Avatar billede snedled Nybegynder
09. marts 2003 - 21:10 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Chatløsning

Hej allesammen

Jeg leder efter en chat til et nyt site, men har endnu ikke fundet hvad jeg søger.

Jeg har oprettet spørgsmålet i denne kategori, da resten af sitet er udviklet i php og mysql. Det er altså ikke en php-chat jeg (nødvendigvis) søger.

Chatten skal enten kunne integreres i det eksisterende design (uden frames) eller kunne vises i et særskilt vindue.

Håber i kan hjælpe med at finde hvad jeg søger.

/snedled
Avatar billede chatonline Nybegynder
09. marts 2003 - 21:14 #1
Avatar billede ahv Nybegynder
09. marts 2003 - 21:15 #2
chatindex.php

<frameset rows="*,20%,0,0" frameborder="no" border="0" framespacing="0">
<frame name="chatvis" src="chatvis.php" scrolling="yes" noresize style="border-bottom: #000000 1px solid;">
<frame name="chatsender" src="chatsender.php" scrolling="yes" noresize>
<frame name="chatskjult" scrolling="no" noresize src="chatskjult.php">
<frame name="chatskjultind" scrolling="no" noresize src="chatskjultind.php">
</frameset>

chatvis.php

<HTML>
<HEAD>
<script>
function opdaterSpan(chatHTML) {
if (document.getElementById) document.getElementById("iespan").innerHTML = chatHTML;
else if (document.all) document.all["iespan"].innerHTML = chatHTML;
else if (document.layers) document["nslayer"].document.write(chatHTML);
}
</script>
</HEAD>
<BODY onLoad="parent.frames['chatindhold'].location.reload(true);">
<span id="iespan"><layer id="nslayer">
</layer></span>
</BODY>
</HTML>

chatsender.php

<form action="chatskjultind.php" method="post" name="form" target="chatskjultind" onsubmit="setTimeout('document.form.reset()',200);return true;">
Besked: <input type="text" name="besked" size="30" maxlength="255">
<input type="submit" name="send" value="Send">
</form>

chatskjult.php

<html>
<head>
<script>

chatHTML = 'Her skal dit php være der trækker beskederne ud af databasen';
if (parent.frames['chatvis'].opdaterSpan) {
parent.frames['chatvis'].opdaterSpan(chatHTML);
setTimeout("self.location.reload(true)",1000);
}
</script>
</head>
<body>
</body>
</html>

chatskjultind.php

Her skal du simpelt lave en side der indsætter beskeden i databasen samt det navn man er logget ind med.

De steder hvor der mangler php kode kan jeg godt hjælpe, men ved ikke lige om du selv kan det eller ej.
Avatar billede cpfrande Nybegynder
10. marts 2003 - 09:37 #3
Hey !

Det ville måske være rart at vide om chatten skal kunne noget specielt, eller om den "bare" skal kunne chattes på.

Skal den bare chattes på findes der mange forskellige løsninger på www.hotscripts.com og på www.netcoders.dk (både PHP og andre programmeringssporg).

| frande

Kommentar / svar
Avatar billede snedled Nybegynder
10. marts 2003 - 11:02 #4
ahv > > Det er ikke helt det jeg søger. - Det er ikke acceptabelt men en chat der fungerer ved at en frame opdateres.

cpfrande > > Altså som udgangspunkt skal man kunne chatte i forskellige rum. Det skal også være muligt kun at skrive til enkelte brugere.

Jeg ved ikke om der er nogen der har erfaringer med java-chats? - Ved at kategorien er lidt off, men....

/snedled
Avatar billede cpfrande Nybegynder
10. marts 2003 - 17:21 #5
Hey igen !

Du søger jo nærmest koderne til en komplet chat.
Det er jo ikke rigtig meningen med eksperten.dk at der skal laves freelance koder, men istedet at hjælpe!

Kig f.eks. på www.netcoders.dk eller www.hotscripts.com som jeg tidligere har nævnt. Der er bl.a. disse chat-systemer du søger. Både med skift rum osv. - DOG er de lavet i frames, sådan at framen reloader. Men det "problem" kan du nemt fikse med lidt javascript :)

| frande
Avatar billede snedled Nybegynder
11. marts 2003 - 00:14 #6
>cpfrande
Ved godt at det ikke er meningen med eksperten. Det der var mit spørgsmål, var om der var nogen der havde erfaringer med forskellige chats der fungerer eller kendte links til sider der sælger chat-scripts/applets.

