Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 11:29 Der er 16 kommentarer

Udføre 2 ting når man vælger i dropDown

Jeg har en dropdown. Når man vælge et punkt skifter en side i mainFrame... hvordan kan jeg få den til at udføre et javascript samtidig med?

Dette er koden for dropdown:

<select name="fm_menu" onChange="MM_jumpMenu('parent.frames[\'mainFrame\']',this,0)">
        <option selected>++ FM Menu</option>
        <option> </option>
        <option value="id_programmer.html">ID PROGRAMMER</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option>0001 Facemaker</option>
        <option>0002 Østergaard Group</option>
        <option> </option>
        <option value="grafisk_design.html"> GRAFISK DESIGN</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
        <option value="typografi.html">TYPOGRAFI</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
        <option value="logodesign.html">LOGODESIGN</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
        <option value="illustration.html">ILLUSTRATION</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
        <option value="webdesign.html">WEBDESIGN</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
        <option value="face_off.html">FACE-OFF</option>
        <option>- - - - - - - - - - - -</option>
        <option> </option>
      </select>
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 11:35 #1
kan du ikke kalde det andet javascript fra det du bruger nu?
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 11:45 #2
hmmm...jo men jeg er ikke lige så hardcore til det :(

Dette javascript skifter side i mit frameset:

<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_jumpMenu(targ,selObj,restore){ //v3.0
  eval(targ+".location='"+selObj.options[selObj.selectedIndex].value+"'");
  if (restore) selObj.selectedIndex=0;
}
//-->
</script>
<script language="JavaScript" type="text/JavaScript">
<!--
function MM_reloadPage(init) {  //reloads the window if Nav4 resized
  if (init==true) with (navigator) {if ((appName=="Netscape")&&(parseInt(appVersion)==4)) {
    document.MM_pgW=innerWidth; document.MM_pgH=innerHeight; onresize=MM_reloadPage; }}
  else if (innerWidth!=document.MM_pgW || innerHeight!=document.MM_pgH) location.reload();
}
MM_reloadPage(true);
//-->
</script>

Dette script gemmer/viser layers:

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
show = 0
function vis(i){
if (show>0) gem(show)
show = i

if (document.layers)
  document.layers["image"+i].visibility='show';
else if (document.all)
  document.all["image"+i].style.visibility='visible';
else if (document.getElementById)
  document.getElementById("image"+i).style.visibility='visible';
}
function gem(i){
if (document.layers)
  document.layers["image"+i].visibility='hide';
else if (document.all)
  document.all["image"+i].style.visibility='hidden';
else if (document.getElementById)
  document.getElementById("image"+i).style.visibility='hidden';
}

</script>

Jeg har 2 "test" layers der hedder image1 og image2. Meningen er at alle layers skal gøre "hidden" hvorefter jeg så laver det layer jeg vil "visible"...
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 11:52 #3
har lige testet lidt... Du kan også adskille de 2 med ; i din onchange

onChange="MM_jumpMenu('parent.frames[\'mainFrame\']',this,0);script2()">
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 12:04 #4
Fedt nok det eneste problem er at det er forskelligt fra gang til gang hvile lag der skal gemmes og vises. Generelt vil det være sådan at ALLE layers skal gemmes og derefter skal én af dem vises...

Ville egentlig gerne have kode placeret her:

<option value="illustration.html">ILLUSTRATION</option>

Så jeg for hvert punkt kan vælge. Udover det har jeg også problem med dette script:

function gem(){
for(i=0;i++;i<3){
if (document.layers)
  document.layers["image"+i].visibility='hide';
else if (document.all)
  document.all["image"+i].style.visibility='hidden';
else if (document.getElementById)
  document.getElementById("image"+i).style.visibility='hidden';
}

Det er vist for løkken der ikke virker :(
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 12:10 #5
mht. <option value="illustration.html">ILLUSTRATION</option> ville jeg tjekke værdien i javascriptet og handle på baggrund af det...

hvad er problemet med det andet script?
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 12:19 #6
Jeg har fået min for løkke til at virke (taste fejl) :(

Jeg er ikke helt med på hvad du mener mht. det andet?? Jeg harvde forstillet mig at der kunne stå noget i retningen af:

<option value="illustration.html,2">ILLUSTRATION</option>

hvor 2 tallet siger at det er layer = "image2" der skal vises...
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 12:21 #7
det kan du godt og så kan du bruge en funktion jeg lige skal finde navnet på til at skille det ad i dit script...

Vender lige tilbage om 2 sec.
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 12:25 #8
var arr = document.forms[0].fm_ment.value.split(",");

og så er arr[0]=illustration.html og arr[1]=2
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 12:34 #9
<ole>

c971572 >> Du har stadig ikke lært at tilgå et select-element korrekt. Sjovt, for jeg har da ellers påpeget det før idag.

Den korrekte måde at tilgå det er:
var sel = document.forms[0].fm_ment;
var arr = sel.options[sel.selectedIndex].value.split(",");

Så virker det ... ellers ikke

/mvh
</bole>
Avatar billede c971572 Nybegynder
24. februar 2003 - 12:39 #10
olebole >> nej, det var vidst ikke helt det samme tidligere... Må indrømme jeg ikke lige testede dette svar først, men mit tidligere virker...
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 12:55 #11
Jeg må indrømme at jeg ikke er med på hvad fremgangsmåden er...

Kan ikke lige gennemskue koden... :(
Avatar billede olebole Juniormester
24. februar 2003 - 13:19 #12
c971572 >> Nej, jeg har stadig tilgode at se noget fra din hånd, der virker  :)

colman >> Læg en URL til din side, så kan vi kikke i koden og se, hvordan det præcist skal laves
/mvh
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 13:30 #13
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 13:32 #14
Det er selve dropdown der skal fungere som navigation, men billederne skal ændre (farven) alt afhængig af hvilken område man bevæger sig i...
Avatar billede colman Nybegynder
24. februar 2003 - 15:30 #15
hejsa...har i et bud  ?? Jeg vil nemlig meget gerne videre med et ...
Avatar billede colman Nybegynder
25. februar 2003 - 15:52 #16
hallooooo ?? er i der stadig ?? Jeg har virkelig brug for hjælp..