Avatar billede iqzero Nybegynder
21. februar 2003 - 18:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Finde variabels navn?

Hej,

jeg har brug for en metode/funktion hvorpå jeg kan få fat i en variabels navn som en streng.

<Pseudokode>
$hesteGnu=1
$variabelNavn=findVariablensNavn($hesteGnu);
echo($variabelNavn);
</Pseudokode>

Denne skal så outputte "hesteGnu" Hvorledes? :)
Avatar billede schaefner Juniormester
21. februar 2003 - 18:49 #1
Hvorfor egentlig det, du kender vel selv navnene på dine variabler ;)
Avatar billede iqzero Nybegynder
21. februar 2003 - 18:55 #2
jeg er ved at lave et tømmermænds-kodnings-system, så jeg kan se hvad jeg har lavet i min rus.

Nej, den rigtige forklaring er som følger. Jeg er ved at lave en portal hvor en del ting bliver objektorienteret. Derfor får jeg brug for at flytte nogle objekter via sessioner. Problemet er at jeg ikke kan unserialize mine objekter uden at inkludere klassedefinitionen først. Og hvis jeg skal hardcode alle objektnavne forsvinder hele idéen i det ligesom. ;)

    foreach($_SESSION as $sessVar) {
      if(is_object($sessVar)) {
        $varName=pseudoFunctionThatDoesNotExist()
    include("mitIncludeDir/".$varName.".php")
        $$varName=unserialize($sessVar);
      }

Jeg ved ikke engang om is_object kan genkende et serialized objekt, så det må jeg lige teste.. ;)
Avatar billede iqzero Nybegynder
21. februar 2003 - 18:57 #3
Øhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh........ Med min nuværende 'løsning' kan det jo ikke engang lade sig gøre om så jeg KUNNE finde navnet på variablen. (Ville jo bare finde "sessVar")

Nevermind then - tilbage til tegnebordet ;)
Avatar billede iqzero Nybegynder
21. februar 2003 - 19:22 #4
For the record, min løsning blev som følger:

while(list($key,$val)=each($_SESSION)) {
  if(is_object(unserialize($val))) {
    incLib($key);
    $$key=unserialize($val);
  }

Håber nogen kan få gavn af det - det ar jo pinligt simpelt ;)