Avatar billede dreadnought Nybegynder
09. november 2000 - 14:49 Der er 39 kommentarer og
6 løsninger

Videnskabeligt spørgsmål.

Hvis en lyskilde bevæger sig med lysets hastighed i et luft tomt rum, hvad sker der så med lyskildens lys?
Avatar billede halnet Nybegynder
09. november 2000 - 14:52 #1
Det lyser ikke... hehe... aner det ikke, men er der ikke mørkt i rummet(det rum hvor man flyver udi i en raket)?

- Anders
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. november 2000 - 14:54 #2
interesant .. lytter lige med ..
Avatar billede prodic Mester
09. november 2000 - 14:55 #3
ingenting. De har samme hastighed. Var den over ville der nok ske ting og sager.
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
09. november 2000 - 14:57 #4
der ville vel være en acceleration på 0 imellem lyset og lyskilden hvorved lyset ikke ville lyse fremad men kun kunne ses direkte i lyskilden.. mit bud ..
Avatar billede stigc Nybegynder
09. november 2000 - 15:06 #5
hvorfor et luft tomt rum?
Avatar billede stigc Nybegynder
09. november 2000 - 15:14 #6
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 15:16 #7
Det er jo relativitetsteori det her.

Hvis du står stille i forhold til lyskilden, så bevæger lyset sig med en hastighed på 300.000 km/sek (lysets hastighed). Det samme vil lyskilden gøre.

Hvis du forestiller dig at lyset rettes fremad mod et punkt som passeres med uendelig lille afstand, så vil lyset ramme punktet samtidig med at lyskilden passerer det.

Hvis du forestiller dig at lyset peger bagud, altså modsat lyskildens retning, så vil du bare se lyset bevæge sig med 300.000 km/sek den ene vej, og lyskilden den anden vej, med samme hastighed.

Hvis du forestiller dig at lyset peger 90 grader ud til siden, så vil du opleve det samme, men i teorien - som jeg husker den - skulle du kunne se at lyset bøjer sig, ligesom vandet fra en haveslange du bevæger hurtigt til siden. Men bøjningen vil også bevæge sig med 300.000 km/sek, så det gælder om ikke at blinke :o)

Og så til det spændende:

Hvis du bevæger dig med samme hastighed og i samme retning som lyskilden - forestil dig at du sidder på lyskilden, så vil du altid se lyset bevæge sig bort med en hastighed på 300.000 km/sek.

Og her er det så relativitetsteorien kommer ind:

Hvis du bevæger dig fremad med 300.000 km/sek, og lyser fremad med en lysstråle der også bevæger sig fremad med 300.000 km/sek, så burde lyset set udefra bevæge sig med 600.000 km/sek, MEN DET GØR DET IKKE. Der er ikke noget der kan bevæge sig hurtigere end lysets hastighed, så set udefra, er hastigheden på lyskilden stadig 300.000 km/sek.

Men hvordan kan det så lade sig gøre? Hvis du var 600.000 km fra punktet du bevægede dig hen imod, og lyskilden og du bevægede sig med 300.000 km/sek og lyset også bevæger sig fremad med 300.000 km/sek RELATIVT I FORHOLD TIL DIG, så når lyset jo punktet efter kun 1 sekundt, men dem der stod stille, vil først se lyset ramme punket efter 2 sekunder.

Et forsøg på en forklaring:

Hvis du forestiller dig at du har to ure, og stiller dem nøjagtigt ens, tager det ene på, og tager flyveturen med lyskilden som nævnt ovenfor, så vil du bagefter kunne konstatere at de to ure ikke går ens. Det ur du har haft på går langsommere end det andet. Du har altså haft mere tid, og der er derfor det er muligt for lyset at bevæge sig de relative 300.000 + 300.000 km på et sekund - tiden gik bare relativt langsommere der hvor du var. Så for dig så det ud som lyset ramte efter et sekundt, men for dem der stod stille (og holdt det andet ur) gik der 2 sekunder.

