Avatar billede Pawel Novice
06. marts 2003 - 18:53 Der er 24 kommentarer og
3 løsninger

Hvilken køler skal jeg købe til min Athlon XP 1800+ 1533 MHz/266

Hejsa

Skal have fat på en god køler til en ny cpu.

Den skal ikke larme for meget, køle godt og ikke koste
en bondegård. Den skal helst heller ikke smadre min cpu når jeg monterer den.

Giv mig jeres visdowm :)

Venlig hilsen
StoryTeller
Avatar billede riversen Nybegynder
06. marts 2003 - 18:58 #1
thermal take silent viking er udemærket til formålet og rimelig støjsvag. Kører selv med den med samme cpu.
Avatar billede riversen Nybegynder
06. marts 2003 - 18:59 #2
og heller ikke så dyr
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2003 - 19:06 #3
MIST SIlnet Twin er kanon hvis du har råd til den (399 kr)

Den er i praksis lydløs, og køler udemærket.
Avatar billede Pawel Novice
06. marts 2003 - 19:09 #4
hvor nemme er de at monterer og hvor meget larmer de?

Ikke at jeg nogenside før har haft problemmer med at ødelægge mine cpu'er.
Men mange Internet sider der sælger cpu har nu også en påmindelse om at de ikke
dække ødelagte AMD chips, som ødelagte ved montering. Så nogle må gå i stykker gætter jeg mig til.
Avatar billede riversen Nybegynder
06. marts 2003 - 19:40 #5
jeg har monteret min køler mange gange uden problemer...og det er første gang jeg har prøvet det. Har læst nogle artikler om at forretning bør/skal fraråde folk selv at montere kølere på adm-cpu, men hvis du husker ikke at presse på selve køleren og kun på bøjlen så er der intet at være bange for.
Avatar billede damm_ Nybegynder
06. marts 2003 - 22:09 #6
GlacialTech Igloo 2310, koster ca. 100 kr., køler godt, 25db, ca. 3000 rpm.
Det er ca. 100 kr. billigere end Silent Viking, men den larmer lidt mere, men har du som jeg, et grafikkort med en køler, der også larmer lidt vil den overdøve Igloo 2310, som jeg anskaffede mig for en uge siden.
Det er rimeligt smertefrit, at skifte køleren selv, men klipsen, der holder køleren på plads kan være lidt tricky, så pas på bundkortet hvis du bruger en skruetrækker til at hjælpe med, at løsne klipsen.
Sørg for at du ikke er ladet med statisk elektrecitet, læg begge hænder på kabinettet før du piller ved køler og cpu.
Rens cpu HELT for rester af kølepasta, den nye køler er udstyret med et "køle-patch", som kan bruges, men du kan overveje om ikke det var værd, at bruge noget kølepasta (koster ca. 50 kr.)

http://www.glacialtech.com/socket_a.htm
Avatar billede damm_ Nybegynder
06. marts 2003 - 22:12 #7
NB: Du kan rense din CPU med sprit
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 00:21 #8
Den ser god ud, vil lige læse lidt mere om den :)
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 00:29 #9
----> damm
Hvad med denne her :
Igloo 462 AMD Silent Breeze    Cooler / Socket A / Socket 370  ca 255 kr. før fragt.
den ser ud til at køle godt og være meget stille??
Avatar billede damm_ Nybegynder
07. marts 2003 - 00:46 #10
Ja nu gik jeg ud fra, at prisen spillede en rolle, men hvis du ikke syntes, at det er for meget er Silent Breeze en alvorlig konkurrant til Silent Viking fra ThermalTake. Det er samme støjniveau (19db), dog er jeg ikke klar over om Silent Viking's køler er af kobber. Desuden er det værd at bemærke, at GlacialTech yder 5 års garanti på alle deres kølere.
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 00:57 #11
hæhæ, ja prisen spiller en rolle men det gør larm også :)
hmmmm, hvor meget forskel tror du der er på at gå fra 25db til 19 db. Jeg banker nok også en geforce4 i min pc( Den larmer vel også). Jeg har en geforce2 TI lige nu.
Avatar billede damm_ Nybegynder
07. marts 2003 - 01:18 #12
6 db er ikke ret meget, men er du alligevel ude og spendere vil jeg nok råde dig til at købe Silent Breeze, da du garanteret vil ærgre dig over at du sparede 150 kr.
Jeg er ikke klar over hvor meget en gpu g4 køler larmer, men det er sikkert ikke mindre end en g2 køler. Uanset hvilken cpu køler du vælger vil det nok være grafikkortets køler du hører mest.
Avatar billede proc Nybegynder
07. marts 2003 - 02:34 #13
Øøh - 6Db er faktisk en del. Mere præcist en fordobling - eller halvering om du vil - af støjniveauet! Decibelskalaen er logaritmisk...
Avatar billede proc Nybegynder
07. marts 2003 - 02:44 #14
Jeg har en XP1700+ i et meget lille Enlight Minitower-kabinet. Og jeg har en CPU-temperatur på maksimalt 41 grader.
Det er opnået med en Spire WhisperRock IV (26,5Db), som jeg forsyner med 7v - og så en ordentlig sølvkølepasta. Jeg kan overhovedet ikke høre den, selv ikke når jeg har kabinettet åbent...

