Avatar billede repsej22 Nybegynder
20. februar 2003 - 09:35 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Gif istedet for Flash

Jeg har lavet en hjemmeside med en Flash topbar. Jeg kunne godt tænke mig at hvis brugeren ikke har Flash plugin blot for vist et gif billede istedet. Kan det lade sig gøre uden at sende brugeren videre til en helt anden html side?
Avatar billede cobalt Nybegynder
20. februar 2003 - 09:36 #1
Lytter!......................=;)
Avatar billede soulmand Nybegynder
20. februar 2003 - 09:50 #2
cobalt> Det er ikke nødvendigt at lægge en skrevet kommentar for at lytte med.
Du sender bare en kommentar uden tekst, så er du automatisk med på en lytter, og det uden at "skramle med stolen". ;-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2003 - 10:31 #3
Avatar billede repsej22 Nybegynder
20. februar 2003 - 10:51 #4
Tak for svaret, Per.
Jeg kan dog ikke få det til at virke. Jeg har indsat en label med navnet #Map i den første frame i min flash film, og eksporteret med kryds i gif fil. Den laver også en .swf og en .gif fil. Men hvis jeg prøver at se .swf filen i en browser uden plugin får jeg den sædvanlige fejlmeddelelse med den manglende plugin. Du plejer jo at have ret , Per :o)  ...så kan det måske være fordi jeg sidder på Mac?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2003 - 11:00 #5
repsej22> Det kan være fordi det kun virker med et Flash 5 player plugin. Måske skal du anvende en flash detection.

http://www.moock.org/webdesign/flash/detection/moockfpi/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2003 - 11:02 #6
Der er også en detection her: http://www.guide.turtleshell.com/

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2003 - 11:05 #7
Du kan også søge på eksperten.

nikolajdu har lavet en her: http://www.eksperten.dk/spm/304905

/per
Avatar billede repsej22 Nybegynder
20. februar 2003 - 13:09 #8
Tak for indsatsen. Per. Det jeg netop ville undgå var at brugeren skulle vises hen til en anden noflash.html side. Jeg ville blot have vist en gif istedet for min flash top. Jeg skal blot finde ud af om det kan lade sig gøre. Min kunde vil ikke betale mig for at lave hele sitet i 2 versioner (én flash og én uden flash). Så hvis svaret er at det ikke kan lade sig gøre er det også ok?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2003 - 15:03 #9
Hej

Du kan bare lave dit javascript nede i body delen. Så skal du bare lave dine statements som document.write i dine if statements.

eks.

if(n==1){
document.write("<embed src='min.mov' width='160' height='144' ... >") }
else {
document.write("<embed src='min1.mov' width='160' height='144' ... >") }

/per
Avatar billede repsej22 Nybegynder
20. februar 2003 - 15:14 #10
Jeg er altså bange for at jeg ikke rigtigt forstår...  :o(
Det jeg havde håbet på var et enkelt lille script som lød sådan her:
if flash plugin then show: top.swf
else show: top.gif
...som du kan se er jeg ikke haj til javascript ...men håber du forstår alligevel    ;o)
Avatar billede Slettet bruger
20. februar 2003 - 17:53 #11
Her er et simpelt, men godt script, der detecter Flash. Det er nemt at rette til:
http://www.xs4all.nl/~ppk/js/flash.html
Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. februar 2003 - 10:00 #12
Måske er jeg lidt tungnem, men jeg har altså stadig ikke forstået om det kan lade sig gøre blot at få vist en .gif istedet for en .swf, uden at skulle sende brugeren videre til en anden noflash.html side  :o(
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. februar 2003 - 11:10 #13
Hvad forstår du ikke?

Du kan faktisk lave et html dokument, men to forskellige opbygninger med dokument.write. Først undersøger brugerens browser med et detection javascript, og så laver du dokument.write i if tilstandene i detection scriptet. Så kan du lave to forskellige html sider afhængig af om brugeren har flash eller ikke.

I nikolajdu eksempel

f (findVersion==6){
<!- anvend dokument.write til at udskrive html koder, der kan afvikle en flash animation ->
}else if(!findVersion ==6){
<!- anvend dokument.write til at udskrive html koder, der kan vise gif billede ->
}

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. februar 2003 - 11:11 #14
if (findVersion==6){
<!- anvend dokument.write til at udskrive html koder, der kan afvikle en flash animation ->
}else if(!findVersion ==6){
<!- anvend dokument.write til at udskrive html koder, der kan vise gif billede ->
}

/per
Avatar billede repsej22 Nybegynder
21. februar 2003 - 11:17 #15
Ok, tak for indsatsen  :o)
Nu har jeg forstået ideen, men jeg skal vist lige sidde og fifle lidt med det.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. februar 2003 - 13:11 #16
Velbekomme! :o)

/per