Jeg vil prøve at kigge på hotscript.com igen. Mine erfaringer med Frame-chats er bare ikke så fede....

/snedled
Avatar billede cpfrande Nybegynder
11. marts 2003 - 07:17 #7
Hey igen !

Hvis din chat ikke laves i frames skal du lave det i et applet (java) ellers vil det blive en meget belastende chat.

Jeg har lavet chatsystemer før og jeg havde ingen problemer ved at lave det i frames. Hvis du her tænker på selve reloader kan lidt JavaScript nemt gøre sådan at brugere ikke ser eller hører chatten hentes!

| frande
Avatar billede snedled Nybegynder
11. marts 2003 - 10:57 #8
>cpfrande
Ok, så vil jeg give frame-chatten endnu en chance. Jeg lader spørgsmålet så åbent lidt endnu, så du evt. kan hjælpe mig med reload-problemet.

Tak skal du have.

/snedled
Avatar billede cpfrande Nybegynder
11. marts 2003 - 15:59 #9
Hey igen !

Det er så i orden ;o)

Held og lykke med det !

| frande
Avatar billede ahv Nybegynder
11. marts 2003 - 16:06 #10
snedled, jeg kan godt hjælpe dig med en framechat, den jeg har postet først i dette spm. er "blinke-fri" hvilket vil sige du ikke kan se at den opdatere.
Avatar billede snedled Nybegynder
14. marts 2003 - 00:16 #11
ahv> Så ser det ud til at virke.

Det eneste problem er at den blinker når der er billeder (eller ikoner) med....

/snedled
Avatar billede ahv Nybegynder
14. marts 2003 - 15:56 #12
snedled >> Det har jeg ikke lige en løsning på eller jo det har jeg vel, lad være at have billeder i ;) Jeg kan ikke svare dig på hvorfor den "blinker", jeg har selv lige prøvet at sætte den op loklat og lave et par billeder i den og her "blinker" den ikke.
Avatar billede snedled Nybegynder
14. marts 2003 - 16:17 #13
ahv >> Den blinker ikke ved ét lille billede. Men hvis jeg nu - ja, det har du vel gættet - ændrer :-) til en smily i hvert input, så bliver de pænt spredt ud over siden, og så blinker de sidste....

Jeg har også lige prøvet at fjerne al PHP og lade chatHTML være ét billede. Det blinker ikke.
Så satte jeg 20 små billeder ind. - Og så blinker de...... eller de sidste gør...

Min løsning er også at undgå billeder - men ikke den fedeste løsning, vel?

/snedled
Avatar billede ahv Nybegynder
14. marts 2003 - 16:18 #14
Jeg prøvede nemlig kun lige med 2 billeder, 2 min. prøver lige med en masse små :o)
Avatar billede ahv Nybegynder
14. marts 2003 - 16:24 #15
Ok, nu ser jeg det, det er pga. den ikke når at indlæse de sidste billeder, inden den skal opdatere igen.

En løsning kunne være:

Sæt max anatal beskeder til f.eks. 20
Sæt opdater tiden lidt op f.eks. 5 sekunder, dvs.

setTimeout("self.location.reload(true)",5000);
Avatar billede ahv Nybegynder
22. marts 2003 - 22:30 #16
Hvilken løsning fandt du frem til?
Avatar billede snedled Nybegynder
23. marts 2003 - 03:47 #17
ahv> Den løsning du foreslår, med færre beskeder og længere timeout, løser ikke problemet. Kan ikke gennemskue hvorfor....

Istedet har jeg løst det ved at undlade billeder. Det er dog ikke en optimal løsning, men en god start.

Jeg leder stadig lidt efter en alternativ chat, fx. en Java-applet...

/snedled
Avatar billede snedled Nybegynder
23. marts 2003 - 03:48 #18
Ja lidt point har du da fortjent :-D
- mange tak for hjælpen!!