Avatar billede thebigzzz Nybegynder
17. februar 2003 - 23:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

En god måde at lære c/c++

Er der en god måde at lære C/C++ på?? en tutorial eller sådan noget???

et bonus spørgsmål:

Hvor skal man gå i skole for at blive spil-programmør???
Avatar billede viciodk Praktikant
18. februar 2003 - 01:00 #1
Der er ikke nogen danske uddannelser hvor man specifikt lærer at programmere spil, men på University of Teesside i Middlesbrough, England kan man bl.a. uddanne sig inden for Computer Games Programming eller Computer Games Design. Det tager tre år at uddanne sig inden for et af disse områder, men det er også muligt at tage en af uddannelserne på ikke-fuld tid og så tager det fire år.

Men du kan jo selv kigge på kursuslisten her:
http://www.tees.ac.uk/prospstud/courses_ft2003_fos.cfm?fos=69

Det nærmeste du i Danmark kan komme på uddannelser inden for programmering er nok Datalog, Civilingeniør, Diplomingeniør, Datamatiker. Jeg har nævnt uddannelserne efter hvor teoretiske de er, hvor datalog er den mest teoretiske hvor man starter helt fra bunden og lærer om hvordan alle programmeringssprog fungerer (variabler, løkker, funktioner/metoder, arrays, pointers, objekter osv.) uden at gå i detaljer med et enkelt sprog til at starte med. Datalog skulle være meget teoretisk hvorimod det er mere omvendt på datamatiker-uddannelsen hvor man kommer til at skrive det første program inden for den første uge. Til gengæld har datamatikere generelt svært ved at finde job ved mindre de efter endt studium tager en overbygning på Universitet. Forskellene mellem en civil- og en diplomingeniør er at civilingeniøruddannelsen er lidt mere teoretisk og forskningsbaseret hvorimod en diplomingeniør er mere grydeklar til erhvervslivet :)

Men ellers kan du jo snakke med din studievejleder som nok ved lidt mere end mig (jeg skal også vælge videregående uddannelse til sommer) eller du kan tage til åbent hus på Københavns Universitet (Kbh. Ø) og høre om Datalog-uddannelsen:
http://www.ku.dk/sa/uddan/aabenhus/ (under Det Naturvidenskabelige Fakultet)

Eller du kan besøge DTU (Lyngby) og høre om de to nævnte ingeniøruddannelser:
http://www.explore.dtu.dk/event/aabenthus_2003/index.html

Du kan også besøge Ingeniørhøjskolen i København (Ballerup):
http://www.ihk.dk/kommendestud/studvejl/besoegsdage.asp

----

Hvis du vil lære om spilprogrammering kan du jo komme ind www.udvikleren.dk og tilmelde dig gruppen GameDeveloper hvor vi er i gang med at udvikle et spil selv. Vi er lige startet, så du kan sagtens nå at være med.

Ellers kig på nogle af disse sites:
Spilprogrammering generelt: http://www.gamedev.net/
OpenGL programmering: http://nehe.gamedev.net/
DirectX programmering: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/nhp/default.asp?contentid=28000410

Blandet:
http://www.flipcode.com/
http://www.devarchive.com/index.php
http://www.gametutorials.com/
Avatar billede lighterus Nybegynder
18. februar 2003 - 01:01 #2
En uddannelse som datamatiker eller datalog er i hvert fald en måde at både lære C++ og at give sig selv et cv. der med hårdt slid kan føre til et job som spil-programmør en dag... Men du skal regne med at det oftest kun er de ypperste af de ypperste programmører der kan klare sig / har evnerne i spilbranchen.

At lære C++ til at starte med er nok at sigte for højt...
Java er et bedre sted at starte vil jeg mene.

Når du har lært java og forstår objektorienteret programmering så er du klar til at lære C++ og du vil opdage at din erfaring med Java vil hjælpe dig meget når du begiver dig ud i at lære C++...

Når du har lært det og du har gode ideer til spil så kan du jo passende starte ud med at blive en del af et frivilligt udviklingsteam der laver modifikationer som f.eks. Counter-Strike eller Action Quake... Hvis man laver en populær modifikation og kan vise at man har styr på hvordan tingene gøres og viser kreativitet så tror jeg at vejen imod spilfirmaerne er kortere, omend der er lang vej til at blive spil-programmør.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. februar 2003 - 07:37 #3
Køb en god bog som introducerer C++.

Gå i gang med at lave en masse små programmer.

Køb en bog om avanceret C++.

