Avatar billede waldeinburg Nybegynder
07. marts 2003 - 00:29 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

DLL vs. script

Jeg er i gang med at lave et slags rugby/kamp-spil (temblor-ball.sourceforge.net) hvor figurerne er programmeret individuelt, dvs. det er op til programmøren at lave specialmoves og bestemme handling når man bliver ramt osv.

Nu er spørgsmålet så:
- Skal figurene programmeres i shared libraries?
- eller: Skal figurene programmeres via script, f.eks. TCL?

Shared libraries kunne jeg tænke var hurtigst, men vil jeg have nemmere ved at undgå konflikter ved at bruge script (hvor jeg går ud fra, at jeg kan styre programmørens muligheder i højere grad)?
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
08. april 2003 - 21:28 #1
Jeg lader spørgsmålet være åbent til diskussion lidt endu, men jeg har bestemt mig for at bruge MzScheme. Jeg har læst i bogen "Programming Linux Games", at mange spil bygger på en stor del scriptsprog, så det kan ikke være helt galt. Scheme skulle være ret hurtigt, og så kan jeg også bruge min opnåede viden i f.eks. Emacs og Sawfish (hvis jeg skulle finde på at bruge den). Når valget så falder på MzScheme i stedet for Guile er det fordi Guile ind til nu er sindsygt dårligt dokumenteret og desuden ikke compiler sine scripts som MzScheme gør, hvilket må give en hastighedsfordel. Programming Linux Games anbefaler MzScheme.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
20. april 2003 - 23:40 #2
Jaja, hvis ingen er interesserede så lukker jeg. I øvrigt vil jeg også forsøge at opbygge spillet, så det understøtter Python. Både MzScheme og Python har et klasse-system, så det burde være muligt at lave et fælles grundstandard og bla bla ingen ser denne post alligevel. Og hvis det går godt kan jeg implementere noget andet, f.eks. Perl fordi det såmænd også kunne være sejt at kunne og også et selvdesignet scriptsprog, hvor ordet "mandril" indgår i alle reserved keywords nu vi er ved det, og hvis nogen en dag spørger mig, om jeg vil implementere VBS understøttelse slår jeg ham ihjel.
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
20. april 2003 - 23:42 #3
Undskyld, Eksperten havde automatisk logget mig ind på min brors konto :)

Som sagt: lukker nu!
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. april 2003 - 00:58 #4
Hvad er det for noget at afvise mit fantastiske, favorable og velovervejede svar???
Desuden giver jeg dig ret i at man bør bruge shared libraries - VB is for l00zers.
Nå det er et rugby-spil-agtigt-genre bør du undgå at skrive den i strict mode og pynte koden med nogle infinity loops og goto statements. Findes der noget bedre?
Avatar billede razersedge Nybegynder
21. april 2003 - 01:03 #5
infinity loops all the way.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. april 2003 - 11:03 #6
og waldeinburg (som er min storebror) ---- hold dig fra min computer til ligegyldige, antidemokratiske kommentarer. Og lad være med at bruge classes og objekter - kun GOTO!!! it's the only way-
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
21. april 2003 - 11:13 #7
Hvis nogen skulle tænke ved sig selv: "Jamen, kører han nu også i strict mode?" kan jeg sige, at jeg har følgende commandline options til gcc:
-pedantic -W -Wall
Så brokker den sig over alt, der ikke følger ISO-standarden og jeg får alle warnings, såsom ubrugte variabler og den slags grissefy.

Og nu en skrækhistorie:
Prøv at hente MzScheme sourcen (ftp://archive.informatik.uni-tuebingen.de/unix/language/plt/203/mzscheme/mzscheme.src.unix.tar.gz) og søg rundt i plt/src/mzscheme: Der er fuldt af goto-statements! Det er et godt eksempel på, at man ikke altid skal skrive af efter de store.

Og kære lille skovenborg: C er case-sentensive. Der er ikke noget, der hedder GOTO.
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
21. april 2003 - 11:14 #8
...men det er måske ikke det, der hedder strict-mode :)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
21. april 2003 - 11:18 #9
Det hedder det i BASIC, ja det gør velnokså :()
Avatar billede waldeinburg Nybegynder
21. april 2003 - 11:20 #10
<slår skovenborg>