Ret simpelt, ikke? :o)

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 15:20 #8
Hov fejl i ovenstående, læs venligst først afsnit under denne overskrift som:

\"Og her er det så relativitetsteorien kommer ind:

Hvis du bevæger dig fremad med 300.000 km/sek, og lyser fremad med en lysstråle der også bevæger sig fremad med 300.000 km/sek, så burde lyset set udefra bevæge sig med 600.000 km/sek, MEN DET GØR DET IKKE. Der er ikke noget der kan bevæge sig hurtigere end lysets hastighed, så set udefra, er hastigheden på LYSET stadig 300.000 km/sek.\"

Altså lyset, ikke lyskilden (selvom den også bevæger sig med samme hastighed).

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 15:22 #9
Og så er der ikke T i \"sekund\" :o(
Avatar billede tommyf Nybegynder
09. november 2000 - 15:48 #10
Minder om noget jeg har læst på www.underlig.dk under filosofi:

Hvis du kører med lysets hastighed, hvad sker der så når du tænder forlygterne?
Avatar billede dreadnought Nybegynder
09. november 2000 - 15:51 #11
Tak for linket \'stigc\'.

De fleste lyskilder laver jo varme. Vil lygten ikke smelte, da varmestråler også bevæger sig med lysets hastighed.
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 16:03 #12
dreadnought >>

Smelte? Vil den smelte når den ikke bevæger sig? Så er svaret ja. Ellers nej.

Der kommer jo ikke mere varme af at den bevæger sig. Husk at lyset stadig forlader lyskilden RELATIVT med samme hastighed.

/Rob
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 16:06 #13
E=m·c²
Avatar billede tommyf Nybegynder
09. november 2000 - 16:20 #14
Energi = massefylde x vægt......... eller hvordan var det nu :)
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 16:28 #15
Energi er lig masse gange lysets hastighed i anden
Avatar billede tlauri Nybegynder
09. november 2000 - 18:21 #16
Her er det så man skal være pedantisk...

det er ok at sige at lys bevæger sig med 3e8 m/s, men 300.000 km/s er faktisk over lysets hastighed...

- Torben
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 18:38 #17
Jeps... Lysets hastighed er 2,99792458e8 m/s
Vidst nok defineret ud fra noget med et cæsium-atom ;o) (Et sekund er defineret ud fra lysets hastighed...)
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 18:38 #18
noget med = elektron-spring
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 18:39 #19
Jamen så lad os da være pedantiske. De mere nøjagtige tal er:

299.792.458 meter/sekund = 1.079.252.848,8 kilometer/timen

299.792.458 meter er cirka lig med 299.792,5 kilometer, som jeg så afrundede til 300.000 kilometer, hvilket ganske rigtigt er 0,069228559445614872673014342475554 procent (ca. 0,7 promille) hurtigere end lysets hastighed.

Beklager det unøjagtige tal. Håber min forklaring var forståelig alligevel :o)

/Rob
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 18:46 #20
Hehe... POW!!!

Lige i smasken på tlauri og mig :o)
Avatar billede hobbez Nybegynder
09. november 2000 - 18:55 #21
rfogh >>

Hehe, jeg havde kun set tlauri\'s indlæg da jeg skrev mit :o)
Avatar billede rfogh Nybegynder
09. november 2000 - 19:37 #22
Ok :o)
Avatar billede tlauri Nybegynder
10. november 2000 - 09:35 #23
Min pointe var blot at man skal være opmærksom på det antal betydende cifre man bruger. 3e8 m/s er den korekte hastighed for lys med ét betydende ciffer og værdien 2,99792458e8 m/s er så korrekt med 9 betydende cifre.

Afrundingsfejlen på 0,069228559445614872673014342475554 procent, må siges at have for mange betydende cifre i forhold til antallet af betydende cifre i de værdier afrundingsfejlen udspringer af.

Undskyld :-)

- Torben

Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 2000 - 11:30 #24
tlauri >>

*G* :o)

/Rob
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 15:11 #25
hobbez>> Du har 100,0000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000%

...og det er ikke engang løgn :o)
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 15:13 #26
..000% _RET_ (manglede noget :o) )
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 2000 - 15:25 #27
rfogh >>

Tillykke, du har effektivt ødelagt alt hvad der minder om sidebredde :o)

/Rob
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 15:44 #28
hehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehehe

...der gjorde jeg det igen... ;o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. november 2000 - 15:46 #29
HOLD DA OP MED DET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ups..
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 16:00 #30
Haha... Taber! Du kan ikke engang nå halvt så langt ud som mig ;o)

