Avatar billede brevkasserne Nybegynder
19. februar 2003 - 18:28 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

HASTER, problemer med radio-knapper!

Jeg har en masse radio-knapper i samme form:

<input type="radio" name="sport[1]" value="basket"><br>
<input type="radio" name="sport[3]" value="fodbold"><br>
<input type="radio" name="sport[11]" value="haandbold"><br>
<input type="radio" name="sport[7]" value="cykling"><br>

Der må kun aktiveres én af dem af gangen. Ved godt at man normalt skal give dem samme navn for at dette kan lade sig gøre, men desværre bruger jeg en funktion i PHP som hedder foreach, hvor jeg adskiller dataerne og derfor blive rjeg nødt til at benytte sport[???] som name.

Hvordan løser jeg problemet uden at ændre navnet på radio-knapperne!?
Avatar billede nyhjem Nybegynder
19. februar 2003 - 18:36 #1
du ka' skrive et lille javascript, som fjerner "hakket" i alle knapperne når man vælger en ny.
Så er der kun en aktiv af gangen*s*
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
19. februar 2003 - 18:38 #2
Lidt kode ville gøre mig meget glad :)
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
19. februar 2003 - 18:52 #3
Og det må meget gerne fungere i både explorer og netscape!
Avatar billede nyhjem Nybegynder
19. februar 2003 - 18:55 #4
Prøver da lige at kigge på det
Avatar billede nyhjem Nybegynder
19. februar 2003 - 19:19 #5
arg jeg ska afsted nu, men du ka se lidt kode her:
http://www.js-examples.com/example/?ex=605&mode=1
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
19. februar 2003 - 19:28 #6
Siger mig ikke meget. Kender ikke rigtig til JavaScript, men kun PHP og HTML.
Så hvis der var nogen der gad smide en ganske simpel kode som virkede her, ville jeg være lykkelig ;-)
Avatar billede tefcke Nybegynder
19. februar 2003 - 19:52 #7
må nok indrømme at jeg ikke helt fatter dit problem!

Formålet med radio buttons er jo, at der kun er muligt at vælge en mulighed ud af mange!!
Så du kan vil sagtens give knapperne samme navn, når de er i samme form. Hvis du bruger sport[] arrayet uden for formen, kan du bare pushe ting på det løbende!
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
19. februar 2003 - 20:07 #8
Jeg skal bruge sport[???] arrayet indenfor formen, og vil derfor gerne have at man KUN kan vælge ÉN af dem. Men når jeg kalder dem noget ala sport[1] og sport[7] så har de jo ikke samme navn og derfor kan man vælge flere af gangen.
Dette vil jeg godt have elimineret, så jeg kun kan vælge én af dem, selvom de har forskellige navne.
Avatar billede ion Nybegynder
19. februar 2003 - 21:57 #9
brevkasserne: Jeg tror det er koden der behandler inputtet fra radioknapperne, der skal laves om på. Hvis du laver radioknapper sådan som du gør, laver du i princippet flere forskellige knapper uden sammenhæng overhovedet. Løsningen er at give alle radioknapperne name="sport[]" (hvorved du grupperer dem) og så bruge value="x" i stedet. Det kunne fx være en switch() á la:
switch ($sport) {
case "basket":
  echo "Du er interesseret i basket!";
  break;
case "fodbold":
  echo "Du er interesseret i fodbold!";
  break;
case "haandbold":
  echo "Du er interesseret i håndbold!";
  break;
case "cykling":
  echo "Du er interesseret i cykling!";
  break;
}
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2003 - 03:00 #10
<ole>

Bare nøjes med navnet name="sport" ... der er ingen grund til at bruge brackets i navnet. Det introducerer bare andre besværligheder

/mvh
</bole>
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
20. februar 2003 - 17:17 #11
Jamen value er allerede benyttet. Det er fordi jeg skal have tre informationer fra de knapper. Koden kan jeg ikke rigtig gøre noget ved, så det jeg søger er bare at man kun kan  vælge én af knapperne.
Det må kunne gøres via javascript!
Avatar billede olebole Juniormester
20. februar 2003 - 17:26 #12
Jeg er helt sikker på, du tager fat i den gale ende på det her. Du anvender radiobuttons på en yderst uhensigtsmæssig (for ikke at sige forkert) måde.
/mvh
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
20. februar 2003 - 18:38 #13
Jeg er godt klar over at det ikke er den helt rigtige metode at anvende dem på. Men jeg søger lige en JavaScript (eller lign.) løsning som gør at man ikke kan markere mere end én radiobutton :-)
Avatar billede tefcke Nybegynder
20. februar 2003 - 22:50 #14
hvis du har dine radio buttons i samme form kan du sgu da ikke vælge mere end 1 af dem af gangen!!
Ellers er det da noget nyt!
Avatar billede larsvn Nybegynder
20. februar 2003 - 23:27 #15
Hvis du skal have flere værdier retur fra dine radioknapper, så angiver du dem da bare alle sammen i VALUE-feltet, adskilt med et passende skilletegn, f.eks. semikolon.
Eksempel: <input type="radio" name="sport" value="fodbold;football;fussball">

Og så anvender du "explode" i dit form action script til at dekode værdien af det der blev valgt:
list($dansk,$engelsk,$tysk) = explode(";",$HTTP_POST_VARS["sport"]);
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
20. februar 2003 - 23:32 #16
Hvad nu hvis jeg skal have tilknyttet tre ting til hver radioknap.
En sportsgren, en sportsudøver og gennemsnit!?

Jeg er altså ikke interesseret i at ændre i PHP-koden, med hvordan jeg fortolker dataerne jeg modtager.
Men derimod interesseret i noget kodeværk som gør at jeg kun kan vælge én radioknap!
Avatar billede larsvn Nybegynder
20. februar 2003 - 23:54 #17
Jammen, det har du jo fået svar på flere gange ovenfor: du skal bruge samme NAME for alle radioknapper der er i samme gruppe. Og alt hvad der skal returneres fra den pågældende gruppe skal angives i knappens VALUE.
Avatar billede olebole Juniormester
21. februar 2003 - 00:54 #18
tefcke >> Så har du ikke forstået, hvordan radio buttons fungerer  :)

brevkasserne >> Der er ingen her, der er interesseret i at hjælpe med dårlige løsninger, eller pushe dårlig kodeskik.

Hvorfor insisterer du på at lave noget møj? Ville det ikke være bedre at lære at kode ordentligt - og så skrive lidt af din kode om?
/mvh
Avatar billede ion Nybegynder
21. februar 2003 - 02:16 #19
...for slet ikke at snakke om at spørgsmålet er i den forkete kategori, hvis det slet ikke er PHP-koden du vil gøre noget ved :rolleyes:
Avatar billede brevkasserne Nybegynder
21. februar 2003 - 19:15 #20
Nå... men så siger jeg undskyld for at stille spørgsmålet!
Avatar billede ion Nybegynder
24. februar 2003 - 14:05 #21
brevkasserne: Før du stiller dit næste spørgsmål vil jeg foreslå at du finder ud af hvad du vil. Du skal nok ikke regne med ret meget hjælp når du starter ét sted og slutter et helt andet sted. Jeg melder mig i hvert fald ud.
/ignore