Avatar billede ulrik Nybegynder
11. august 1999 - 14:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Gennemsnit

Hejsa, jeg skal have et felt min access database hvor et gennemsnit kommer til at stå. Dette gennemsnit skal findes ved hjælp af et felt der hedder tilmelding (datoen hvor brugeren tilmeldte sig)! og så Antal Besøg(Antal besøgende brugeren har i alt)! Dette felt, gennemsnit, skal holdes uptil date hele tiden, det vil sige hvergang jeg requester at få feltets indhold, bliver der vist den nyeste gennemsnit!!!
Avatar billede ulrik Nybegynder
11. august 1999 - 14:58 #1
!!! Jeg kunne tænke mig at man skulle bruge datediff eller noget i den stil til at regne atal dage ud han har været meldt til og dividere det med indholdet i feltet Antal Besøg! Og jeg har også gættet mig frem til at man skal bruge lookup funktion !!!
Avatar billede kh Nybegynder
11. august 1999 - 15:11 #2
Jeg må indrømme, at det er hidtil det sorteste spørgsmål, jeg har læst på eksperten!!
Hvad skal der laves gennemsnit på?
kh
KH
Avatar billede moses Praktikant
11. august 1999 - 15:33 #3
I en tabel har du records med tilmeldingsdato, og aktuel antal besøg. Udfra denne tabel laver du en Query, der hedder "Beregn gns", hvor du laver et felt, der beregnes ved:

Gennemsnit: AktuelAntalBesøg/DateDiff("d", Tilmeldingsdato, Now(), vbMonday, vbFirstFourDays)

I VBA kan du nu skrive:
GnsBesøgPrDag = DAvg("[Gennemsnit]";"Beregn Gns")
Avatar billede stoffer Nybegynder
11. august 1999 - 16:16 #4
kh ----> han skal jo vise hvor mange der i gennemsnit tilmelder sig siden per dag

er det så sort????
Avatar billede ulrik Nybegynder
11. august 1999 - 16:27 #5
Undskyld men jeg havde lidt travlt!! Okay sådan her skal det lyde, jeg er ved at lave en top50, nu vil jeg gerne have access til automatisk at regne gennemsnittet ud når jeg requester gennemsnit feltet! Der er et felt ved navn Tilmelding, den indeholder datoen fra da personen signede up, der er også et felt ved navn Antal Besøg, den viser hvor mange besøgende medlemmet har haft! Nu vil jeg gerne have regnet ud hvor mange besøgende medlemmet har haft pr. dag siden han har meldt dig til!!! Jeg tjekker lige svaret fra Moses nu!
Avatar billede dull Nybegynder
11. august 1999 - 16:27 #6
stoffer: Jeg er nu enig med kh - formuleringen er MEGET åben for fortolkning! Jeg ville umiddelbart gætte på at der blev bedt om en opskrift på gennemsnitligt antal besøg pr. dag pr. bruger... eller noget lignende!?!?
Avatar billede ulrik Nybegynder
11. august 1999 - 17:07 #7
moses, tak for svaret, men jeg er ikke vandt til at arbejde i access, er det muligt at jeg kan få lidt mere vejledning, du kan godt få flere point!
Avatar billede moses Praktikant
12. august 1999 - 08:14 #8
Du får lige en Access database tilsendt i en mail.
Avatar billede moses Praktikant
12. august 1999 - 08:37 #9
Jeg skal så bare lige have din e-mail adresse !?!?!
Avatar billede kh Nybegynder
12. august 1999 - 08:59 #10
Moses: Det er ikke skide smart, at sende svaret på en e-mail, så kan andre jo ikke få glæde af svaret!!!!!!
Ulrik: Jeg har et andet forslag end Moses, så må du jo se om det kan bruges istedet.
Lav en ny query, tilføj din tabel, og tilføj de to felter: "tilmelding" og "antal besøg".
I det næste felt skriver du: "snit: [antal besøg]/(Int(Now()-[tilmelding])+1)".
Nu kommer gennemsnittet frem.
Håber du kan bruge det!
kh
KH
Avatar billede moses Praktikant
12. august 1999 - 09:06 #11
OK (Jørgen Clevin udgaven)

Opret ny tabel:
Navn: Text
TilmeldingsDato: Date/Time
AntalBesoeg: Number (Single)

Opret ny Query:

Skift til SQL mode og skriv:
SELECT DISTINCTROW [Kunde Tabel].Navn, [Kunde Tabel].TilmeldingsDato, [Kunde Tabel].AntalBesoeg, CSng([AntalBesoeg]/DateDiff("d",[TilmeldingsDato],Now(),2,2)) AS Gns, *
FROM [Kunde Tabel];

Opret ny Form:
Oprettes med AutoForm Tabular.
I FormFooter lægges et felt, hvor Control Source sættes til:
=DAvg("[Gns]";"Besoegsanalyse")

Så er det både entydigt, korrekt og læsbart for alle.

OK!!!!
Avatar billede kh Nybegynder
12. august 1999 - 09:12 #12
Det må jeg sige moses: Det var meget imponerende!
Nu kan andre GRATIS læse svaret, det er da meget bedre!
kh
KH
Avatar billede ulrik Nybegynder
12. august 1999 - 13:16 #13
Warp-space, hjalp med at lave det over ICQ!

Og moses tak for dine svar, men jeg er simpelthen helt lost, når jeg prøver på at lave det på din måde, måske er det fordi jeg bruger access 2000!!

Her er den løsning jeg fik!

SQL = "select top 50 * from Medlemmer order by Antal Besøg / " & DateDiff("d", Tilmelding, Date+1) & " desc"
set RS = conn.execute(SQL)
Avatar billede ulrik Nybegynder
12. august 1999 - 13:17 #14
Forresten, må jeg gene få den database sendt, hvis du også får 100 point Moses?

For jeg vil stadig gerne lære at lave den slags ting i Access Databaser!!!
Avatar billede Dan Nim Seniormester
12. august 1999 - 13:19 #15
hehe, hvor er jeg alsår bare god *S*
Avatar billede Dan Nim Seniormester
12. august 1999 - 13:20 #16
ulrik, det kan jeg også godt hjælpe dig med :o)

Access er slet ikke så tosset som man tror
Avatar billede Dan Nim Seniormester
12. august 1999 - 13:22 #17
ehh.

Jeg hedder Warp-Space på icq. Så det er mig han menere
Avatar billede moses Praktikant
12. august 1999 - 13:40 #18
Det kan vi da godt sige Ulrik.