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
10. november 2000 - 16:17 #31
at det kan more jer, fatter jeg sq ikke :-(
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 16:27 #32
Vi keeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeder os ;o)
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
10. november 2000 - 16:33 #33
så bestil et domæne og lave en KANON fed side
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 16:35 #34
Jeg har bestilt domænet...
Nu mangler jeg kun den fede side ;o)
Avatar billede emulatorspil.dk Nybegynder
10. november 2000 - 16:43 #35
så lav den
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. november 2000 - 16:45 #36
Har domøne prøver at få hjælp til at gører den fed, hvad med at hjælpe?
http://www.eksperten.dk/spm/32837
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. november 2000 - 16:46 #37
Hvad fanden er et \"domøne\" gad vide om jeg ikke mente \"Domæne\" ;)
Avatar billede hobbez Nybegynder
10. november 2000 - 17:39 #38
rfogh >>

Hvis du keder dig, så ryd op på dine harddiske.

tommyf >>

Jeg tror du mente dame, og den helt rigtige formulering er sikkert: \"Har dame, og prøver at få hjælp til at gøre hende tyk, hvad med at hjælpe\". Prøv www.scor.dk under insiminator søges.

/Rob
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 18:01 #39
emu.dk>> Tjah...

tommyf>> Jeg kigger jo lidt på det :o)

hobbez>> God ide! Jeg har ungefähr 36GB, jeg skal have ryddet op i... De har lagt der siden sommerferien...

tommyf>> Held og lykke med insiminatoren ;o)
Avatar billede tommyf Nybegynder
10. november 2000 - 19:01 #40
Det kan jeg ikke, den eneste tid de har er næste Tirsdag og der skal jeg til psykolog
Avatar billede rfogh Nybegynder
10. november 2000 - 19:36 #41
...så tror jeg godt hobbez vil hjælpe *gg*
Avatar billede fpnovell Nybegynder
16. november 2000 - 03:12 #42
..................................................
.........Allerførst sagde han.............. bliv lys !.................og lys blev der !!!........

........altså først gud og derefter Einstein til at løse guds problemer !!!!

Det virker ikke umiddelbart som om, der vil blive afgivet point i dette spørgsmål
- eller hva\' dreadnought ?
Dit spørgsmål nærmest antyder, at du på en eller anden måde selv kender lidt til svaret !!......
eller også at du gerne vil have en forklaring, fordi du intet fatter af de umiddelbare
erkendelsesmæssige konsekvenser af Einsteins specielle relativitetsteori fra 1905
( det kan man nu heller ikke generelt bebrejde folk, da det i hvert fald kræver, at man
sætter sig ned med papir og blyant og studerer det indgående - hvilket kræver en rimelig
stor indsats) !.............og at dømme ud fra flere af  indlæggene -  især dem fra RFOGH.......
.......eller var det R-FJOG ??????............volder det tilsyneladende meget store vanskeligheder
- håber ikke, at det er en generel tendens for computer-nørder !
Dreadnought, du skriver et eller andet om smeltning af lyskilden -
hvor mange lyskilder har du set smelte ?
Fordi den bevæger sig med lysets hast gør hverken fra eller til - kan du overhovedet umiddelbart
mærke, at du rent faktisk flyver gennem universet rundt om solen med stor fart ?? Nej, vel !!
Der er heller ingen gnidningsmodstand, da du selv har forudsat et lufttomt (i ét ord !) rum.

Jeg synes at du Dreadnought skulle præcisere nærmere, hvad det er, du vil have svar på.
Hvis du da ikke kan finde svar nok ( og afgive dine udloddede point ) i denne udredning.
Mit primære mål er at forhindre, at hobbez\' misforståelser skal grundfæste sig hos hvermand
- og i sidste instans besvare dit korte spørgsmål.
Simple spørgsmål er ofte de sværeste at besvare.

