Avatar billede pansermand Nybegynder
16. februar 2003 - 23:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Forskel på OEM og Retail udgave?

Hej,

hvis man køber retail udgaven af Windows XP, kan man så opgradere og installere ubegrænset uden at skulle ud og købe Windows XP igen? Jeg ved godt man ikke kan med OEM udgaven...

M.v.h.,
Pansermand
Avatar billede tgm Nybegynder
16. februar 2003 - 23:35 #1
Retail er til salg i butikker hvor OEM er til salg med computer

og 1 licens = 1 computer

var der andet?
Avatar billede Slettet bruger
16. februar 2003 - 23:37 #2
aktivering er ubegrænset hvis der i denne ene computer ikke ændres
noget hardware
Avatar billede pansermand Nybegynder
17. februar 2003 - 00:22 #3
Man kan altså ikke opgradere sin computer hvis man køber retail heller? Jeg ved godt 1 licens = 1 computer, det jeg mente var om jeg på denne ene computer kunne geninstallere og opgradere computeren som jeg vil uden at skulle købe nyt styresystem...
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 00:33 #4
hvis du køber
1.en opgrad xp pro- så kan du opgradere fra:
* Windows 98 (alle versioner)
* Windows Millennium Edition
* Windows NT 4.0 Workstation (Service Pack 6 og nyere)
* Windows 2000 Professional (også med servicepakker)
* Windows XP Home Edition
hvis du køber en der ikker er opgrad ,men til ny computer,kan du ikke -
jeg har xp home og sætte det i win98 mens systyresystemmet kørte,og der var kun en mulighed-ren indstallation,hvilket gav en dual boot,hvor der når computeren starter kan vælges melem win98/xp
var der andet?
Avatar billede pansermand Nybegynder
17. februar 2003 - 00:44 #5
Det er ikke det jeg mener!!! Kan jeg opgradere min computers hardware!?! Og kan jeg geninstallere XP når jeg har lyst... når jeg har RETAIL udgaven?!?
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2003 - 00:52 #6
ja! Med mindre du ændrer i hardwaren, så kan du ikke. Så er der andre faktorer der spiller ind.
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 00:55 #7
ok hvor det så det her:
nej der er meget hardware der ikke kan opgrades,såsom kamera og software,
heri siger mikrosoft:
Vigtigt: Windows XP Professional understøtter kun de enheder, der vises på HCL. Hvis din hardware ikke findes på listen, skal du kontakte producenten og bede om en Windows XP Professional-driver til komponenten. For at sikre, at programmer, der bruger 16-bit-drivere, fungerer korrekt senere, skal du bede om 32-bit-drivere fra softwareproducenten.
men du kan genindstallere den som du har lyst til,som jeg sagde skal den aktiveres hver gang,men den tæller kun når der ny hardware-max 4 gange om året med forskælligt hardware.
ellers kan du sætte xp cdrom i drevet og vælge
kontroler systemkommablitet
hvor det så det...eller se hcl
http://www.microsoft.com/windows/catalog/
men det er sjælen noget der ikke kan findes driver til...men vælg en ren
indstalletion - istedet for opgradring,den er mere fri for fejl.
bliv du klogere
Avatar billede pansermand Nybegynder
17. februar 2003 - 01:32 #8
xou: Jeg kan altså opgradere min hardware max. 4 gange om året og så virker XP fint?
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2003 - 01:41 #9
nej ikke helt,det er det med aktivering,et meget omdiskuteret emne som er indført for at stoppe piret kopiring.
mm ved aktivering sendes der opæysninger om computeren hardware til mikrosoft,såsom NR. PÅ NETVÆRKSKØRTET,harddsik osv ..hvis du gå over disse fire gange med enten meget udskiftning af hardware (op til 5 ting ikke bundkort og lyd)kan du ikke bruge xp medmindre du ringer til mikrosoft og giver en forklaring(go hihi)så for du et par gange til.
netkort og harddsik tæller for 2 hver
andre ting 1 -bundkort,lyd
pc 5,inden ny aktivering
bærbar 8
det er godt at vide det her,hvis man vil genindstallere xp(ubegrænset når der ikke er ændret noget)
er du så klogere...
Avatar billede oniel Nybegynder
17. februar 2003 - 01:59 #10
Du kan opgradere alt det hardware du vil - Det der sker er at Windows XP skal genaktiveres ved at ringe til gratisnummeret i Irland.

