Avatar billede davidchristensen Praktikant
21. februar 2003 - 23:23 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

xsl:include der samtidigt inkluderer en relevant xml-fil?

Hej her.

Jeg har med a littele help from my friends her på eksperten fundet ud af hvordan jeg includer en xsl-template i et andet stylesheet. Fungerer fint, sådan da.. fordi de xml-data det inkluderede stylesheet skal formatere er ikke længere med da det stylesheet som jeg includer ind i har en anden xml-source end min inkluderede template.. Jeg har så brug for en måde hvorpå man kan includere en xsl-template OG et xml-dokument (altså på samme tid) som indeholder data der er relevante for den givne template. Og så klør jeg mig i nakken og kan ik lige hitte ud af det..

Kan nogen hjælpe? :)

David
-
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2003 - 00:33 #1
Sæt f.eks. en variabel i dit inkluderede stylesheet:

<xsl:variable name="userData" select="document('../users.xml')/users" />
...
<xsl:template match="UserLink">
  <xsl:apply-templates select="$userData//user[@id = current()/@ref]" />
</xsl:template>

Hvis "users.xml" indeholder de trivielle data (såsom højde og lyssværd-skills), kunne flg. XML doc. gøre brug heraf:

<CoolGuys>
  <UserData ref="elvis.p" />
  <UserData ref="yoda.jedi" />
</CoolGuys>

osv.

/CS
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2003 - 00:35 #2
Ups - templaten skal selvfølgelig match'e "UserData" istedet for "UserLink" :-)

/CS
Avatar billede davidchristensen Praktikant
22. februar 2003 - 15:55 #3
Det vil ik lige virke.. Måske ligger hemmeligheden i <xsl:apply-templates select="$userData//user[@id = current()/@ref]" /> som jeg ik lige helt kan gennemskue hvordan fungere..

Ihvertfald, mit forsøg her går ud på at include en xsl-template som vil fungere som en navigationsmenu.

XML-dokumentet ser sådan ud:

<navigationsmodul>
    <menupunkt>
        <tekst>Forside</tekst>
        <link>../pages/page_frontpage.xml</link>
        <target>iframe_1</target>
    </menupunkt>
    <menupunkt>
        <tekst>Index alle sider</tekst>
        <link>../pages/page_index_allpages.xml</link>
        <target>iframe_1</target>
    </menupunkt>
</navigationsmodul>

og det includede xsl-dokument ser nu sådan ud:

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="html"/>

    <xsl:variable name="navigationsmodul" select="document('module_navigation.xml')/navigationsmodul/menupunkt" />

    <xsl:template match="/">
        <html>

            <body bgcolor="red">

                <table width="100%" border="1">
                    <tr>
                              <td><b>TestSite</b></td>
                    </tr>
                        <tr>
                              <td>

                            <table border="1" align="right">
                                <tr>
                                    <xsl:apply-templates select="navigationsmodul"/>
                                </tr>
                            </table>
                        </td>
                    </tr>
                  </table>

            </body>
        </html>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="navigationsmodul">

            <td>
                <a>
                    <xsl:attribute name="href">
                        <xsl:value-of select="link"/>
                    </xsl:attribute>
                    <xsl:attribute name="target">
                        <xsl:value-of select="target"/>
                    </xsl:attribute>

                    <xsl:value-of select="tekst"/>

                </a>
            </td>

    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>

..men det virker bare ik helt.. En del af filen blir vist (den del der er uafhængig af xml-dokumentet) men selve menuknapperne er der ik..

Kan du lige lure hvad det er der er forkert.?

David
-
Avatar billede davidchristensen Praktikant
22. februar 2003 - 16:38 #4
..iøvrigt, det xsl-dokument som 'navigationsmodul' includes I ser sådan ud, hvis du kan bruge det til noget..:

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="html"/>

    <xsl:include href="modules/module_navigation.xsl" />

    <xsl:template match="/">
        <html>
            <head>
                <title>
                    <xsl:value-of select="site/generel_information/navn"/>
                </title>
            </head>

            <body>
                <table width="100%" height="100%" border="1" align="center">
                      <tr>
                        <table width="100%" border="1" bgcolor="red">
                            <tr>
                                      <td><b>TestSite</b></td>
                            </tr>
                                <tr>
                                <td>
                                    <table border="1" align="right">
                                        <tr>
                                            <xsl:apply-templates select="modules/navigationsmodul"/>
                                        </tr>
                                    </table>
                                </td>
                            </tr>
                          </table>
                    </tr>

                    <tr>
                            <td>
                                <iframe width="100%" height="90%" name="iframe_1" src="pages/page_frontpage.xml"></iframe>
                        </td>
                      </tr>
                    <tr>
                            <td height="32">Test BundModul<b>V</b>

                        </td>
                      </tr>
                </table>
            </body>
        </html>
    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>
Avatar billede davidchristensen Praktikant
22. februar 2003 - 18:29 #5
Nu har jeg set noget jeg havde glemt og har lavet lidt om, men det virker stadig ik.. :/

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="html"/>

    <xsl:variable name="navigationsmodul" select="document('module_navigation.xml')/navigationsmodul/menupunkt"/>