Jeg vil gerne knytte nogle kommentarer til hobbez\' mest  vægtige indlæg til dit spørgsmål:

Uheldigvis har hobbez misforstået de ting, han omtaler ( ikke det hele, men meget ! ) og
sammenblander også  den specielle relativitetsteori og den generelle relativitetsteori
( fremsat af A. Einstein i 1916 ) i hans ellers meget oprigtige forsøg på en forklaring
af problemet om hastighederne set fra de forskellige iagttagere i hver deres referenceramme
(inertial frame of reference).

hobbez skrev bl.a.:
    Men hvordan kan det så lade sig gøre? Hvis du var 600.000 km fra punktet du
bevægede dig hen imod, og lyskilden og du bevægede sig med 300.000 km/sek og lyset også
bevæger sig fremad med 300.000 km/sek RELATIVT I FORHOLD TIL DIG, så når lyset jo punktet
efter kun 1 sekundt, men dem der stod stille, vil først se lyset ramme punket efter 2 sekunder.
----------------------------

Der argumenteres her, at fordi lyset relativt bevæger sig med lyshastigheden i forhold til. lyskilden
(som selv bevæger sig med lysets hastighed i samme retning som lysstrålen), så tager det
blot ét sekund. Hvor kommer det ene sekund fra ?
Intet er mere forkert !    Det virker umiddelbart som om, du lægger de to hastigheder sammen og
derved får dit resultat.

Når man har at gøre med to hastigheder, hvoraf blot den ene behøver at være en væsentlig
fraktion (fx  40 % eller 90 %) af lysets hastighed, da kan man ikke addere disse hastigheder, som vi
er vant til i det daglige.
Matematisk-fysisk siger man, at Galilei-transformationen (...eller Galileis lov for addition af hastigheder)
ikke er valid for disse høje hastigheder.
De elektromagnetiske grundligninger (Maxwells ligninger) og Galilei-transformationen modsagde
(når de blev taget samlet) hans specielle relativitetsteori, så én af dem måtte modificeres.
Einstein indså, at det måtte blive Galilei-transformationen, til trods for, at ingen fysikere nogensinde
havde sat spørgsmålstegn ved den. Så det var et vovet skridt. Yderligere betød det, at Newtons ligninger
måtte modificeres for at kompensere for dette skridt  -  Newtons ligninger, der havde hersket fysikken og
været en af hovedhjørnestenene i ca. 220 år. De skulle nu blive et specialtilfælde i Einsteins
specielle relativitetsteori.

Derfor udledte Einstein en anden hastigheds-relation ved at benytte Lorentz-transformationen,
som man kan kalde den relativistiske generalisering af Galilei-transformationen og som også gælder
for hastigheder nær lysets - og lysets !...............Galilei-transformationen er et specialtilfælde af
Lorentz-transformationen.
Maxwells ligninger er desuden også invariante under Lorentz-transformationen
- dvs. de ikke ændrer form under transformationen.

Det er dog korrekt at en iagttager på rumskibet (lyskilden!) vil opleve både en anden afstand og tid for
tilbagelæggelsen af de 600.000 km, som iagttageren på jorden ( som udgør det inertialsystem som
er i hvile ! ) opfatter som værende afstanden mellem rumskibet på dét sted, hvor dette udsender
lysglimtet og så det omtalte punkt, hvor lyset senere skal ramme.

hobbez skrev bl.a. også:
Det ur du har haft på går langsommere end det andet. Du har altså haft mere tid, og der er derfor det er muligt for lyset at bevæge sig de relative 300.000 + 300.000 km på et sekund - tiden gik bare relativt langsommere der hvor du var. Så for dig så det ud som lyset ramte efter et sekundt, men for dem der stod stille (og holdt det andet ur) gik der 2 sekunder.

Min kommentar:     Uret GIK langsommere. Dvs. at det har tabt i tid i forhold til uret på jorden (som udgør
inertialsystemet i hvile ). Men efter tilbagekomsten til jorden vil det igen gå som det andet ur.
Hvad fanden betyder:  \"relative 300.000 + 300.000 km på et sekund\"  ?? Det er sprogligt det rene vås.
Desuden KAN lyset ikke bevæge sig de 600.000 km på blot ét sekund.
Hvordan slutter du at \"Du har altså haft mere tid\" ud fra, at uret gik langsommere - det må da give mindre tid !!
Udredningen, der skal føre frem til den rigtige konklusion, indeholder en del matematiske udregninger.

