Avatar billede codebase Praktikant
05. november 2000 - 21:40 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

database ???

Hejsa, da jeg er \'helt ny\' i wap verden, ville det være fedt hvis jeg kunne få lidt start hjælp.

Jeg skal i kontakt med min sql-database via en wap side !!!
det skal være sådan at man indtaster nogle oplysninger på en wap side, som så vidersender informationer til en php side. På php siden, hentes informationer (fra db) som så udføre en funktioner. til sidst skal \'brugeren\' informeres på hans wap telefon !!!!

Så mit spg. går på lidt kode hjælp!!! nogle eks. på hvordan man kombinere wml /php og sql !!

thx  ......
Avatar billede powell Nybegynder
06. november 2000 - 09:17 #1
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 09:36 #2
ahh, 60 points for et link ???
jeg har set siden, og har ikke fundet det jeg søgte !!!

Avatar billede powell Nybegynder
06. november 2000 - 09:41 #3
Så til en trøst, jeg jagter ikke point. Jeg forsøger blot at give den hjælp jeg har tilrådihed. Og hvorfor skulle jeg citere et link, når det er bedre at jeg løgger hele linket frem. ;-)

Håber du finder det du søger.
/Pöwell
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 10:42 #4
Jeps...

Hvad med dig, kan du hjælpe med lidt kode ?
En wml fil, der \'smider\' en variabel over i en php fil???
Selve sql funktionen, er ikke noget problem, når føst jeg har kontakt med en php fil !!!
Avatar billede powell Nybegynder
06. november 2000 - 11:03 #5
Jeg kan kun henvise til mit forigelink. Der findes et par eksempler der. Kik under PHP.
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 11:30 #6
Skal jeg så anta at du har styr på en HTML-form som sender en POST til php som returnerer en HTM-side?

Så er det 2 ting som skal gjøres:
Du skal få en WML til å POST\'e data.
Du skal få php til å returnere WML i stedet for HTML.

For å sende opp formdata, er det noe som det følgende, men jeg har jo gjort det lett for meg ved å hardkode verdiene:
<wml>
<card>
  <p>
  <anchor>
    www
    <go href=\"http://php.com/form.php\">
    <postfield name=\"fornavn\" value=\"Per\"/>
    <postfield name=\"efternavn\" value=\"Hansen\"/>
    </go>
  </anchor>
  </p>
</card>
</wml>

Ellers skulle jeg tro du kunne stjele noe kode fra http://mopilot.com/wml/search.wml, der er det en FORM som sender opp data. Men den bruker GET (? i URL\'en), ikke POST.
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 12:44 #7
hmm, jeg får denne fejl:

Missing \'=\' after ;>

???????  help....

<wml>
<card>
  <p>
  <anchor>
    www
    <go href=\"http://php.com/form.php\";>
    <postfield name=\"fornavn\" value=\"Per\"/>
    <postfield name=\"efternavn\" value=\"Hansen\"/>
    </go>
  </anchor>
  </p>
</card>
</wml>

filen hedder form.wml ??
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 12:58 #8
Oops, jeg håpet at http://php.com/form.php ikke fantes i virkeligheten. Men det er så meningen at du skal sette inn URL\'en til din egen php-form her. Og bytte ut feltnavnene med dine egne feltnavn.
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 13:04 #9
Semikolon?

Hvorfor i all verden har jeg sendt deg en kode med semikolon i? Det må være feil.

Det skal være

<go href=\"http://codebase.dk/form.php\">
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 13:10 #10
OK, nå ser jeg. Det er EKSPERTEN.DK som setter inn semikolon. Da den bort!
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 14:20 #11
Jeg får denne fejl: uventet wml version ???????
<wml>
<card>
  <p>
  <anchor>
    www
    <go href=\"http://www.party.dk/codebase/wap/test.php\">
    <postfield name=\"gruppenavn\" value=\"wap\"/>
    <postfield name=\"password\" value=\"password\"/>
    </go>
  </anchor>
  </p>
</card>
</wml>
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 14:30 #12
har sat dette ind  i toppen af filen:
<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\" \"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">

men jeg får ikke nogle indtastnings felter ???
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 14:35 #13
det er et besked felt der skal indtastes, når jeg trykker på linket, får jeg en fejl, da wap telefonen ikke kan vise php !!!
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 14:59 #14
Nå kan jeg null og nix php. Men php er ikke noen MIME-type, som HTML og WML er det. Sannsynligvis returnerer php et HTML-dokument: HTML-syntaks, og MIME-type \"text/html\". Hvis telefonen skal forstå output fra php, så skal php generere WML, og merke den med MIME-type \"text/vnd.wap.wml\".

Kan se ut som om <postfield> er noe av et villspor. Eksemplet i dokumentasjonen fra wap-forum.org bruker den i hvert fall ikke. Selv om det kanskje er mulig å bruke noe av den samme dollar-notasjonen for å få satt verdien av en <input> inn i en <postfield>?

Hva med denne:
<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml SYSTEM \"D:\\Program Files\\SoftQuad\\XMetaL 2\\Rules\\wml_1_1.dtd\">
<wml>
<card>
  <p>
  <do type=\"accept\">
    <go href=\"http://www.party.dk/codebase/wap/test.php\">
    <postfield name=\"gruppenavn\" value=\"$(gruppenavn)\"/>
    <postfield name=\"password\" value=\"$(password)\"/>
    </go>
  </do>
  <fieldset>
    gruppenavn:
    <input name=\"gruppenavn\"/>
    <br/>
    passord:
    <input name=\"password\"/>
  </fieldset>
  </p>
</card>
</wml>

??
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 15:01 #15
Prøv browseren fra opera.no, den leser både WML og HTML, så den kan både sende WML-formen og lese et eventuelt svar i HTML.

