Avatar billede raveduck Nybegynder
09. marts 2003 - 14:43 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

problem med variabler og math.random

Jeg har koden som er at se herunder. Øverst erklærer jeg fire variabler (a1, a2, a3 og a4), og jeg skal så have valgt en vilkårlig én af dem.
Mit problem er, at jeg ikke kan "rand" til at acceptere et "a" foran tallet, sådan så den vælger variablen "ax".

a1 = "At løbe er kun et resultat af dårlig timing";
a2 = "Realitet er en illusion, forårsaget af mangel på alkohol";
a3 = "Jo mere man tramper på en død kat, des fladere bliver den";
a4 = "Ja, endnu et citat... må komme.";
function selectQuote() {
    rand = a + Math.ceil(Math.random() * 4);
    return rand;
}
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. marts 2003 - 14:48 #1
Det du prøver på, kan ikke lade sig gøre. Jeg ved ikke om du kan lave et array i JavaScript, men i pseudo kode ville det se således ud:

String a[] = array of String;
a[1] = "At løbe er kun et resultat af dårlig timing";
a[2] = "Realitet er en illusion, forårsaget af mangel på alkohol";
a[3] = "Jo mere man tramper på en død kat, des fladere bliver den";
a[4] = "Ja, endnu et citat... må komme.";
function selectQuote() {
    return = a[Math.ceil(Math.random() * 4];
}
Avatar billede jpvj Nybegynder
09. marts 2003 - 14:49 #2
OK - det ser vist således ud i rigtig JavaScript kode:
var a=new Array(4)
a[1] = ...
Avatar billede raveduck Nybegynder
09. marts 2003 - 14:55 #3
okay, prøver lige at få det til at virke... Men virker meget rigtigt :o)
Avatar billede raveduck Nybegynder
09. marts 2003 - 15:03 #4
... så fik jeg det puslet færdigt. Takker ærbødigt for hjælpen.