Avatar billede anderswj Nybegynder
18. februar 2003 - 15:06 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Lav Performance og mystisk Lag!

Hej.

Jeg har købt ny maskine fornylig, og har et MEGET mystisk problem syntes jeg selv!

Jeg har installeret Windows 2000 med Servicepack 3, DirectX9, Og den seneste Nvidia Driver.

Min hardware config er som flg:

Bundkort: Abit IT7 Max2 V 2.0.
Cpu    : Pentium 4 2.4Ghz (533Mhz FSB)
Ram    : 1gb Samsung DDR 6ns
GPU    : MSI Geforce Ti4800SE med 128Mb DDR.
Cpu køl : ThermalTake Vulcano 7+ (mener jeg den hedder)
--
Ud over dette har jeg:
SCSI    : Adaptec AHA 2930U2 Scsi adapter.
Lydkort : Hercules Game Theater XP 6.1

Problemet ligger i at jeg oplevet lag i både benchmark tests og i diverse spil som kræver meget af maskinen. Dette lag influerer både lyden og grafikken samtidigt.
Dette lag sker Cirka hvert sekund. Nogen gange oftere. Og kun hvis maskinen bliver meget belastet. Min cpu har en idle temperatur ved 45grader, og en max belastning kan hvis jeg presser den meget nå op på 62 grader.

Men hvorfor lagger den på denne mystiske måde?? Det kan jeg ikke helt finde ud af, for det BØR ikke lagge med sådan en maskine!.. Jeg har ingen programmer åbent, dvs. heller ikke noget som ligger i systray eller lign.

Jeg har set at alle mine indstikskort bruger samme IRQ, men har den nogen betydning længere?.. for det er bundkortet og windows eget valg at bruge IRQ 9 til det hele.

Hvis nogen har prøvet det samme, så skriv venligst hvis i fandt en løsning til dette.
Avatar billede lrd Nybegynder
18. februar 2003 - 15:11 #1
Avatar billede funkystuff Nybegynder
18. februar 2003 - 15:12 #2
Umiddelbart lyder det som høj temperatur for en pentium med den køler...
Jeg har haft problemer med nogle spil, fordi lydkort og grafik havde samme IRQ. Prøv at flytte lydkortet til en anden PCI-slot.
Avatar billede anderswj Nybegynder
18. februar 2003 - 15:14 #3
Jeg har prøvet at flytte lydkort rundt, men det bundkort er således bygget op at alle slots benytter samme IRQ (underligt nok) og nej det er en relativ lav temperatur for en Pentium 4, da de ligger inden for en anden temperatur grænse end andre processorer.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. februar 2003 - 15:15 #4
Har du DU Meter installeret?
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. februar 2003 - 15:17 #5
Det er bedst at lade BIOS styre IRQ'er. det kan du gøre ved at sætte PNP OS til 'no' i BIOS og geninstallere.
Avatar billede anderswj Nybegynder
18. februar 2003 - 15:32 #6
Jeg har installeret DU meter, men har også prøvet at Deaktivere dette og uden held. og yeps. BIOS styrer alle IRQ og DMA'er der er. Men det med biosen har jeg ikke prøvet at lege med. Kan godt være det giver pote, men det er jo en større opgave. :) Men jeg mener nu nok at Windows 2000 er en PNP Os, men måske kan den ikke styre det alligevel, det ved jeg ik.
Avatar billede anderswj Nybegynder
18. februar 2003 - 15:33 #7
Ok , jeg FIK deaktiveret DU meter, men det gjorde ikke nogen forskel, hehe! :) Det lød en smule forkert i det andet jeg skrev!
Avatar billede mufoxe Nybegynder
18. februar 2003 - 16:36 #8
Har du lukket programmet helt? Jeg oplevede på Windows XP at DU Meter fik 3D spil o.l. til at køre langsomt.
Avatar billede anderswj Nybegynder
07. november 2003 - 11:41 #9
Tror den endelige løsning blev at installere XP istedet for Win2000.