Avatar billede x-lars Novice
19. februar 2003 - 15:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hele stien i sidefod

Reference: http://www.eksperten.dk/spm/282518

Her er der vist en metode til via en lille makro at få hele stien til regnearksfilen vist i sidefoden. Excel kan nemlig selv kun vise navn på filen og fanebladet.

Der er også rådet til at gemme makroen i Person.xls for at sikre, at den kan bruges i alle regneark.

Det har jeg fulgt, men får nu det resultat, at alle mine regneark hedder "person.xls", hvis man altså skal gå efter sidefoden!

Nogen der har et hurtigt bud på, hvordan man får den til at blive retvisende.
Avatar billede janvogt Praktikant
19. februar 2003 - 15:28 #1
Prøv at erstatte med denne makro (kan evt. tilrettes):

Sub HovedSidefod()
'
' Indsætter samme hoved og sidefod på alle ark.
' Incl. den fulde sti
' Jan Vogt

Dim ws As Worksheet
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Worksheets
        Application.StatusBar = "Changing header/footer in " & ws.Name
        With ws.PageSetup
            .LeftHeader = "Firmanavn"
            .CenterHeader = "Side &P af &N"
            .RightHeader = "Udskrevet: &D &T"
            .LeftFooter = "Sti: " & ActiveWorkbook.Path
            .CenterFooter = "Filnavn: &F"
            .RightFooter = "Arknavn: &A"
        End With
    Next ws
    Set ws = Nothing
    Application.StatusBar = False
End Sub

Den kan indsættes i et særskilt modul i person.xls.
Avatar billede x-lars Novice
19. februar 2003 - 15:41 #2
>>>janvogt - det virker perfekt §;-)

/x-lars
Avatar billede x-lars Novice
19. februar 2003 - 15:44 #3
Lille tillægsspørgsmål: Kan man - i makroen - sætte skriftstørrelsen på netop venstre sidefod (med stinavnet) til en bestemt skriftstørrelse (vi bruger meget lange stinavne her - så det kører ind over centersidefoden)??
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 07:16 #4
Må man spørge hvad det er for en person.xls der henvises til ?
Jeg er først for nyligt begyndt at interessere mig for de lidt mere specielle ting i Excel, så jeg har meget at lære :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
20. februar 2003 - 08:13 #5
Person.xls er en Excel-fil, som altid åbnes, når Excel åbnes.
Her kan man bl.a. ligge makroer m.v., som så kan bruges generelt i alle ark.
Mappen ligger skjult, men man kan se den ved at vælge VIDNUE -> VIS.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 08:18 #6
Jeg har ingen skjulte vinduer under  Window - Unhide ( er markeret grå )

Hvor på disken skal filen være placeret ?  Jeg kan ikke finde noget om den fil i hjælpen synes jeg ikke !
Avatar billede dla Praktikant
20. februar 2003 - 09:12 #7
Du kan godt sætte skriften til en bestemt størrelse - se http://www.eksperten.dk/spm/282887
Avatar billede bigbucks Nybegynder
20. februar 2003 - 09:23 #8
Til Hugo Pedersen:
Vindue > Vis bliver først aktiv når du har gemt din første makro i person.xls
Dvs. lav en hvilken som helst makro og gem den i "Personlig makroprojektmappe".
Avatar billede janvogt Praktikant
20. februar 2003 - 09:24 #9
hugo > Så er det nok fordi der ikke ligger noget i filen.
Prøv i et tilfældigt ark at optage en ny makro.
I det billede som kommer frem lige inden du starter har du mulighed for at gemme makroen i "This Workbook", "New Workbook" eller "Personal Macro Workbook".
Hvis du vælger at gemme din makro i den sidste vil du sikkert aktivere person.xls.
Avatar billede janvogt Praktikant
20. februar 2003 - 09:25 #10
bigbucks > :-)
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
20. februar 2003 - 10:08 #11
OK - altså en samling af personlige makroer !  cool stuff :-)