Avatar billede idasb Nybegynder
16. februar 2003 - 11:29 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Netwærk med shwitch

Hej
Jeg har en bærbar (XP Home) og en stationær (XP Pro). Jeg vil gerne kunne synkronisere mail de to maskiner imellem. Jeg kører stofanet med en switch - deres familieopkobling, hvilket fungerer fint, men jeg kan ikke forbinde de to maskiner i et netværk - de kan ikke finde hinanden. Den bærbare er forbundet til switchen med et krydskabel, den anden med et alm. netværkskabel - har det noget at sige?
Jeg har prøvet at lave sådan en netværksdiskette, som XP lader mig lave når jeg vil lave et netværk, men det kører bare cirkulært, når jeg opretter den og så sætter den i den anden maskine, vil den have mig til at lave en ny diskette, som jeg så skal sætte i den første maskine.... Er det ikke lidt sært?
Switchen er en 5-ports SOHO switch som jeg har købt gennem Stofa.
Jeg håber der er en af jer der kan hjælpe!
Avatar billede ullum Praktikant
16. februar 2003 - 11:34 #1
Straight: Mellem uplink og den næste hub, eller mellem en alm pc, og så til hub/switch
Krydset: Mellem to uplink porte, mellem to alm porte, eller mellem en pc og en anden pc

det er svaret på dit kabel problem
Avatar billede idasb Nybegynder
16. februar 2003 - 11:37 #2
du mener altså jeg for at få det til at virke, skal have to alm. netværkskabler?
Avatar billede ullum Praktikant
16. februar 2003 - 11:38 #3
jep
Avatar billede idasb Nybegynder
16. februar 2003 - 11:38 #4
ok... tak... lav et svar, så får du points
Avatar billede idasb Nybegynder
16. februar 2003 - 11:40 #5
men hvorfor kan jeg via krydskablet så komme på nettet? Men ikke linke de to comp. imellem?
Avatar billede ullum Praktikant
16. februar 2003 - 12:07 #6
det ved jeg ikke, men det er heller ikke den rigtige måde at lave det på, idet alt hvad der flyttes mellem de to pcére vil kunne ses af 3. part. Det rigtige er enten at have en router eller prube en pc som server
er der firewalls som er slået til?
Avatar billede ullum Praktikant
16. februar 2003 - 12:07 #7
prube=bruge
Avatar billede idasb Nybegynder
16. februar 2003 - 12:18 #8
ja, der er firewall på begge pc'er... jeg prøver at købe et alm. netkabel i morgen og så se hvordan det spænder af :-)
Avatar billede ullum Praktikant
16. februar 2003 - 12:28 #9
så vend lige tilbage!!!!!
Avatar billede idasb Nybegynder
17. februar 2003 - 14:24 #10
nu har jeg skiftet krydskablet ud med et alm. netværkskabel, men det gør ikke den store forskel.... de to comp. kan stadigvæk ikke finde hinanden.
Håber der er en god forklaring
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 14:31 #11
firewall!!!!!?
Avatar billede idasb Nybegynder
17. februar 2003 - 14:33 #12
nope... er slået fra
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 14:44 #13
der kører flere tråde herinde pt med netop det problem, men som jeg også skrev til dig 16/02-2003 12:07:08

Jeg har gjort det at min arb. pc kører på et netkort til min foretrukne pc.
Ungernes kører som du gerne vil men jeg har aldrig haft held til at få dem til at se hinanden. Der er dog flere metoder, har du prøvet at pinge dem?
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 14:45 #14
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 14:46 #15
Avatar billede idasb Nybegynder
17. februar 2003 - 14:54 #16
hurra.... Nej hvor er du fantastisk... det hjalp at installere det der IPX... nu har jeg kun to spørgsmål:
1. skal firewallen altid være slået fra, når de to skal snakke sammen som det bliver foreslået i dit link nr. 2
2. hvordan giver jeg dig nogle flere points?
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 15:06 #17
1 firewall skal man jo have prøv om den kan ellers må du slå den fra
2 takke opret ekstra spørgsmål med link til denne tråd
Avatar billede idasb Nybegynder
17. februar 2003 - 15:11 #18
ok, jeg opretter et spørgsmål under Diverse > Fri Debat > der hedder til Ullum. Er det ikke ok?
Avatar billede ullum Praktikant
17. februar 2003 - 15:13 #19
det er alt for venligt