Avatar billede sjasker Nybegynder
24. februar 2003 - 11:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Sortering af tekst hhv dato i samme kolonne

Fra kolonne A har jeg til kolonne c hentet en dato og indsat i formatet DDMM.
Tilsvarende har jeg fra kolonne B ved en midt formel hentet en værdi eks. 0502 og indsat den i kolonne C.

Når jeg forsøger at sortere kolonne C, tager den først den ene type og dernæst den anden type. De bliver således ikke sorteret sammen.
Det samme sker også selv om jeg kopierer over til en hjælpekolonne og indsætter som værdi.

Kan nogen hjælpe.
Avatar billede kabbak Professor
24. februar 2003 - 11:23 #1
Klik ind i dataerne, og vælg sorter, så finder den selv alle data  og du kan vælge sotering på flere stadier.
Avatar billede sjasker Nybegynder
24. februar 2003 - 11:32 #2
Som jeg opfatter dit svar, så anbefaler du en almindelig sortering. Men det er det der ikke virker. Den sorterer ikke de to typer data sammen, men sorterer dem hver for sig. Jeg ønsker dem sorteret sammen, uanset hvilken type det er.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 11:32 #3
Det skyldes muligvis at formatet på dine tal er forskelligt. F.eks. kan nogen af tallene være i datoformat som du skriver, mens andre måske blot ligger som f.eks. 0502. Da sidstnævnte er meget mindre end typiske datoformattal vil de også bliver sorteret først.

Der er også en anden mulighed. For at blive gemt i cellen som datoformat kræves et årstal. Hvis du f.eks. skriver 05-02 så vil Excel automatisk lægge det aktuelle årtal på, så der i cellen vil stå 05-02-2003.

Du mu lige kontrollere at årstallene er de samme.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 11:47 #4
Du kan undersøge om det er tilfældet ved at formatere C-kolonnen til DD-MM-ÅÅÅÅ.
Avatar billede sjasker Nybegynder
24. februar 2003 - 11:49 #5
I begge tilfælde står der i teksten 0502 hhv 0602, atså ingen årstal.
Men det oprindelige tal fra kolonne A var 02-02-2003, som jeg så omformaterede til DDMM. Men jeg ønsker at den skal opfatte kolonne C som endten tekst eller tal. Og det uanset oprindelig form.
Jeg har forsøgt at formatere hele kolonnen som tekst, og også som tal, men lige meget hjælper det.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 11:59 #6
Skal tallene sorteres efter den numeriske størrelse eller efter måned og derefter dato?
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 12:02 #7
Sådan som jeg opfatter det kan dine tal se således ud:

0502  (5. februar)
0602  (6. februar)
0503  (5. marts)

Når de bliver sorteret vil de se således ud:

0502  (5. februar)
0503  (5. marts)
0602  (6. februar)

fordi 503 er mindre end 602.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 12:20 #8
Hvis ovenstående er tilfældet, er har du (så vidt jeg lige kan se) følgende muligheder:

- at ændre formatet til f.eks. MMDD
- eller at lave en ekstra kolonne med måneden, som du sorterer efter først.
- placere data i kolonne C i fuldt datoformat (men med visning MMDD)
Avatar billede sjasker Nybegynder
24. februar 2003 - 14:37 #9
Jeg kan ikke få det til at virke. Jeg har i stedet ændret kildematerialet.
Tak for forsøget.
Avatar billede sjap Praktikant
24. februar 2003 - 17:09 #10
Du kunne evt. sende filen, så skal jeg se hvad, jeg kan gøre.
Avatar billede jkrons Professor
25. februar 2003 - 10:29 #11
Problemet er måske, at funktione MIDT() prioducerer en tekststreng, mens datofeltet, uanset hvordan du end formaterer det, er et tal. Og så nytter det ikke er formatere det som tekst, det forbliver et tal. Format handler kun om udseende.

Du kan få det hele sorteret i Tekstrækkefølge, altså fx

Ved et overføre dine tal til c-kolonnen med en almindelige MIDT(), og så overføre dine datoer til c-kolonnen med denne fikse lille formel.

=HVIS(LÆNGDE(DAG(B6))=1;"0"&HVIS(LÆNGDE(MÅNED(B6))=1;DAG(B6)&"0"&MÅNED(B6);DAG(B6)&MÅNED(B6));HVIS(LÆNGDE(MÅNED(B6))=1;DAG(B6)&"0"&MÅNED(B6);DAG(B6)&MÅNED(B6)))

B6 skal selvfølgfelig erstattes med relevante cellereferencer.
Avatar billede sjasker Nybegynder
25. februar 2003 - 10:38 #12
Det var en imponerende formel, og det ser rigtigt ud. Tak for hjælpen
Avatar billede jkrons Professor
25. februar 2003 - 10:54 #13
Velbekomme!