Avatar billede bubbi Nybegynder
04. marts 2003 - 09:47 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

XML i Jakarta-Tomcat

Hejsa

Jeg sidder her og arbejder med Jakarta-Tomcat og skal bruge den i forbindelse med noget XML, men har nu et problem. Jeg kan ikke få den til at bruge/forstå XML'et, nogle der ved hvad man skal gøre ved Jakarta for at få den til at "makke ret".

MvH
Jesper
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2003 - 09:58 #1
Man kan bruge XML på mange forskellige måde i forbindelse med Tomcat.

Du kan servere statiske XML dokumenter.

Du kan have JSP eller servlets som genererer XML.

Du kan have JSP eller servlets som bruger XML i deres
interne processing.

Hvad er konteksten ?
Avatar billede bubbi Nybegynder
04. marts 2003 - 10:16 #2
Ide'en var lidt, at jeg skal dynamisk have genereret et XML dokument på baggrund af datafra en database. Dette skulle så bruges til at blive vist v.h.a. noget XSL. Men jeg har lidt problemer med at få startet på det hele, og finde ud af hvordan jeg lige præsist skal få: Databasen(SQL) : XML : JSP : XSL til at spille sammen og gøre det jeg gerne vil have gjort :o)

Håber du kan/vil hjælpe

MvH
Jesper
Avatar billede atoft Nybegynder
04. marts 2003 - 10:32 #3
Download f.eks jdom fra www.jdom.org. og læg den ind i din classpath og så kører du.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2003 - 10:43 #4
En mulighed er en servlet som:
  - læser data fra database og genererer en streng med XML
  - konverterer fra XML til HTML med XSLT
  - outputter HTML

En anden mulighed er en servlet som:
  - læser data fra database og outputter XML med et link til XSL
    filen som browseren bruger til at formatere med

Der er mange andre muligheder.

Du kan læse om nogle af alle de mange muligehder her:
  http://www.theserverside.com/resources/books/manning/J2EEXML/index.jsp
(bogen kan downloades i en ikke-printbar form)
Avatar billede bubbi Nybegynder
04. marts 2003 - 12:18 #5
Jeg siger mange tak for hjælpen, håber der er en enkelt ting mere du lige vil hjælpe mig med, i min servlet har jeg en "res.setContentType ("text/html"); Jeg kunne gætte mig til at den ikke skulle hedde ("text/html") men noget andet, et vildt skud vil være ("text/xml") men er det rigtigt?

MvH
Jesper
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2003 - 12:28 #6
text/xml bør være OK.

Du kan læse 38 sider om emnet i:
  http://www.ietf.org/rfc/rfc3023.txt
Avatar billede bubbi Nybegynder
04. marts 2003 - 12:33 #7
Jeg takker, der kommer helt sikkeret flere spørgsmål på et tidspunkt :)
Men tror vidst jeg har rigligt lige for nu :)

Danke
/J