Avatar billede usse Nybegynder
02. marts 2003 - 14:35 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

rooster over medlemmer men det virker ikke..

Jeg vil lave et script hvor en medlem fra vores klan kan gå ind og adde sine oplysninger i en mysql database i en betemt tabel.. jeg har oprettet database, table osv.. men scriptet gider ikke at smide de oplysninger ind i databasens table. hjælp mig!!!

<HTML><HEAD></HEAD>
<BODY>
<?php
function aabn_forbindelse_og_vaelgdb() {
  $server = "localhost";
  $bruger = "usse";
  $kodeord = "220884";
  $database = "rooster";

  if (!mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

  if(!mysql_select_db("$database")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke vælge databasen: $database");
  }

$tabel = "rooster";
$name = $navn;
$age = $alder;
$mail = $brev;
$status = $opgave;
$home = $hjem;
$hardware = $udstyr;
$qvote = $besked;
$insertSQL = "insert into $tabel (name, age, mail, status, home, hardware, qvote)
              values ('$name', $age, $mail, $status, $home, $hardware, $qvote)";
mysql_query($insertSQL);

?>
<FORM ACTION="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>" METHOD="get" enctype="text/plain">
<INPUT ID="box" NAME="navn" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="alder" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="brev" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="opgave" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="hjem" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="udstyr" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="besked" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="button" TYPE="submit" VALUE="Send">&nbsp;<INPUT ID="button" TYPE="reset" VALUE="Reset">
</FORM>
<A HREF="/zerocontrol/rooster.php">tilbage til roosters</A>
<?
function luk_forbindelse() {
  if(!mysql_close()) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke lukke forbindelsen til MySQL!");
  }
?>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede amplificator Nybegynder
02. marts 2003 - 14:50 #1
Pas lige på med at poste dit MySQL brugernavn og kodeord..
Avatar billede usse Nybegynder
02. marts 2003 - 17:05 #2
jeg kan bare ændre det... men er der ikke nogen som kan hjælpe..?
Avatar billede barran_ Nybegynder
02. marts 2003 - 17:27 #3
Hvor bliver aabn_forbindelse_og_vaelgdb() og luk_forbindelse() kaldt?
Avatar billede usse Nybegynder
02. marts 2003 - 20:41 #4
hvad mener du...? gi lige et eks.
Avatar billede tefcke Nybegynder
02. marts 2003 - 21:06 #5
han mener at det er fint nok at du erklærer en funktion til at åben og en til at lukke databasen, men du skal lige kalde dem inden du begynder at sende forspørgelser til databasen!

eks:
<HTML><HEAD></HEAD>
<BODY>
<?php
function aabn_forbindelse_og_vaelgdb() {
  $server = "localhost";
  $bruger = "usse";
  $kodeord = "220884";
  $database = "rooster";

  if (!mysql_connect("$server","$bruger","$kodeord")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke oprette en forbindelse til MySQL.");
  }

  if(!mysql_select_db("$database")) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke vælge databasen: $database");
  }
aabn_forbindelse_og_vaelgdb(); /* HER ÅBNES FORBINDELSEN */

$tabel = "rooster";
$name = $navn;
$age = $alder;
$mail = $brev;
$status = $opgave;
$home = $hjem;
$hardware = $udstyr;
$qvote = $besked;
$insertSQL = "insert into $tabel (name, age, mail, status, home, hardware, qvote)
              values ('$name', $age, $mail, $status, $home, $hardware, $qvote)";
mysql_query($insertSQL);

?>
<FORM ACTION="<? echo $_SERVER["PHP_SELF"];?>" METHOD="get" enctype="text/plain">
<INPUT ID="box" NAME="navn" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="alder" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="brev" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="opgave" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="hjem" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="udstyr" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="box" NAME="besked" TYPE="text" VALUE=""><BR>
<INPUT ID="button" TYPE="submit" VALUE="Send">&nbsp;<INPUT ID="button" TYPE="reset" VALUE="Reset">
</FORM>
<A HREF="/zerocontrol/rooster.php">tilbage til roosters</A>
<?
function luk_forbindelse() {
  if(!mysql_close()) {
    udskriv_fejl("Kunne ikke lukke forbindelsen til MySQL!");
  }

luk_forbindelse();  /* HER LUKKES FORBINDELSEN IGEN */
?>
</BODY>
</HTML>
Avatar billede usse Nybegynder
03. marts 2003 - 14:25 #6
ok... tak. men der sker ikke noget endnu. den sætter ikke noget ind i databasen.
Avatar billede tefcke Nybegynder
03. marts 2003 - 17:33 #7
prøv lige at poste dine tabel erklæringer for "rooster", for hvis nogen af felterne i tabllen er text felter, skal du have enførelsestegn om dem når de indsættes.

insert into $tabel (name, age, mail, status, home, hardware, qvote)
values ('$name', $age, '$mail', '$status', '$home', '$hardware', '$qvote')
Avatar billede usse Nybegynder
04. marts 2003 - 14:36 #8
Jeg siger mange tak for nu virker det... :) tefcke tal skal du ha.. forresten hvordan giver jeg dig points er ny her på eksperten
Avatar billede tefcke Nybegynder
04. marts 2003 - 15:21 #9
man kan skrive kommentarer og svar til spørgsmål. Du kan så enten accepterer eller afvise svar, men du kan ikke gøre andet end at læse kommentarer.

Så lige for at opsumerer. Sæt anførelses tegn om de værdier som er text typer, når de skal indsættes i databasen!
Avatar billede usse Nybegynder
13. marts 2004 - 00:54 #10
har fixet det