Avatar billede left Nybegynder
19. februar 2003 - 18:59 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Deaktiver et andet felt ved udfyldelse

Jeg har en dropdownboks og et tekstfelt. Hvis der vælges noget (alt andet end value 0), så skal feltet aktiveres, så der kan indtastes noget.

Inden aktiveringen skal feltet have en grå baggund og være låst, så der ikke kan indtastes noget. Ved aktivering skal feltet få en hvid baggrund og kunne modtage indtastning.

Hvis dropdown senere ændres tilbage til standart (value er 0), så skal feltet naturligvis få de grå baggrund igen og blive låst.

Et brugbart eksempel giver points :-)
Avatar billede n!nja Nybegynder
19. februar 2003 - 19:04 #1
Dette var måske en mulighed... http://www.eksperten.dk/spm/288153 (skal lige rettes en lille smule til) men ellers er proncippet det samme, bortset fra at tekstfeltet vises og vises alt efter hvad der er valgt i dropdown-feltet...
Avatar billede left Nybegynder
19. februar 2003 - 19:11 #2
Ja, det er klart noget i den stil. MEN problemet er at jeg ikke fatter noget af javascript og derfor skal bruge et færdigt eksempel. Kan du ikke tilrette det?
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2003 - 20:47 #3
<ole>

<script type="text/JavaScript">
function enableTxt(s, f) {
    if (s.selectedIndex!=0) {
        f.txt.disabled = false;
        f.txt.style.backgroundColor = "#ffffff";
    }
</script>
<form>
<select onchange="enableTxt(this, this.form)">
    <option value="-1">Vælg</option>
    <option value="1">Bla 1</option>
    <option value="2">Bla 2</option>
    <option value="3">Bla 3</option>
</select>
<input type="text" name="txt" style="background-color:#dedede" disabled>
</form>

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
19. februar 2003 - 20:48 #4
Eller, hvis du skal kunne disable det igen:

<script type="text/JavaScript">
function enableTxt(s, f) {
    if (s.selectedIndex!=0) {
        f.txt.disabled = false;
        f.txt.style.backgroundColor = "#ffffff";
    } else {
        f.txt.disabled = true;
        f.txt.style.backgroundColor = "#dedede";
    }
</script>
Avatar billede left Nybegynder
20. februar 2003 - 12:10 #5
Det er kanon ud!

Der er bare et enkelt lille problem:
Når man har valgt noget i dropdown og indtastet noget i de aktiverede felt, hvorefter der trykkes på f.eks. 'søg', så kommer den også også fint med nogle resultater. MEN når der så på resultatsiden trykkes på (tilbage) history.go(-1), så er feltet deakiveret, selvom det tidligere valg står i dropdown og feltet derfor burde være aktiveret.
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2003 - 12:34 #6
Tja ... hvis det er et problem, kan du vel klare det med:

window.onload = function(){
  document.FORMNAVN.FELTNAVN.value = "";
}

/mvh
Avatar billede left Nybegynder
20. februar 2003 - 14:14 #7
Fint, men hvad hvis man gerne vil have valget stående?

F.eks. hvis der vælges noget og skrives en værdi i det netop aktiverede felt. Når jeg så på resultatsiden trykker på history.go(-1), så bliver valget stående (skal det også), men tekstfeltet er deaktiveret.

Forstår du?
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2003 - 14:55 #8
window.onload = function(){
  if (document.FORMNAVN.FELTNAVN.value!="") document.FORMNAVN.FELTNAVN.disabled = false;
}
Avatar billede tajnefilm Nybegynder
22. februar 2003 - 17:45 #9
<html>

document.ActiveNot = 'true';

if (SomethingIsSelectedInBox("navn på dropdown")) {
yes

</html>
Avatar billede olebole Juniormester
23. februar 2003 - 04:13 #10
<ole>

Hvis du ønsker at beholde din bruger til noget, tror jeg, du skal få armene ind til kroppen og styre din sparsomme charme.

Har du ikke noget begavet at bidrage med, bedes du holde dine svedige fumlevorter fra keyboardet og lade være med at støje.
Du har ikke kinamands chance i underholdnings branchen - og Nobelprisen ligger heller ikke og venter på dig lige om hjørnet.

/mvh
</bole>
Avatar billede tajnefilm Nybegynder
23. februar 2003 - 16:10 #11
Det var min kat!
Avatar billede left Nybegynder
06. august 2003 - 17:20 #12
Tak - havde glemt at accepterer - sorry !