Jeg har set den dyrere WhisperRock III med ballbearing til under en hund på edbpriser.dk:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1724737904
Min er den billigere model IV med sleevebearing.

De syv volt er i øvrigt opnået ved at tilslutte den røde ledning til +12v, og den sorte til +5v. Det giver netop en spændingsforskel på 7v.
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 08:57 #15
MIST er på 19 dba

Til dit GF4 kort skal du købe dig en Zalman passiv køler, det kan man få for omkring 300 kr.
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 09:15 #16
--> el barto
Men der sidder da en blæser på GF4 kortet, eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 09:18 #17
Den blæser piller du af, og monterer en stor køleprofil.

Studiedata har mange gode blæsere og profiler, tag et kig på http://www.studiedata.dk/group.asp?group=111

Passive kølere til VGA kan findes på http://www.studiedata.dk/group.asp?group=115
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 09:19 #18
Det eneste du lige skal være ops. på er at der skal være 4 huller omkring GPU'en for at du kan bruge en Zalman profil...
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 09:41 #19
--> el barto
Men hvorfor skifter du den køler som sidder på GF4'ern. Og tilmed en passiv køler? Køler den ikke mindre end en aktiv?

Jeg tænker på at købe dette kort :
P.M.Daytona GeForce4 TI 4200 AGP, 128 MB DDR tv out AGP x8    1.229,-
Avatar billede Slettet bruger
07. marts 2003 - 09:43 #20
Pga støjen. Der er jo ingen ide i at bruge penge på en støjsvag CPU køler hvis dit GF-kort larmer som en turbine...

Men jo, du skal ikke regne med at overclocke med en passiv køler.
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 09:47 #21
--> el barto
Er det denne her du ville gå efter til en GF4 :
Zalman VGA Heatpipe ZM80A-HP

lol, den fylder godt i landskabet
Avatar billede Pawel Novice
07. marts 2003 - 10:06 #22
wow, MIST SIlnet Twin virker som en fed blæser når jeg læser om den :)
Og så en Zalman til mit fremtidige GF4.

Nu håber jeg bare at min blæser til Strømforsyningen ikke larmer for meget...
Ellers skal der også en ny strømforsyning til. Og mig der kun skulle have en blæser til min cpu, lol. Well, sådan er livet.
Avatar billede cdc Novice
07. marts 2003 - 10:12 #23
Silverado Blæser kører jeg selv med, støjer ikke. Koster lidt mere en andre, og egner sig ikke til alt for meget transport da den er rimelig tung.
Prisen kan du se på studiedata eller på webconsult. Ca. 600 kr.
Avatar billede kijac Nybegynder
07. marts 2003 - 10:15 #24
Daytona GeForce4 TI 4200 AGP er da til en fin pris ... MEEENNN gud hvor dens blæser larmer ... overvejer selv en Zalman løsning
Avatar billede zabber Nybegynder
07. marts 2003 - 11:58 #25
Jeg har lige købet en glacialtech iglo silent breeze 462 køre med en amd 1900 +
cpu den er næsten total lydløs nem at montere og køler perfekt
Avatar billede ironmaiden Nybegynder
07. marts 2003 - 18:43 #26
helt klart en thermaltake volcano 9 "Coolmod"!!
Avatar billede Pawel Novice
09. marts 2003 - 23:07 #27
Tak for hjælpen allesammen :)