Fortsæt med at lave en masse programmer.

Køb en bog om objekt orientereret design.

Og lav stadigvæk en masse programmer.

Tag en uddannelse på minimum 3 år gerne 5 år med et solidt
teoretisk fundament.

Så står du godt rustet til arbejdes-markedet.

Og tiden vil vise om du ender i spil-branchen eller et helt andet
sted.

:-)
Avatar billede olennert Nybegynder
18. februar 2003 - 10:56 #4
Du skal være opmærksom på at der er en del forvirrende forskelle mellem C++ og Java. Det betyder at når du en gang har vænnet dig til at lave tingene som man gør i Java kan det blive ret besværligt at gøre det i C++ og omvendt.

Jeg har set en del folk med Java-baggrund som i C++ laver dynamisk hukommelsesallokering med new, og glemmer delete.

Og selv bliver jeg drøn-frustreret når jeg en sjælden gang laver lidt Java, og må konstatere at der ikke findes nogen destructor (try-finally minder lidt om det, men er ikke klasse-specifik).

Så køb en god lærebog. Jeg kender ikke nogen af de danske bøger, men kan anbefale dig at gå ind på www.amazon.co.uk, og søge lidt. Check hvad andre læsere har anbefalet. Og når først du har en god lærebog, og har lært hvad den har at byde på, så kan du gå videre til det lidt mere avancerede (Andrei Alexandrescus Modern C++ Design er et godt eksempel på en avanceret C++ bog).

Og husk at C++ faktisk er forskellige programmeringssprog. Du kan kode C++ som om det er C. Du kan kode C++ som om det er objektorienteret. Og endelig kan du bruge templates til generisk programmering. Koncentrer dig om et enkelt C++ "hjørne" til at starte med, og bliv god til det. Så kan du gå videre.
Avatar billede hsloth Novice
18. februar 2003 - 11:08 #5
Der er ingen erstatning for et videregående studie, om man så vælger at lave det hjemme på sofaen eller på en uddannelsesinstitution. Det er dog nok de færreste der har rygmarv til det uden inspirationen og organiseringen på en institution . . .

programmering er en håndværksmæssig disciplin - et nødvendigt onde for at implementere ideeor og alogoritmer - udvikling af software handler meget mere :

- Viden om algoritmer
- Viden om det problemområde man ønsker at undstøtte med sit system
- Viden om operativsystemer og andre systemer man skal interagere med
- Viden om netværk (ikke altid - mem tit)
- Viden om dem der skal bruge systemet

Jo bedre teoretisk fundament man har, jo bedre er man rustet til at forstå grundlæggende sammenhænge og tilegne sig ny viden. Har man kun  kendskab til værktøjerne, f.eks. til nogle programmeringssprog er man dårligt rustet.

Vælg den længste uddannelse du kan overskue.
Avatar billede hsloth Novice
18. februar 2003 - 11:11 #6
Lige et par tilføjelser til min liste :

- Evner til at arbejde sammen med andre
- Evner til at skrive dokumenter (specifikationer, design og dokumentation)
Avatar billede tosssen Nybegynder
18. februar 2003 - 15:31 #7
Du kan tage kurser i spilprogrammering her:
www.gameinstitute.com
Jeg har selv taget et par kurser der, og finder det udmærket. Fordelen fremfor selvstudium med bøger er, at man har kontakt til professionelle spilprogrammører mens kurserne kører.
Jeg er enig med de fleste andre her i tråden om at en længere uddannelse er nødvendig - er selv i gang med datalogi-uddannelsen og bruger mest gameinstitute som et spændende supplement, der giver et ekstra spil-perspektiv til det jeg læser på universitetet.
Avatar billede thebigzzz Nybegynder
18. februar 2003 - 21:20 #8
okay, tak for hjælpen alle sammen ;-)

Jeg vil bruge mine sidste 3½ år på at komme til at kende det grundlæggene i c++, hvorefter jeg vil søge ind på en skole....

men som en start vil jeg registrere mig på udvikleren.dk for at kigge lidt med og lære noget, og måske hjælpe :-D
Avatar billede thebigzzz Nybegynder
18. februar 2003 - 21:20 #9
okay, tak for hjælpen alle sammen ;-)

Jeg vil bruge mine sidste 3½ år på at komme til at kende det grundlæggene i c++, hvorefter jeg vil søge ind på en skole....

men som en start vil jeg registrere mig på udvikleren.dk for at kigge lidt med og lære noget, og måske hjælpe :-D