Avatar billede leonard Nybegynder
20. februar 2003 - 23:52 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

versionsspørgsmål

Hej

jeg vil lige spørge om en ting, som jeg ikke helt har forstået: hvad er begrænsningerne i den billige (ca. 950 kr.) edition af Visual Basic? Hvad er det man ikke kan med den? Og foreslår I, at man køber VB6 eller .net?

Tak på forhånd, Leonard
Avatar billede martin_moth Mester
21. februar 2003 - 00:13 #1
Foreslår helt klart VB.NET

Det er 100% ægte objektorienteret, og gør brug af alle .net-frameworkets herligheder - og så er det bare lækkert!

Skal du lave programmer, der skal køre på andre PC'ere end din egen, skal du lige overveje evt. kompabilitetsproblemer, men skal du kun udvikle til "eget brug" eller til andre PC'ere med .NET frameworket installeret (det er gratis), så ville jeg helt klart vælge VB.NET - især hvis du også skal være lidt fremsynet

Men - det afhænger af mange ting. Hvad er dine forudsætninger og behov osv. Men generelt, så er VB.NET i mine øjne en klar forbedring afVB6
Avatar billede leonard Nybegynder
21. februar 2003 - 00:17 #2
hej Martin, jeg vil sige det på den måde, jeg vil lære lidt om programmering, og jeg har på fornemmelse, at VB vil være det bedste valg til at begynde med. Jeg kan ikke forestille mig, at jeg lige med et springer ud som programmør. Det er nok mere "til husbehov". Så, jeg har forstået, at man kan købe en "entry-level" version af VB for en lille penge, men du skriver om noget gratis? Det ville være fedt, forklar, forklar.... ;-)
Avatar billede martin_moth Mester
21. februar 2003 - 00:39 #3
VB.NET kan får for ca 1 kkr, dvs. samme pris som VB6. VB.NET KRÆVER, at du har .NET frameworket installeret (bruges af .NET-applikationerne, dvs. VB.NET men også C#.NET, ASP.NET osv).
Det er Frameworket der er gratis, ikke VB.NET :o(

VB6 er nok det letteste at lære, man kan lynhurtigt få lavet nogle meget flotte og funktionelle programmer. Det kan man nu også i VB.NET, men jeg tror de fleste vil have endnu lettere ved at kaste sig over VB6, hvis de ikke har programmeret før.

Det fede ved VB.NET er at det er 100% objektorienteret (og det er godt - det er den eneste måde at lave ordentlig prof. programmering på), og VB6 er kun til dels objektorienteret. Du kan sagtens lave programmer i VB6 som slet ikke er objektorienterede, i VB.NET ligger det i hele sprogets natur, at programmere objektorienteret.

Bare rolig, jeg har programmeret i mange år i Pascal og VB6 uden at ane noget om objektorienteret programmering, men da jeg lærte det (med VB6), åbnede der sig en helt ny og meget bedre verden.

Spørgsmålet er om du vil springe med på vognen med det samme med VB.NET, eller tage turen forbi VB6 først. Jeg ville springe på VB.NET...

Det er lidt af en religionssag at vælge programmeringssprog, mange vil nok sige at det eneste rigtige er C, C++, Delphi, C# eller...

Derfor er det lidt svært at give råd.

Visual Basic 6 er - trods alt - nok ikke det bedste til at lave store prof. programmer med, men det er supergodt til lynhurtigt og nemt at lave et lille program. VB.NET er mere et "rigtigt" programmeringssprog, der dog stadig har meget af den lethed der er når man bruger VB6.

Summa sumarum - der er lige så mange meninger som der er mennesker. Jeg vil dog holde fast ved, at VB.NET er et langt bedre programmeringssprog end VB6, og næsten lige så nemt at gå til. Derfor ville jeg vælge det...
Avatar billede martin_moth Mester
21. februar 2003 - 00:53 #4
PS: Det macrosprog der bruges i MSOfficepakken (Visual Basic for Applications, VBA) er 99% identisk med VB6 - så kan du VB6, kan du også VBA. Hvis du vil lege lidt med macroer (det er jo gratis hvis du har officepakken), kan du kikke her, der er masser af eksempler:

www.vbatutor.com/VBATUTOR_INDEX.htm (der er masser af andre gratis tutorer på nettet)
Avatar billede leonard Nybegynder
21. februar 2003 - 01:05 #5
Total respekt til dig, martin, dit svar var meget mere end de sølle points værd. Dit link er også nyttigt, så jeg vil kaste mig over det. Faktisk har jeg siddet og leget lidt med VBA, bl.a. ved hjælp af et billigt hæfte (Programmør på en weekend). Jeg trænger virkelig til at starte fra Adam og Eva, så jeg tror nok, jeg venter lidt med at træffe et valg. I første omgang vil jeg blot lave nogle enkelte applikationer, sådan bare for at lære. Men glemte du lige at tilføje 3 nuller bag 1 tallet, eller koster programmerne een krone? Det er en god pris. Og afslutningsvis, ang. valget af sproget, jeg ved godt at rigtige mænd bruger C++, men mine krav er ganske beskedne, så det ville nok være overkill at gå i gang med java eller C++....medmindre du kommer og fortæller mig, at man kan blive skrap til javascript (og actionscript) ved at lære java, hvilket jeg umiddelbart ikke tror?
Med mange tak herfra, Leonard
Avatar billede martin_moth Mester
21. februar 2003 - 10:10 #6
1 kkr = 1000 kr (kilo-krone - måske kun en betegnelse jeg bruger ;-)

Hold (java)script og windowsprogrammering fra hinanden - det er to forskellige ting. Scripts bliver kompileret hver gang siden hentes, windowsprogrammer bliver kopileret een gang og dererfter brugt. Scripts "lever" på nettet, windowsprogrammer på en PC

VB6 minder om VBScript (et alternativ til javascript (kræver IE)) (samt macrosproget VBA som nævnt), VB.NET kan også bruges som sprog når du laver ASP.NET-sider osv. osv..
Men generelt - når du først bliver god til VB eller VB.NET og forstår at strukturere din kode i funktioner, procedurer, forstår de forskellige variabeltyper, fatter hvad en event og en metode er osv, ja så kan du relativt nemt skifte fra eet sprog til et andet. Og såmænd også nemt lave noget javascript

Jeg vil dog KRAFTIGT anbefale, at du får en god bog om emnet. Du kommer til at forstå tingene meget bedre, og får ikke tillært dig spagettikode-uvaner. Har selv læst denne her engang (www.wrox.com/books/toc/1861001053_toc.htm), den er nogenlunde og kan bruges selv uden forudgående kendskab til programmering overhovedet, men som alle amerikanske bøger bruger de 800 sider på at beskrive noget, der kunne stå på 100 sider :o(
Tilsvarende bøger findes naturligvis for VB.NET :o)