Avatar billede the_snow Nybegynder
25. februar 2003 - 18:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Select Case eller If statement

Jeg sidder lige pt med en temmelig stor kode som skal checke en del forskellige ting i omkring 1500 - 200 Application Vars...

Så var det jeg tænkte man har altid hørt at Case Selection skulle være hurtigere end If eller elseif <- nogen som kan komme med nogen kommentar til dette spørgsmål ville det eks optimere min kode så den blev hurtiger afviklet hvis jeg brugte case i stedet for if ?

/The_Snow
Avatar billede cpufan Juniormester
25. februar 2003 - 19:00 #1
ja jeg har oplevet at select case
er endog meget hurtigere
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. februar 2003 - 19:01 #2
Det er huritigere med select casa

select case Variable
case "a"  blabla
case "b"  blabla
case "c"  blabla
case "d"  blabla
end select

Frem for:
if Variable = "a" then
  blabla
end if
if Variable = "b" then
  blabla
end if
if Variable = "c" then
  blabla
end if

Da Select Case vil stopppe når den har udført koden for den værdi som variablen har.

Man kan så lave en if then elsif som så vil virke som Select Case:

if Variable = "a" then
  blabla
elseif Variable = "b" then
  blabla
elseif Variable = "c" then
  blabla
end if

Om den sidste er hurtige/langsommere ved jeg ikke. Men den virker på samme måde som Select Case den vil også stoppe når værdien af Variable er fundet.
Avatar billede soes Nybegynder
25. februar 2003 - 19:04 #3
1500 application var. det er da en del stykker maa man da sige. synes jeg lyder lidt vildt. det kan godt vaere at det bare er mig, men jeg synes ikke det lyder som god programering
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. februar 2003 - 19:04 #4
Hmm jeg tager måske fejl, se denne test de er vist lige hurtige:
http://www.persistentrealities.com/vbfibre/index.php?category=3&item=19
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. februar 2003 - 19:07 #5
ARh det var Select CAse imod If Then ElseIf
Så det passer stadig med at Select er huritger end, If Then, If Then
Avatar billede the_snow Nybegynder
25. februar 2003 - 19:09 #6
Hvis nu jeg har skal checke om en bestem var er "tom"/"fyldt" hvordan gøres det så med case ?
Avatar billede the_snow Nybegynder
25. februar 2003 - 19:11 #7
soes > det er kun noget der sker hver 7 dag for at refreshe nogen forskellige værdier... bare rolig *GGG*
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. februar 2003 - 19:12 #8
Tom = ""

fyldt? Ja man kan ikke lave <> > < mend Case det er kun =
Avatar billede eagleeye Praktikant
25. februar 2003 - 19:14 #9
Du kan også bruger "Case Else"

Variable = "adf"
select case Variable
case "a"  Response.write "a"
case "b"  Response.write "b"
case ""    Response.write "Tom"
case else  Response.write "Fyldt"
end select
Avatar billede tubber Juniormester
25. februar 2003 - 20:03 #10
Jeg vil nu sige det kommer an på formålet......

Hvis du har nogle faste handlinger som skal udføres f.eks. hvis der bliver trykket på en knap, og en fast combobox med 3 valgmuligheder så skal man bruge select case, men hvis du derimod skal chekke om der er noget der passer først inden handlingen udføres f.eks. et text felt brugeren udfylder skal chekkes mod forskellige poster i en db skal man bruge if......

Altså de har hvert sit formål selv om de begge kan bruges i de fleste tilfælde.....

/Tubber