Avatar billede ulricho Novice
25. februar 2003 - 16:16 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse og forståelse af ODBC

Er der nogen, der kan fortælle, hvordan man får lavet et link mellem Excel/Access og XAL 2.70? Er det specielle drivere, der skal bruges? Er det standard Windows, der kan få programmerne til at snakke sammen? Hvordan sættes forbindelsen op, når XAL ligger på serveren?

Vi kører DOS og vil gerne kunne lave meget mere nøgletalsanalyse end XAL ligger op til. Derfor må det vel være den rigtige vej at gå?
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
26. februar 2003 - 08:10 #1
Hvis du har rettighed til at kode i XAL'en er det da nemmere at lave det i den.
Avatar billede dma Nybegynder
26. februar 2003 - 08:35 #2
1. Du skal have ODBC adgang til XAL. Det er et tilkøb til XAL.
2. Når det er installeret kan ud i Excel under Data/Import Eksterne Data/Ny databaseforespørgsel udtrække data fra tabellerne i XAL.

Alternativet er at eksportere data inde fra XAL (Generelt/Periodisk/Datamanipulation). Det er gratis!
Avatar billede ulricho Novice
26. februar 2003 - 21:18 #3
Henning-kilroy:
Ja, jeg har rettighed til at kode i XAL, men jeg tror ikke, at du generelt har ret i den antagelse, at det er nemmere at kode her. Det kommer helt an på opgaven, og hvilke tal, man vil analysere.

dma:
1. Jeg er ikke klar over, om jeg har ODBC-adgang. Under koderne har jeg adgang til feltet: database. Er det den, jeg skal have adgang til?
2. Den melder fejl, når jeg prøver at koble mig på.

Hvordan kan jeg lettest se, hvad mine muligheder er?

Er det en god løsning at køre det gennem kommasepareret filer? Den kan jo løbende køre som batch. Hvordan får jeg så flere filer koblet sammen, så man får undersøgt det, man gerne vil?
Avatar billede dma Nybegynder
26. februar 2003 - 21:25 #4
Du kan bedst se det på det kodebrev du har fået fra Navision. Her skal der - lige under kernekoden - stå koden til ODBC Read eller ODBC Read/Write - HVIS du har adgangen. Det kan ikke ses indefra XAL da funktionen ligger i en ODBC-dll.

Sammenkoblingen af flere filer kan ske ved at du f.eks. lægger dem i forskellige projektmapper i samme regneark og så vhja. Excels funktioner udsøger og parer dem. Det kræver kendskab til XAL's datamodel og det er lidt af en opgave i sig selv (undtagen finans - det er rimelig let).

Der findes ikke nogen super-nem metoder her. Jeg vil endda sige at såfremt det er nogenlunde den samme opgave du laver hele tiden kan det - måske - betale sig at få en XAL programmør til at lave en kombineret udtræk for dig.
Avatar billede ulricho Novice
26. februar 2003 - 21:47 #5
Jeg har ikke lige mit kodebrev her, men er der ikke en kommando, som kan eksekveres af Excel, som kan afgøre om der er adgang eller ikke? Ellers må jeg vende tilbage senere...

Jeg kan alligevel ikke helt forstå det, idet Excel spørger efter *.dsn eller *.dqy-filer, hvilket c_data.dat jo ikke er. Hvordan skal det foregå?
Avatar billede dma Nybegynder
28. februar 2003 - 13:04 #6
Tja, prøv at gå ind i Kontrolpanelet på din PC. Under XP skal du se under "Administration" og "Datakilder (ODBC)". Klik på fanen "Drivere". Optræder en driver hvor der står noget med "Damgaard XAL 32bit" eller "Navision..." eller lignende genkendbart, så har du den installeret.

DET ER DOG IKKE det samme som at sige at du har adgang, for der er et serienummer i ODBC driveren der skal passe med XAL for at den virker. Det kan du kun se på dit kodebrev!

Mht. dsn eller dqy så er det noget om ODBC. Et DSN er et navn på en konfigureret ODBC forbindelse til en datakilde. Når man skal have forbindelse til en ODBC-database "kalder" programmet dette DSN (i stedet for at du skal beksrive alt om hvad databasen hedder, hvor den ligger, adgangsnavn og password m.m.). Så en DSN er i denne forbindelse en "genvej" til din C_DATA.DAT

Helt ærligt så tror jeg ikke du har det. ODBC adgang koster nogle tusind kroner, så jeg tror du ville vide det hvis du havde bestilt og betalt for det!
Avatar billede ulricho Novice
03. marts 2003 - 23:30 #7
Jeg kan ikke finde ODBC-koderne på kodebrevet, så vi har ikke adgang til det.

Hvad er fordelene ved ODBC-adgangen? Hvad bruger andre virksomheder det til?
Avatar billede dma Nybegynder
04. marts 2003 - 06:46 #8
Fordelen er at du ikke skal eksportere data fra XAL før du kan bruge dem i andre programmer. Dermed er der altid adgang til de nyeste data. Har ud Write adgang kan du også udefra skrive ind i XAL-databasen, f.eks. oprette/rette debitorer o.lign.

Hvad de anvendes til? Mange ting - integration med andre programmer er det mest nødvendige. F.eks. en virksomhed som har et superspecielt produktionsstyringssystem henter visse stamdata fra XAL, så debitorer m.m. ikke skal oprettes 2 gange. Mulighederne er legio
Avatar billede ulricho Novice
04. marts 2003 - 10:27 #9
Tak for informationen