Avatar billede nulle-inc Nybegynder
04. marts 2003 - 21:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

dvd - og dvd+ cd'ere (hvad er CAV og CLV)

Nederst er hvad jeg fandt ang. dvd+ og - skiver.
Jeg har hørt fra folk at man bruger + skiver til data og - skiver til film, og derfor skal man holde sig til - skiver.
Men på www.vcdhelp.com skriver de at + skiver er de bedste???

Men jeg er lidt i tvivl ang dvd+ for her står der:
"DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing. "
Hvad er CAV og CLV??
Kim
-----
DVD-R and DVD-RW
DVD-R/W was the first DVD recording format released that was compatible with standalone DVD Players.
DVD-R is a non-rewriteable format and it is compatible with about 88% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-RW is a rewriteable format and it is compatible with about 69% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD-R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by DVDForum.

DVD+R and DVD+RW
DVD+R/W has some better features than DVD-R/W such as lossless linking and both CAV and CLV writing.
DVD+R is a non-rewritable format and it is compatible with about 84% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+RW is a rewritable format and is compatible with about 70% of all DVD Players and DVD-ROMs.
DVD+R/W supports single side 4.7 GB* DVDs(called DVD-5) and double side 9.4 GB* DVDs(called DVD-10).
These formats are supported by the DVD+RW Alliance.
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. marts 2003 - 10:59 #1
CAV = Constant Angular Velocity
Betyder at ved brænding roterer disken med samme omdrejningstal under hele brændingen hvilket resulterer i at i starten af brændingen brændes der med lav hastighed og i slutningen med høj hastighed.

CLV = Constant Linear Velocity
Betyder at brændehastigheden er konstant, hvilket opnås ved at sænke omdrejningshastigheden på skiven under brændingen.

Hvis jeg var dig ville jeg satse på DVD+RW/R skiver, da de ser ud til at have support fra flest af de store firmaer.
Avatar billede nulle-inc Nybegynder
05. marts 2003 - 14:20 #2
okay, måske skulle jeg købe Sony's som kan brænde begge formater.
Tror bare ikke jeg får brug for dvd+ skiver, men det er jo rart at
have muligheden for at brænde dem.

Tak for svaret!
Kim
Avatar billede rune.rasmussen Nybegynder
05. marts 2003 - 15:10 #3
no problem