Avatar billede finger Nybegynder
06. marts 2003 - 14:56 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Hvad er programmering - den evige kamp

Jeg sidder så og diskuterer med mine kollegaer for tiden. Diskutionen går på følgende:

Hvad er programmering? hvornår kan man sige at man programmering? Hvad er et programmeringssprog?

Vi ved godt at alt fra maskinkode over asembler til c# er at programmere. men så kommer vi til HTML..... og så bliver vi uenige. nogle mener at HTML (eller andre scriptsprog) ikke er at programere

Argumenterne går på følgende:

Du programmerer når du skriv i et syntakstsesitivtsprog der kompileres.
dvs at HTML ikke er at programmere i det at det ikke er syntakstsensitivt og det ikke kompileres.

men så kommer der et modargument:
HTML er syntakssensitivt, men det er browserne der viser det ikke. desuden fortolkes HTML ved runtime. og det ligner jo kompilering...

Er der nogen derude der kan vise et link til en godkendt definition? eller som har nogle gode (religiøse :-)) synspunkter?

//debatgruppen
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:36 #1
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:08 #2
Avatar billede z42cool Nybegynder
06. marts 2003 - 15:19 #3
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:47 #4
Avatar billede arnvig Nybegynder
06. marts 2003 - 15:16 #5
Avatar billede arnvig Nybegynder
06. marts 2003 - 15:23 #6
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:20 #7
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:13 #8
Avatar billede arnvig Nybegynder
06. marts 2003 - 15:32 #9
Avatar billede cozey Nybegynder
06. marts 2003 - 15:04 #10
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 15:26 #11
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
06. marts 2003 - 15:16 #12
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
06. marts 2003 - 17:23 #13
I følgende er taget fra edbordbogen 2002:
Programmeringssprog:
et kunstigt sprog med egne kommandoer og syntaks, gerne baseret på naturlige sprog. Et programmeringssprog bruges til at instruere en computer om at udføre bestemte opgaver. Alle dataprogrammer er skrevet i et programmeringssprog. Programmerne skrives ofte i  et nøjniveausprog, som er lettere at forstå for mennesker, men skal før eller siden oversættes til maskinkode, som er instruktioner, som processoren kan forstå og udføre.

Maskinkode består udelukkende af nuller og et-taller. For at gøre det enklere at programmere direkte i maskinkode, benyttes såkaldte assembler-sprog. I assembler erstattes de tal, som maskinen forstår, men symboler og navne som er lettere at huske.
Udfra ovenstående er HTML jo egentlig også et programmeringssprog, da browseren udfra koderne stykker en hjemmeside sammen
Avatar billede arnvig Nybegynder
07. marts 2003 - 09:16 #14
At programmere er
at beskrive hvorledes en given opgave skal udføres, vha. af et sæt forudefinerede instruktioner. Programmering består af 3 grund instruktioner:

Iteration ( do i = 1 to  n,  Do Until )
Selection ( if .. then .. else, Select .. Case .. )
Beregning (a = b,  b = 2 , C = 2/3*24/x )

Hvis et sprog indeholder disse grundelementer i en eller anden form, er det et programmeringssprog

Om sproget fortolkes eller kompileres er irrelevant for definitionen
Avatar billede arnvig Nybegynder
10. marts 2003 - 11:52 #15
Er det kun mig der ikke kan se andet end de 2 sidste indlæg ?
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
10. marts 2003 - 14:24 #16
arnvig >> Undskyld, men tjek lige www.eksperten.dk/enyt.phtml engang imellem
Avatar billede finger Nybegynder
08. april 2003 - 09:04 #17
skuffende svar... :'-(
og så kan jeg ikke engang give point.
Avatar billede finger Nybegynder
08. april 2003 - 09:04 #18
jo nu kan jeg godt. hmmm det er vist et gammelt indlæg der har taget skade af en database fejl engang