(Men den har ikke veeldig solid støtte for WML)
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 15:18 #16
<postfield name=\"password\" value=\"$(password)\"/>

Må man ikke dette ????????
Avatar billede codebase Praktikant
06. november 2000 - 15:20 #17
jeg bruger denne:
    Typy Password:<input name=\"password\"/>
Avatar billede janegil Nybegynder
06. november 2000 - 15:33 #18
<input name=\"password\"/>
er sikkert OK.
Men hvordan får vi koblet den til data som sendes opp til serveren?
I HTML blir den sendt, fordi <input> ligger inne i et <form>-element.
Kanskje <card> i WML er på samme måte som <FORM> i HTML? Ja, det ser ut som vi kan droppe hele <postfield>, de er visst bare nyttige der vi vil sende opp noe som ikke kommer fra en input.

Gir du meg URL til den WML-siden du har?

Forresten gir både UP-simulator fra phone.com, og Opera, kompilerings eller parse-feil på http://www.party.dk/codebase/wap/index.wml
Avatar billede codebase Praktikant
07. november 2000 - 22:09 #19
Min form.wml virker, men min php fil virker ikke ???

form.wml:
<% Response.ContentType = \"text/vnd.wap.wml\" %>
<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\"
\"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">
<wml>
<card id=\"MainCard\" title=\"MinWap :)\">
<p>Brugernavn:<input name=\"gruppenavn\" type=\"text\" size=\"8\"></input></p>
<p>Besked:<input name=\"besked\" type=\"text\" size=\"40\"></input></p>
<p><anchor>Send !<go href=\"wapform.php?gruppenavn=$(gruppenavn:u)&amp;password=$(password:u)&amp;afsend=$(afsend:u)&amp;besked=$(besked:u)\"/></anchor>
</p>
</card>
</wml>

wapmail.php:
<% Response.ContentType = \"text/vnd.wap.wml\" %>
<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\"
\"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\">
<wml>
<card id=\"MainCard\" title=\"MinWap :)\">
<?php
if ($password==sms) {
  // Kom i forbindelse med databasen
  $connection = mysql_connect(\"XXXXXX\", \"XXXXXXXXXX\", \"XXXXXXXXXX\");
  mysql_select_db(\"XXXXXXXXXX\", $connection);
  $mailadr = mysql_query(\"select email from adr where email =\'$gruppenavn\'\");
  while($row = mysql_fetch_row($mailadr)) {
    $bar = $row[0] .\",\";
    $foo = $foo .$bar;
  }
  $lenght = strlen($foo)-1;
  $rest = substr($foo, 0, $lenght);
  $rest = \"Bcc: \" .$rest;
  mail(\"janus@party.dk\",$afsend,$besked,\"$rest\\nFrom:janus@party.dk\\nReply-To: janus@party.dk\\nMailer: PHP/\" . phpversion());
  $sendt=1;
}
?>
<p><anchor>Back !<go href=\"form.wml\"/></anchor>
</p>
</card>
</wml>
Avatar billede codebase Praktikant
07. november 2000 - 22:11 #20
filen hedder ikke wapmail.php, men wapform.php, sorry.....

wapform.php:
<% Response.ContentType = \"text/vnd.wap.wml\" %>
<?xml version=\"1.0\"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC \"-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN\"
\"http://www.wapforum.org/DTD/wml_1.1.xml\";>
<wml>
<card id=\"MainCard\" title=\"MinWap :)\">
<?php
if ($password==sms) {
  // Kom i forbindelse med databasen
  $connection = mysql_connect(\"XXXXXX\", \"XXXXXXXXXX\", \"XXXXXXXXXX\");
  mysql_select_db(\"XXXXXXXXXX\", $connection);
  $mailadr = mysql_query(\"select email from adr where email =\'$gruppenavn\'\");
  while($row = mysql_fetch_row($mailadr)) {
    $bar = $row[0] .\",\";
    $foo = $foo .$bar;
  }
  $lenght = strlen($foo)-1;
  $rest = substr($foo, 0, $lenght);
  $rest = \"Bcc: \" .$rest;
  mail(\"janus@party.dk\",$afsend,$besked,\"$rest\\nFrom:janus@party.dk\\nReply-To: janus@party.dk\\nMailer: PHP/\" . phpversion());
  $sendt=1;
}
?>
<p><anchor>Back !<go href=\"form.wml\"/></anchor>
</p>
</card>
</wml>

Avatar billede geeeet Nybegynder
10. november 2000 - 15:31 #21
takker... :-)

http://www.eksperten.dk/spm/32588

/Geeeet
Avatar billede codebase Praktikant
10. november 2000 - 15:49 #22
nope, det er mig der takker :-)

damm. hvor er det fedt!

du skulle vide, hvad det får af betydning !!
takker igen, og her har du så dine points!
-codebase
Avatar billede geeeet Nybegynder
10. november 2000 - 16:20 #23
Det glæder jeg mig da så til at få af vide en dag ved lejlighed... :-)

geeeet@ghtml.com

/Geeeet
Avatar billede codebase Praktikant
10. november 2000 - 16:30 #24
det skal du nok få af vide, når vi er helt klar til det !!!

-codebase
janus@mailme.dk