Avatar billede glahn Nybegynder
08. november 2000 - 14:26 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Replace - problem

Jeg har denne kode:

id12 = id12.replace(\'\"\',\'#\');

på en jsp-side som henter data fra en form.

Jeg får denne fejlmeddelelse:

org.apache.jasper.JasperException: Unable to compile class for JSPC:\\tomcat\\work\\localhost_8080%2Fexamples\\_0002fjsp_0002fhtml_0002freplace_0002fvurderingstest_00031_0002ejspvurderingstest1_jsp_0.java:193: Class jsp.html.replace.id12 not found.
                id12

Hvorfor det???
Avatar billede kresten Nybegynder
08. november 2000 - 14:37 #1
Sikkert fordi din tomcat bruger JDK1.1.8 (mener det er default) og replace findes ikke i JDK1.1.8, men er kun i Java2

Det er mit bud
Avatar billede glahn Nybegynder
08. november 2000 - 14:49 #2
Altså min jdk hedder 1.2.2 - det er vel så den tomcatten bruger??

Kan jeg bare opdatere denne - eller skal man igennem hele møllen med path og alt det der, hvis man skal have en nyere version??
Avatar billede kresten Nybegynder
08. november 2000 - 15:03 #3
Well, jeg er ikke den helt store tomcat haj, men den jeg installerede brugte jdk1.1.8. Jeg ville som dig have den til at bruge Java2, men fik den aldrig rigtig til at fatte classpath\'en.

Det lyder dog som om du er på rette spor, så hvis du har sat det rigtigt op så er det JSP siden. JSP enginen giver verdens dårligste fejlmeddelser, og nu jeg kigger lidt mere på din fejl ser det ud som om det er JSP siden den ikke kan compile?

Prøv evt at slet alt på JSP siden og skriv et eller andet, hvis det bliver vist så er det helt sikkert din JSP side den er galt med. Så kan du f.eks. indsætte dine imports igen og se hvordan det går. Efterhånden finde du ud af hvilken linie fejlen ligger.

Jeg droppede tomcat til fordel for IBM Websphere som har en ret god debugger.
Avatar billede glahn Nybegynder
08. november 2000 - 15:08 #4
Jeg prøver at fedte lidt rundt - måske nogle andre ved noget???

Under alle omstændigheder får du dine points senere, kresten.
Avatar billede davsclaus Nybegynder
08. november 2000 - 18:53 #5
Tomcat er en web container (web server) som kører på java platformen. Den kan godt køre på J2 v1.3.

Da dens JSP engine dynamisk skal kunne compilere .jsp filer til .class filer benytter den blot sun\'s java compiler (JavaC.exe), så der må være en opsætning til tomcat der fortæller hvilken java compiler den skal bruge, samt classpath når den skal compilere .jsp filer.

Vi kører tomcat på arbejde, så der kan jeg evt. høre hvor opsætningen står.

Jeg bruger JBulder4EE og den har bla. tomcat med hvor du så kan teste dine .jsp sider og debugge dem fra JB4.
Avatar billede glahn Nybegynder
09. november 2000 - 09:26 #6
>> davsclaus

Når jeg starter min Tomcat op - den ligger kun på min maskine - fortæller den en hel masse om sin opsætning, bla. at en eller flere path er sat til jdk1.2.2 - så det skulle vel være i orden.

Jeg tror altså at det er noget jeg mangler at importere, så jeg tager lige det hele fra en ende af *suk*
Avatar billede glahn Nybegynder
09. november 2000 - 10:55 #7
OK - så fandt jeg fejlen *gys* Jeg er sq næsten for dum til at være her.

Under kaldet af replace havde jeg bedt om en udskrift, for at se om det virkede - men......

arrrggghhh Jeg havde glem lighedstegnet og kun skrevet <% id12 %>

Af denne grund har jeg givet jer hver 60 p som tak for jeres ulejlighed.
Avatar billede kresten Nybegynder
09. november 2000 - 11:01 #8
Ho ho, ja fejlen sidder tit FORAN skærmen :-)
Avatar billede davsclaus Nybegynder
09. november 2000 - 19:42 #9
Det med at glemme = tegnet, er vel et problem som jeg kan frygte at vi i firmaet også vil komme ud for. Det kunne være rart hvis man kunne køre ens jsp side igennem en form for syntax checker, som vil minde en om hvis:
<% username %>
som skal være <%= username %>

I dette tilfælde vil det være nemt, da der kun står en variabel imellem <% %> og ikke en helt masse kode.

Hvis man har rodet med c++ kender man også til problemet omkring == og = tegene i en if statement

if (username = \"jens\")

er forkert da der skal stå

if (username == \"jens\")

Og den kunne de fleste c++ godt opfange og komme med en warning