Avatar billede michaelbs Nybegynder
16. februar 2003 - 14:41 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

vil en ubrugt XP overdraget til mig virke??

Jeg har en amerikansk kammerat i DK som lige har købt en ny Medioncomputer.
Den har præinstalleret XP Home DK. Han vil imidlertid hellere have sin
amerikanske XP-version fra sin gamle computer. Han startede derfor med at
slette harddisken og installere den amerikanske XP. Dvs han har IKKE
aktiveret XP Home. Den er nu til overs og han har foræret mig den.
Der står på den cd-rom han har givet mig:
"Product recovery cd-rom, Medion.
Softwaren på denne revovery cd-rom er præinstalleret på din Harddisk fra
fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system,
De har købt hos Medion."

Men det er vel noget de skal skrive... er sandheden ikke, at det blot er en
ubrugt XP Home, som jeg kan bruge på min computer og aktivere hos
Microsoft????? CD-en ved vel ikke, at den har været installeret. Aktiveringen er IKKE benyttet, så den er helt frisk og ubrugt. Vil den virke på min computer??

mvh Michael
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2003 - 14:48 #1
Jeg tror ikke du kan bruge den. Cd'en er specielt lavet til din vens pc, og indeholder derfor produktspecifikke drivere, programmer osv. Sandsynligvis vil den ikke engang installeres på en forkert pc. Tror iøvrigt slet ikke programmet skal aktiveres, da det er en præinstallation, og disse er aktiveret fra forhandleren.

Iøvrigt er det ikke tilladt at bruge den på den måde! Du siger jo selv at det står på vd'en at den KUN må bruges på din vens pc.
Avatar billede mic... Nybegynder
16. februar 2003 - 14:50 #2
popsy> selv OEM versioner skal aktiveres hos MS. Min skulle ihvertefald...
Avatar billede initializing Nybegynder
16. februar 2003 - 14:50 #3
Du kan godt bruge den.. Men spørgsmålet er så om det er lovligt hvilket jeg ikke tror det er.. Da det fulgte emd den PC som din ven fik må den også kun bruges til det formål..
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2003 - 14:51 #4
mic> Ok, mener bare at dem der kommer med Compaq ikke skal aktiveres, men jeg ved det ikke.
Avatar billede initializing Nybegynder
16. februar 2003 - 14:52 #5
OEM versioner skal også aktiveres..
Avatar billede mic... Nybegynder
16. februar 2003 - 14:53 #6
hmmm... hvor gaar graensen. Hvad hvis de havde byttet HD, inden at vennen havde formateret denne ?? Er det saa lovligt ?
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2003 - 14:53 #7
okok, har aldrig haft en oem :)
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2003 - 14:54 #8
mic>
Det er vel rimeligt tydeligt.: "Product recovery cd-rom, Medion.
Softwaren på denne revovery cd-rom er præinstalleret på din Harddisk fra
fabrikkens side og må kun bruges til backup og genopretning af det system,
De har købt hos Medion."

En harddisk er vel ikke et system?
Avatar billede initializing Nybegynder
16. februar 2003 - 14:54 #9
Mic: Nej.. Den XP CD må kun bruges på den computer som den fulgtes med..
Avatar billede mic... Nybegynder
16. februar 2003 - 14:57 #10
naaeh - men hvad er "et system". Er det saadan som PC'en ser ud, naar du koeber den ? Hvis ja, er du jo hurtig kriminel, hvis du koeber et nyt grafikkort og derefter laver en recovery af WinXpP. ;)
Avatar billede popsy Novice
16. februar 2003 - 14:58 #11
jemen er der ikke osse noget med at xp registrerer hvis man ændrer for meget på systemet, og man så skal genaktivere?
Avatar billede initializing Nybegynder
16. februar 2003 - 14:59 #12
Man kan sige det sådan her;

Hvis du har kviteringer, garanti bevis osv. og du kan dokumentere at du er egeren så må du gøre med mden havd du vil bare den blvier hos dig.. Og holder dig inden for resten af loven :)
Avatar billede michaelbs Nybegynder
16. februar 2003 - 18:15 #13
men mit spørgsmål gik ikke på om det var lovligt. Jeg har det ikke dårligt med at bruge en XP, en anden har betalt for, men ikke selv bruger. Spørgsmålet lyder på om det vil virke på min PC, om Microsoft vil acceptere min aktivering af XP. Om det vil fungere lige så stabilt, som hvis jeg selv købte XP.
I øvrigt, er det ikke sådan, at bare man køber en harddisk, kan man købe en OEM XP billigt?? eller er det kun nogen få forhandlere, der bruger dette trick??
mvh Michael
Avatar billede halifax Nybegynder
16. februar 2003 - 19:03 #14
På Ms.dk oplyses:
Tre måder at få en Fuld-operativsystemlicens på:
1. Du kan købe den komplette Full packaged produkt (FPP) version i detailhandelen. (Academic udgaven er ikke tilgængelig).
2. Du kan købe en ny computer med en fuld OEM (Original Equipment Manufacturer) operativsystem version præinstalleret. Alle nye computere bør leveres med et præinstalleret operativsystem, som computeren kan starte fra.
3. Du kan købe en fuld OEM licens sammen med yderligere hardware hos en systembygger.

Jeg kan ikke se, der skulle være noget i vejen for at bruge den XP Home på en anden PC.
Medmindre...  Indeholder cd'en anden software end XP Home, fx. Medion specifik software? Der kan hindre installation på en anden pc end Medion.
Der er da ikke andet at gøre end at prøve. XP kan køre i 30 dage uden Product Activation.

Et tankeeksperiment: Din ven sælger sin Medion, før den bliver taget i brug, eller den bliver beviseligt stjålet.
Han køber i stedet en anden, ikke Medion, PC og installerer sin XP Home på den. Hvad skulle der være i vejen for det? - Intet, mener jeg.
Du burde også kunne installere på din PC og prøve i 30 dage inden aktivering. Der skulle ikke være noget i vejen for aktivering, da den ikke tidligere er anmeldt til aktivering.

Jeg turde godt gøre forsøget.  :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. februar 2003 - 19:05 #15
Sidder her med en XP recovery cdrom fra fujitsu siemens og har sammenlignet med min egen xp cdrom - de er NØJAGTIG ens, så jo, vil skyde på at det bare er et andet udtryk for en fuld version af xp home :)
Avatar billede halifax Nybegynder
16. februar 2003 - 19:13 #16
Læs her en ikke Microsoft site om Product Activation
http://66.39.115.252/a/wpa.htm

I et afsnit står:  (men hva' pokker gør det, tænker nok nogen)
"Restrictions of specific license types may limit the foregoing. OEM versions of Windows XP are licensed together with the hardware with which they are purchased, as an entity, and such a copy may not be moved to a different computer. Other specific license types (e.g., Academic licenses) are handled in different ways. This isn’t a WPA issue per se, but rather an issue of the license for that purchase, and therefore outside the scope of this discussion of WPA."
Avatar billede popsy Novice
06. marts 2003 - 11:00 #17
Lukketid!? :)
Avatar billede michaelbs Nybegynder
06. marts 2003 - 11:13 #18
Jeg har nu installeret og aktiveret denne XP, og alt foregik problemløst, så det svarer vel på mit spørgsmål..
Halifax får pointene for sine uddybende svar..