Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. november 2000 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvordan align\'er man en form, hvis man har tekst på samme linie.

Gruppenavn skal stå til venstre og \"formboksen\" til højre i samme linie. Ved at skrive <p align=\"right\" som jeg har gjort hopper boksen ned på næste linie. Hvordan får jeg den til at blive på samme linie, men ligge sig til højre. Problemet er, at der skal være flere forms under hinanden og for at få dem til at stå under hinanden vil jeg aligne dem alle til højre.

<p>Gruppenavn:<p align=\"right\"><input name=\"navn1\" type=\"text\" size=\"8\"align=\"right\"></input></p>
Avatar billede barlach Nybegynder
07. november 2000 - 18:20 #1
jeg mener ikke du kan have både en form og tekst på samme linie...ligesom du ikke kan have et billede og tekst på samme linie.
Avatar billede barlach Nybegynder
07. november 2000 - 18:23 #2
hmm..sludder..det kan man godt..nm
Avatar billede oleprds Nybegynder
07. november 2000 - 19:47 #3
Tja æh...

Det er ikke lykkedes mig at få form og tekst til at stå på samme linie.

Ole
Avatar billede kramerfan Nybegynder
07. november 2000 - 21:05 #4
Jeg kan godt få dem til at stå på samme linie, ved at bruge dette stykke kode:

<wml>
  <card id=\"maincard\" title=\"Velkommen\">
<p align=\"left\">
<p>Gruppenavn:<p><input name=\"navn1\" type=\"text\" size=\"8\"align=\"right\"></input></p>
<p>Password:<input name=\"pass1\" type=\"password\" size=\"8\"></input></p>
<p><anchor>Send !<go href=\"hovedmenu.asp?navn=$(navn1:u)&amp;pass=$(pass1:u)\"/></anchor>
</p>
</card>
</wml>

Men jeg kan ikke få formsfeltet \"alignet\" ude til højre i samme linie.
Avatar billede barlach Nybegynder
08. november 2000 - 12:27 #5
der er også et eller andet galt her med dine <p>-tags:

<p align=\"left\">
<p>Gruppenavn:<p><input name=\"navn1\" type=\"text\" size=\"8\"align=\"right\"></input></p>

du starter 3 men slutter kun 1. og i den første aligner du til venstre men du slutter ikke den alignment før tilsidst...sammen med din right-align?? prøv at lav det om først.

Hvis det ikke virker skal du måske bruge &nbsp; ???
Avatar billede kramerfan Nybegynder
08. november 2000 - 15:41 #6
Problem er at <p> definere en ny linie og på den måde får jeg ikke tekst og form til at stå på samme linie. Hvordan sætter man et mellemrum ind via wml tags. På den måde kan jeg vel selv bestemme afstanden mellem teksten og min form.

Altså: hvordan markerer man mellemrum via wml.
Avatar billede barlach Nybegynder
08. november 2000 - 15:42 #7
på samme måde som html :  &nbsp;
Avatar billede barlach Nybegynder
08. november 2000 - 15:44 #8
wml er meget kritisk med syntax så du skal passe på med at neste <p-tags på den måde. Det er så vidt jeg kan huske ikke helt lovligt iflg. wml
Avatar billede ht Nybegynder
16. november 2000 - 08:05 #9
Du har et grundlæggende problem med WML, når du vil \"styre\" din tekst, for det er ikke hvordan du skriver dine tags der styrer det - hvordan det endeligt ser ud på hver enkelt WAP-telefon afhænger af, hvilken type WAP-browser, og i visse tilfælde (Nokia 7110) hvilken version WAP-browser der ligger i WAP-telefonen, der endeligt styrer det. Du kan fx prøve at lave nok så meget centrering af en tekst, men du får den alligevel venstrealignet i en Nokia 7110, mens phone.com browsere (fx i Siemens) godt kan finde ud af det. Endnu værre: prøv at lave en tabel på fx 3 x 3 celler - Nokiaen laver een lang kolonne, phone.com venstrejusterer den, og Ericsson laver den som man egentlig forventer at den skal se ud.

Jeg ved ikke om du kender begrebet \"graceful degradation\" fra HTML og CSS - men gør du, så kan du derigennem få en idé om, hvor ukontrolleret styring af tekst og billeder i WAP-tjenester er. Det er næppe dig der gør det forkert - det er en manglende standard på, hvordan tags bruges - hvis de da ikke simpelthen ignoreres.