Når hobbez taler om afbøjning af lyset ( som ikke afbøjes overhovedet i det tilfælde han beskriver ! ) blander
han den \"generelle (også kaldet almene ) relativitetsteori\"sammen med den \"specielle relativitetsteori\".
Afbøjning af lys sker omkring kraftige gravitationsfelter, hvor tyngdekræfter skal forstås som krumning i
rum-tidens geometri. Afbøjningen af lyset blev observeret første gang ved en total solformørkelse i 1919 og
var en stor triumf for Einsteins \"almene relativitetsteori\".
Einsteins \"almene relativitetsteori\" baserer sig stærkt på Riemanns beskrivelse af krumme geometrier.

Til slut må det være naturligt at sige til hobbez:  \"gid det var så simpelt  -  men det er det altså ikke\" !!
Øjensynligt interesserer du dig for det, men du skulle repetere din lærdom, for ikke at lære andre mennesker noget, der ikke er rigtigt. Om ikke for andet, så til ære for Einsteins fantastiske énmands-bedrift.

Alt dette er slet ikke ment for at nedgøre dig hobbez, for dit forsøg var selvfølgelig velment ( det er jeg udmærket klar over ! ), men dine påstande/forklaringer måtte ikke stå uimodsagt i mine øjne......
- og så fik jeg selv repeteret lidt  :-)  !

Relativitetsteorien fik sit navn, fordi Einstein under udformningen af sin teori [ som offentliggjordes i 1905 i Annalen der Physik under titlen: \"Zur Elektrodynamik bewegter Körper\".  Oversat:  \"Om bevægede legemers elektrodynamik\" !! ] for at komme videre, måtte finde et generelt fysisk princip, der kunne hjælpe
ham og dette fandt han i Galileis lidet bemærkede og flere hundrede år gamle relativitetsprincip.
Bl.a. på baggrund heraf fremlagde han sit eget generaliserede specielle relativitetsprincip.

Desværre er de involverede beregninger ikke så simple, som hobbez lader antyde. Men det vil tage al for megen tid og plads at gennemføre det her og det rent numeriske arbejde er heller ikke det mest interessante.

Til allersidst vil jeg give mit bidrag til spørgsmålet, sådan som det umiddelbart må skulle forstås:

Lyset fra den nævnte lyskilde vil bevæge sig med lysets hastighed, som er en universel naturkonstant.

Dét er det interessante !!
...og det er i essensen Einsteins andet postulat i sin specielle relativitetsteori, hvilket præcist lyder:

    The speed of light is the same in all inertial frames of reference and is independent
of the motion of the source.

Det første postulat lyder: The laws of physics are the same in every inertial frame of reference.

En anbefalelsesværdig lille bog er Mr. Tompkins i drømmeland, skrevet af en af den moderne fysiks største humorister George Gamow. Den engelske udgave hed Mr. Tompkins in Wonderland med en slet skjult henvisning til den pragtfulde fortælling Alice in Wonderland, hvor der berettes om en meget eventyrlig verden, som meget er at sammenligne med fysikkens nye verdensbillede, som skabtes de første 25-30 år af 1900-tallet sammen med kvantemekanikken.

fpnovell  16. nov 2000
Avatar billede tommyf Nybegynder
16. november 2000 - 07:19 #43
fpnovell>>>Håber fu hat fastforbindelse eller skrev det i word før du loggede på :)
Avatar billede morten_dyrekilde Nybegynder
09. maj 2001 - 08:52 #44
Jeg kan godt lide når der er folk som gennemarbejder deres svar på eksperten...

Desværre HADER jeg når der er folk som synes det er sjovt at smadre tabellen...

Det gør dette spørgsmål ulæseligt når man gerne vil vende tilbage for at finde noget igen...

Avatar billede fpnovell Nybegynder
13. marts 2002 - 16:48 #45
morten_dyrekilde....>
Tak for dine pæne ord.

Jeg landede fornylig inde på spørgsmålet:
"Relativtetsteorien"...  http://www.eksperten.dk/spm/69885
fra 3. maj sidste år, hvor I havde en mere
relevant diskussion end her og hvor jeg også netop
har lagt en kommentar.

Jeg vil kopiere mit indlæg herfra og derover, da rfogh
jo ødelagde tabellen her, hvilket jeg overhovedet ikke var
opmærksom på dengang -  og det jo har relevans for
dit spørgsmål.
Så har de, der gerne vil, da en ærlig chance for at kunne læse det
i fred uden rfoghs "kunstneriske" og utidige indsats.

mvh
fpnovell