    <xsl:template match="/">
        <html>

            <body bgcolor="red">

                <table width="100%" border="1">
                    <tr>
                              <td><b>TestSite</b></td>
                    </tr>
                        <tr>
                              <td>

                            <table border="1" align="right">
                                <tr>
                                    <xsl:apply-templates select="navigationsmodul"/>
                                </tr>
                            </table>
                        </td>
                    </tr>
                  </table>

            </body>
        </html>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="navigationsmodul">
        <td>
            <a>
                <xsl:attribute name="href">
                    <xsl:value-of select="$navigationsmodul//link"/>
                </xsl:attribute>
                <xsl:attribute name="target">
                    <xsl:value-of select="$navigationsmodul//target"/>
                </xsl:attribute>

                <xsl:value-of select="$navigationsmodul//tekst"/>
            </a>
        </td>
    </xsl:template>

</xsl:stylesheet>
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2003 - 00:02 #6
Når du definerer variablen sådan:

<xsl:variable name="navigationsmodul" select="document('module_navigation.xml')/navigationsmodul/menupunkt"/>

- Så ender den med kun at indeholde det første <menupunkt> element - lad den pege på <navigationsmodul> elementet, og apply dettes children, altså:

<xsl:variable name="navigationsmodul" select="document('module_navigation.xml')/navigationsmodul"/>

...

<xsl:apply-templates select="$navigationsmodul/menupunkt" />

/CS
Avatar billede davidchristensen Praktikant
23. februar 2003 - 17:48 #7
Nu er jeg forvirret i min logik for xml..

hvis man siger <xsl:apply-templates select="$navigationsmodul/menupunkt" />, så må templaten den applyer jo hedde <xsl:template match="$navigationsmodul/menupunkt">, men så skriver browseren: "Der m&#20512;ikke bruges variabler i dette udtryk. -->$navigationsmodul<--/menupunkt" Den laver os' lidt kinesiske tegn eller hvad det nu er..
Avatar billede Slettet bruger
23. februar 2003 - 22:16 #8
Nej - der har du misforstået noget: I select attributten på "apply-templates" angiver du stien i XML dokumentet til den eller de templates du vil aktivere - i match attributten på "template" fortæller du hvilke elementer der skal transformeres vha. denne template.

Variabler kan bruges som argument i "select", men ikke i "match".

Din template skal bare matche "menupunkt" - så ved XSLT processoren hvad den skal gøre med <menupunkt/> elementer - og i apply-templates fortæller du at du gerne vil aktivere templates for alle <menupunkt/> elementer der findes i variablen "$navigationsmodul" (husk den peger på <navigationsmodul/> der indeholder flere <menupunkt/>)...

Håber det hjalp lidt.

/CS
Avatar billede davidchristensen Praktikant
24. februar 2003 - 01:35 #9
Greystate, her kan du se hvordan jeg prøver detder du fortalte mig om variablen, og jeg applyer en tempplate, men jeg er meget i tvivl om hvordan jeg formulere selve templaten så den matcher dataene fra variablen.. Hvordan ville di gøre med dether stylesheet som udgangspunkt? (Husk, at stylesheetet bliver includet i et andet stylesheet med xsl:include..)

<?xml version="1.0"?>
<xsl:stylesheet xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform" version="1.0">
    <xsl:output method="html"/>

    <xsl:variable name="navigationsmodul" select="document('module_navigation.xml')/navigationsmodul"/>

    <xsl:template match="/">
    <html>
        <body bgcolor="red">
        <table border="1" align="right">
            <tr>
                      <xsl:apply-templates select="$navigationsmodul/menupunkt"/>
            </tr>
        </table>
        </body>
    </html>
    </xsl:template>

    <xsl:template match="/menupunkt">
        <td>
            <a>
                <xsl:attribute name="/href">
                    <xsl:value-of select="/link"/>
                </xsl:attribute>
                <xsl:attribute name="target">
                    <xsl:value-of select="/target"/>
                </xsl:attribute>

                <xsl:value-of select="/tekst"/>
            </a>
        </td>
    </xsl:template>

</stylesheet>
Avatar billede Slettet bruger
24. februar 2003 - 09:35 #10
Problemet er nu at stien i din match siger: "Denne template gælder for rodelementer der hedder 'menupunkt'." - En forwardslash bruges (ligesom i en URL) til at vise at denne sti starter i roden.

Hvis du fjerner slashen bør det virke som du gerne vil...

/CS
Avatar billede davidchristensen Praktikant
24. februar 2003 - 17:46 #11
Det virker fint uden den skråstreg hvis jeg åbner module_navigation.xml i browseren. Men når module_navigation.xsl includes i framset.xsl, så vil det ik..

Jeg includer filen med <xsl:include href="modules/module_navigation.xsl" />, men hvordan kalder jeg så tempplaten "menupunkt" i dette stylesheet? fordi det dur ik hvis jeg bare skriver <xsl:apply-templates select="menupunkt" />.. Nu er princippet her jeg er efter så tæt på.. :)

David
-
Avatar billede davidchristensen Praktikant
24. februar 2003 - 18:05 #12
nå, nu virker det. sku bare kalde $navigationsmodul/menupunkt :) er lidt forvirret, men okay.. *s* Tusind tak. Lur mig om jeg ik snart stiller et spørgsmål om variabler.. ;)