Avatar billede tjalle Nybegynder
17. februar 2003 - 18:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Flashmenu...

Hej

Jeg er vandt til at kode alt i PHP->HTML, men er efterhånden blevet interesseret i den dynamik som FLASH giver mig. Jeg har løbet et par tutorials igennem, og det er da også ganske spændende.

Dog vil jeg gerne have gang i noget jeg kan bruge til noget, og vil derfor gerne have lavet en flashmenu til mit website.

Menuen skal ligge i toppen, og bestå af 5-9 knapper. Når musen køres hen over knapperne skal teksten i et lille vindue ændres til netop denne knaps funktion.

Bagved knapperne skal der ligge noget grafik og "bevæge" sig. Noget ligende det grønne her : http://www.novo.dk/ -> eller toppen her : http://tv2.dk/

Er der nogen der har en skabelon, eller måske et tutorial lige præcis til at komme igang med dette?

Tj.
Avatar billede tjalle Nybegynder
17. februar 2003 - 18:14 #1
når jeg skriver teksten i et lille vindue mener jeg noget ligende et text-felt... se eks. her : http://www.secondnaturerecordings.com > (enter).
Avatar billede landmark Nybegynder
17. februar 2003 - 18:21 #2
det er nemt at lave en roleoverknap ala den du ser på http://www.secondnaturerecordings.com... ? - er det det du vil have... som en FLA fil...? hmmm..

:-)
Avatar billede tjalle Nybegynder
17. februar 2003 - 18:32 #3
tja.. det er vel en start
Avatar billede landmark Nybegynder
17. februar 2003 - 21:25 #4
ok! håber du kan leve med at du får den imorgen tidligt... - har lidt travlt med noget andet lige nu i aften....
Avatar billede pyroman Nybegynder
17. februar 2003 - 21:37 #5
Hvis du kan lave grafikken selv, så burde det ikke være noget problem. Det med at grafikken bevæger sig laves nemmest med motion- og shape tweening - Lav nogle movieclips der indeholder din grafik og derefter kan du lave flere keyframes hvor movieclip'ene er rykket i forhold til hinanden og så lave et motiontween mellem keyframes'ne hvor de vil bevæge sig fra det ene sted til det andet.

Til menuen laver du det antal knapper du vil have. Til teksten laver du et movieclip med et antal keyframes svarende til knapperne. I hvert keyframe skriver du så tekten for den pågældende knap og navngiver evt. framet med et simpelt navn som "home". Hele dette movieclip giver du instance-navnet 'menu_text'.
På hver af knapperne skal der stå flg. kode:

on(release)(
  menu_text.gotoAndStop("home");
)

I stedet for 'home' skal der selvfølgelig stå navnet på det pågældende framelabel i menu_text movieclippet.

/Filip
Avatar billede baitianlong Nybegynder
18. februar 2003 - 01:48 #6
Al din kode er lavet i dreamweaver, med mindre du synes det er fedt at kalde funktionerne mm_funktion() ... Men bortset fra det.... Lav et tekstfelt og gør det dynamisk, skriv derefter noget koden henaf:

on(rollOver) {
  _root.tekst = "Her kan du se mine projekter";
}

....og så vil tekstfeltet med variablen (tekst) ændre sig til det ønskede indhold
Avatar billede landmark Nybegynder
18. februar 2003 - 09:01 #7
Avatar billede landmark Nybegynder
18. februar 2003 - 09:05 #8
Avatar billede tjalle Nybegynder
20. februar 2003 - 16:20 #9
cool...

jeg kigger på det!
Du får point nu, men det kan være jeg spørger senere..