Der er ikke nogen problemer i dette ved nogen af udgaverne!! (Iflg. Microsoft!)

Køb f.eks. en maskine med OEM-version af XP - et halvt år senere køber du en ny (hurtigere) maskine uden OS - nu vil du bruge din XP på den nye maskine.

Lovligt - det kan man godt.

F.eks. hvis man har valgt at den gl. maskine nu skal være en Linuxbox som server.
Een licens = installation på een maskine!

Det eneste man er nødt til at gøre er at overbevise en MS-medarbejder om at man er i færd med at aktivere en lovlig installation!
Avatar billede hojben Novice
17. februar 2003 - 03:08 #11
Købte en Fujitsu maskine med pre XP på.. Har aldrig aktiveret noget eller ringet til nogen selv om der blev smidt andre ting i??
Avatar billede venturer Nybegynder
17. februar 2003 - 11:09 #12
Kort fortalt:
OEM udgaven må kun benyttes til den ene maskine den er solgt med. Hvis den vil re-aktiveres fordi man har opgraderet en del i den, skal man ringe til M$ support og fortælle dem hvordan sagen hænger sammen, hvorefter der ikkes kulle være problemer.

Retail udgaven sælges i "løs vægt" og kan bruges hvor som helst og alle de gange man vil. Bare den kun er installeret ét sted af gangen. Hvis du roder en del med maskinen, og jævnligt skifter hardware er du IKKE nødt til at re-aktivere hver gang. F.eks. kan netkortet skiftes 5 forskellige gange. Grafikkortet 3 gange (eller noget i den retning).
Avatar billede oniel Nybegynder
17. februar 2003 - 11:14 #13
OEM-versioner kan da købes med løsdele - ikke kun med hele pc'ere!

F.eks sammen med 1 stk:

- RAM-klods
- Grafikkort
- Bundkort
- Lydkort.

Det er altså ikke bundet op på en bestemt pc - derimom med et samkøb.
Avatar billede cp1 Nybegynder
17. februar 2003 - 11:32 #14
ja,eller som jeg gjore med 1stk harddisk :))
Avatar billede m_p55 Nybegynder
30. august 2004 - 12:02 #15
Jeg har fulgt interesseret i denne debat og har bestemt mig for at opgradere min XP OEM til Retail, da jeg roder en del med min maskine. Det er bare underligt at der ingen steder reklameres med XP Retail Edition. Hos min forhandler sagde de først at det ikke kunne lade sig gøre at få en retail! Gad vide hvorfor?
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. august 2004 - 21:18 #16
Din forhandler skal have sine penge tilbage, eller overveje en anden branche, for det findes skam: http://www.eksperten.dk/priser/software/software-vis.asp?Kode=S000045
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. august 2004 - 21:21 #17
Men produktet du får er 100% magen til - den eneste forskel er at en OEM følger med maskinen, evt. hardware købt sammen med produktet - ellers er de bit for bit 100& ens.
Altså er der KUN licenstypen til forskel ;)
Så om det kan betale sig, ja det er op til dig om du vil give 2800 og opefter for et produkt du allerede har...
Avatar billede m_p55 Nybegynder
31. august 2004 - 09:07 #18
Det er ikke en professionel men en XP home Edition jeg har, og efter at have snakket med butikschefen kan jeg opgradere til XP retail for 1090,- Det vil jeg godt :-( give for at kunne arkivere min aktiveringsstatus som det fremgår her:
http://www.svein.dk/Forum/Subject.asp?S_ID=644&H_ID=14&pageid=2&show=1