk være plads hvis man ikke lige tænker over den "indlagte" begrænsning som du nævner. Må lige prøve en varchar eller blob når DB-admin'en en gang dukker op :) Så håber jeg bare at vores version af Informix understøtter varchar/blobs.
Jeg vender frygteligt tilbage snart og så finder vi ud af det med point'ene.
Avatar billede codesmurf Nybegynder
10. marts 2003 - 14:10 #3
Godt så... det viser sig så at den version af Informix vi kører lige akkurat er for gammel til at understøtte blobs/varchars/text osv. :( Men tak for hjælpen, kunne heller ikke lige få det til at passe.