Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 14:49 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

2 Ipadresser på samme netkort

Jeg har en bærbar med indbygget netkort. Når jeg er på arbejd køre jeg med en ipadresse og når jeg kommer hjem køre jeg med en anden ipadresse.
Det er gået meget godt med at skifte ipadresse, genstarte maskinen. MEN.... der må være en nemmere måde uden at skulle købe en netkort til PCMCIA porten.
Avatar billede uffe_kld Nybegynder
07. november 2000 - 14:58 #1
Hvilken operativsystem er der på den bærbare?
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 15:04 #2
Åv ikke slå, det er selvfølige lidt vigtigt så her kommer det ....pause.... WIN98 SE
Avatar billede blood Nybegynder
07. november 2000 - 15:13 #3
fordfairlane

man kan så ikke have 1 netkort og to ip adr.

fordfairlane

jeg ved ikke om du kan på nt, 2000, eller linux
men du kan IKKE på 95, 98
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 15:17 #4
Finder så et program (gerne gratis) således at man kan skifte profil (læs: anden ipadresse)under opstart

/ford
Avatar billede jbarnow Nybegynder
07. november 2000 - 15:22 #5
Hvorfor ikke ændre dine hjemme indstillinger til DHCP, derved opnår du i det mindste, at du *ikke* skal skrive en ny xxx.yyy.zzz.www adresse ind - men kun shuffle mellem fast/dynamisk ip ???
Avatar billede blood Nybegynder
07. november 2000 - 15:26 #6
Kan du ikke bare bruge samme ip adr. der hjemme som du bruger på dit arb.
Avatar billede svindler Nybegynder
07. november 2000 - 15:30 #7
Du behøver ikke at genstarte maskinen.
Det nemmeste er som beskrevet dhcp, men du kan også gøre følgende:
1) Ret adressen.
2) Disable netkortet.
3) Enable netkortet.
Så slipper du for reboot.

Du kan selvfølgelig også bare huske at rette adressen, som det sidste inden du slukker maskine og går hjem/på arbejde.
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 15:33 #8
Jeg har en router hjemme som har forbindelse med mit arbejd (nej den kan ikke ændres til DHCP) og den har en anden ipadresse end vi har på arbejd.
Routeren kan vi ikke ændre på.
Findes der virkelig ikke et lille program så man kan ændre ip under opstart

/ford
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 15:38 #9
-svindler
Det var en mulighed, men jeg ville gerne hvis det kunne virke uden en masse \"teknisk ting\" da det er meningen at andre også skulle have samme løsning, og de er \"kun\" bruger.
Avatar billede svindler Nybegynder
07. november 2000 - 15:47 #10
Hvordan fungerer det, hvis du fortæller systemet, at du har to ens adaptere, og laver to profiler, hvor hver profil har hver sin adapter?

Bruger I dhcp eller faste adresser på arbejdet?

De fleste routere kan agere dhcp-servere. Det er det normale opsæt for hjemme-routere. Dette gælder både hvis I kører med adresse-konvertering eller faste adresser på lan-siden af routeren. Det ville være normalt at inddrage de personer, der har ansvaret for routerne, når du piller i ip-adresseringen.

Avatar billede fordfairlane Nybegynder
07. november 2000 - 15:52 #11
Har forsøgt med to ens netkort og så to hardwareprofiler uden at det virkede. Vi bruger faste ipadresser på arbejd, og ruteren kan vi desvære ikke pille ved da den bruges til andet.
Avatar billede svindler Nybegynder
07. november 2000 - 15:58 #12
Lav to registry-filer og læg dem som ikoner på desktoppen. Hver registry-fil retter ip-adressen, og kræver så en reboot.
Det kan evt lægges i en bat-fil, der også udfører reboot.
Måske kan det lade sig gøre at lave disable/enable af netkortet vha en registry-fil og derved slippe for reboot?
Avatar billede langben Nybegynder
09. november 2000 - 22:36 #13
Du kan også bare opgradere din computer (hvis den opfylder kravene) til win2000 - der behøver man nemlig ikke genstarte efter ændring af ip-adresser.
Avatar billede fordfairlane Nybegynder
10. november 2000 - 09:23 #14
Jeg har lavet to registry-filer som jeg via menu i config.sys vælger under opstart
Avatar billede svindler Nybegynder
10. november 2000 - 09:27 #15
Det var smart. Trick er noteret.