Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 17:07 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opratter jeg en Mail Server..

Hej jeg er ved at lave en internetPotal og har nu brug for at lave en MailServer så jeg kan teste nåde kode af. da jeg ikke vil teste det over nette. Min ide er at jeg vil lave den Sådan Kim@10.0.0.1 og ikke Kim@test.dk.

Men da jeg ikke kender meget til MailServer søger jeg hjælp..

Jeg køre med Windows2000 Server på et lille Lokal Netværk med 15 Computter..
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
17. februar 2003 - 17:13 #1
Du kan installer SMTP servicen som findes i IIS5.0
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 17:28 #2
OK, Hvordan kommer jeg så vider ?
Avatar billede mrbarnes Nybegynder
17. februar 2003 - 17:43 #3
har du installeret den?
Avatar billede buck Nybegynder
17. februar 2003 - 18:31 #4
du kan godt få lidt bøvl med en mailserver hvis du prøver at bruge en IP-adresse som domæne...
Find istedet på et navn til din mailserver, ligegyldigt hvilket, det bliver jo på lokalnettet...

/Buck
Avatar billede jhpeksp Nybegynder
17. februar 2003 - 18:46 #5
Hej
Det er muligt at benytte user@ip til at sende/modtage mail med. Det er tilladt at gøre det, hvis det er for at overvinde tekniske problemer. Dvs. det er en kortsigtet løsning (læs evt. de relevante RFC's http://www.rfc.net)

Men din mailserver skal vide at ip'en (f.eks. 10.0.0.1) skal behandles som et lokalt domæne. Normalt ville du jo sige at test.dk er lokalt og derfor modtage mail til dine brugere. Det samme skal man derfor gøre for 10.0.0.1 som om det er et normalt domæne.
Du kan evt. hente mailenable fra http://www.mailenable.com og så vælge standard udgaven (gratis). Den er rimelig nem at sætte op men logfilerne er lidt besværlige. Alternativt kan du hente www.workgroupmail.com men det er demoudgaver på 30 dage (men den har imap, hvilket mailenable ikke har) og så er det nemmere at følge med i trafikken.

mvh Joakim
Avatar billede jhpeksp Nybegynder
17. februar 2003 - 18:49 #6
buck >> Det kan være lidt besværligt at benytte tilfældige navne, da man så skal sørge for at dns'en ikke resolver et korrekt domæne.

Det er jo ikke navnet på mailserveren der gør hele forskellen, men derimod mx recorden (man skulle dog kunne sende til user@host i stedet for user@domæne, men det er nemmere at benytte ip adressen i sådanne tilfælde)
mvh Joakim
Avatar billede mort-gib Nybegynder
18. februar 2003 - 16:45 #7
Du kan uden problemer bruge den SMTP "server" der følger med din IIS 5.0
Men jeg vil stærk anbefale dig at bruge en extern mail server, evt. en hotmail account. Når du så har prøvet et par gange og du ikke får HTTP 500 så gå på nettet og lad din stakkels server sende post til hotmail.
-Jeg vedlægger en lille sub jeg skrev engang :-)

sub SendNotif(mBody, mSubject, mAddress, Importance)
Dim ObjMail
Set ObjMail = Server.CreateObject("CDONTS.newMail")
    ObjMail.Importance = Importance
    ObjMail.BodyFormat = 0
    ObjMail.MailFormat = 0
    ObjMail.From = "sipum@scampnetwork.com"
    ObjMail.To = mAddress
    ObjMail.Cc = Application("Administrator")
    ObjMail.Subject = mSubject
    ObjMail.Body = mBody
    ObjMail.Send
    Set ObjMail = nothing
End sub

Alternativet er følgende:
Du finder, installerer og konfigurere en mailserver som Exchange (pas på Exchange 2000 kræver active directory) derefter skal du sætte en DNS server op med en MX record der peger på din mail server -Og når du har gjort det så har jeg et job til dig ;-)

Som det ses af min lille sub ovenover kan du selv sætte dit from field :-)

Håber at det hjælper
Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 16:11 #8
Tak...