Avatar billede jelle Nybegynder
04. marts 2003 - 16:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Action-script til at lave hale efter cirkel i motiontween?

Halløjsa!

Jeg er ikke super god til flash, men jeg skal have lavet noget så enkelt som en cirkel der flytter sig rundt på skærmen, det har jeg fået lavet, men mit problem er nu at jeg gerne vil have at der skal komme et lille spor efter den, som fader ud - I kender effekten.

Hvordan gør jeg det, det skal være et actionscript? Er der nogen der har et eksempel?

På forhånd tak for hjælpen
- Mads
Avatar billede colman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:15 #1
Jeg går ud fra at du ikke har kodet bevægelsen af din Cirkel men lavet en tween i stedet...

Du kan eks. bruge et tomt mc og benytte dig at onClipEvent(enterFrame)

Lav en cirkle med linkage name cirkle og attach den for hver enterframe...

Eks.

onClipEvent(enterFrame){
i++;
_root.attachMovieClip("circkle","cirkle"+i",i);
_root["cirkle"+i]._x = _root.DINCIRKEL._x;
_root["cirkle"+i]._y = _root.DINCIRKEL._y;
}
Avatar billede colman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:15 #2
evt. kan du uploade din .fla fil...
Avatar billede jelle Nybegynder
04. marts 2003 - 16:20 #3
ok! nu skal jeg lige have skåret det ud i pap! step by step, for jeg kender ikke så meget til flash...

1. jeg har lavet min flash med en tween
2. HVAD FAN*** GØR JEG SÅ?
Avatar billede jelle Nybegynder
04. marts 2003 - 16:21 #4
jeg kan godt smide den op, men der ikke så meget at se på, det er bare en sort baggrund og en gul cirkel der køre i mønster....
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:26 #5
Hvorfor laver du nu det samme spm igen????
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:27 #6
Jeg kan godt komme med en kode lignende colmans, men er det ikke fint med det motiontween eksempel??
Avatar billede jelle Nybegynder
04. marts 2003 - 16:29 #7
pyroman ->> nej det har jeg også skrevet til dig, at det ikke virkede og at du skulle give mig noget kode...

Flashen kan findes på: http://www.ellesgaard.dk/beskyttede/flash.fla
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:30 #8
okay jeg sidder ikke med flash men kan godt give dig den vejledning jeg prøvede at give dig før... Vender tilbag lidt senere...
Avatar billede pyroman Nybegynder
04. marts 2003 - 16:41 #9
Du kunne lave det på den måde at du laver et MC, indeholdende en cirkel magen til den du allerede har. MC'et giver du fx instance navnet "tail". Din oprindelige cirkel(som også skal være et MC), som kører i et motiontween skal også være i et MC. hvorpå der ligger følgende action:

onClipEvent(enterFrame){
  duplicateMovieClip(_root.tail, "tail"+_root.tailn, _root.tailn);
  _root.["tail"+_root.tailn]._x = _x;
  _root.["tail"+_root.tailn]._y = _y;
  _root.tailn++;
}

I hovedtimelinen:

1. frame

tailn = 1;

2. frame

if(tailn > 1000){
  tailn = 1;
}

3. frame

gotoAndPlay(2);

På din anden cirkel med navnet "tail"

onClipEvent(enterFrame){
  if(this._name != "tail"){
    _alpha -= 10;
    if(_alpha < 10){
      this.removeMovieClip();
    }
Avatar billede mat Nybegynder
04. marts 2003 - 22:57 #10
eller bare på dit movieclip, med instancenavnet "master" (det du tweener):

onClipEvent (load) {
    fade = 10;
}
onClipEvent (enterFrame) {
    if (this._name == "master") {
        duplicateMovieClip(this, "nm" + i, ++i);
    }
    if (this._name != "master") {
        this._alpha -= fade;
        if (this._alpha <= 0) {
            removeMovieClip(this);
        }
Avatar billede colman Nybegynder
05. marts 2003 - 08:20 #11
Jeg har uploaded et eksempel på www.de-silva.dk/flash.fla

Der ligger kode flg. steder:

I movieclippet Tween 2

Og på MovieClip Tween 3
Avatar billede pyroman Nybegynder
05. marts 2003 - 09:57 #12
Jeg havde valgt at lave et andet Movieclip, fordi det ville være smartere hvis halen skulle have en anden farve eller "master"-cirklen havde noget grafik som ikke skulle gentages i halen...
Avatar billede jelle Nybegynder
07. juni 2005 - 17:53 #13
lukker