Avatar billede bubbi Nybegynder
28. februar 2003 - 10:15 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DTD og XML?

Hejsa

Jeg sidder og leger lidt med at lave nogle DTD'er til mine XML dokumenterne. Men jeg kan bare ikke få mine XML dokumeter til at bruge de DTD'er jeg har lavet. Hvorfor ved jeg ikke helt, men mit XML er totalt ligeglad med hvad jeg har skrevet i mit DTD.

De to filer jeg leger med lige nu for tiden ser sådanne ud:
DTD filen:
<?xml version="1.0"?>

<!ELEMENT SKUESPILLER (KUNSTERNAVN, FOEDENAVN?, FOEDSELSDATO?, FOEDSELSLAND, HOEJDE?, OEJENFARVE?, HAARFARVE?, GIFTMED?, BIOGRAFI)>
<!ELEMENT KUNSTERNAVN (#PCDATA)>
<!ELEMENT FOEDENAVN (#PCDATA)>
<!ELEMENT FOEDSELSDATO (#PCDATA)>
<!ELEMENT FOEDSELSLAND (#PCDATA)>
<!ELEMENT HOEJDE (#PCDATA)>
<!ELEMENT OEJENFARVE (#PCDATA)>
<!ELEMENT HAARFARVE (#PCDATA)>
<!ELEMENT GIFTMED (#PCDATA)>
<!ELEMENT BIOGRAFI (#PCDATA)>

XML filen:
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE SKUESPILLER SYSTEM "skuespiller.dtd">
<SKUESPILLER>
<FOEDSELSLAND>Danmark</FOEDSELSLAND>
<HOEJDE>194 cm</HOEJDE>
<BIOGRAFI>Don't forget me this weekend!</BIOGRAFI>
</SKUESPILLER>

Håber der er nogel der kan hjælpe mig :oS

MvH
Jesper
Avatar billede janegil Nybegynder
28. februar 2003 - 10:39 #1
"xml" ER likeglad med din DTD. Det interessante er hvilket verktøy du bruker til å lese XML'en. Fx. IE6 er likeglad med din DTD, så lenge din XML er velformet. Logisk nok, en browser burde kunne anta at det er editorens ansvat å sørge for at dokumentet er valid i forhold til DTD'en. Mens derimot en editor som XML Spy vil reagere. Om du ikke gidder kkjøpe den, tror jeg du kan bruke http://validator.w3.org/
Avatar billede Slettet bruger
28. februar 2003 - 12:15 #2
Helt ligeglad er IE ikke - du kan f.eks. godt definere entities som vil blive benyttet - men hvis du begynder at bruge f.eks. DOM til at loade XML med, kommer din DTD til at spille en rolle - og så kan det pludselig blive et proble, for så skal ALLE elementer være definerede for at XML'en er "valid".

/CS
Avatar billede bubbi Nybegynder
28. februar 2003 - 12:33 #3
Tak