Avatar billede j-johansen Nybegynder
15. februar 2003 - 00:57 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Program der erstatter flere forskellige ord

Hej!

Jeg sidder og skal bruge et program der kan erstatte flere forkellige ord i en tekstfil (lad os kalde den "før.txt") ved hjælp af en anden tekstfil (lad os kalde den "erstatningsord.txt") hvor ordene der skal erstattes er skrevet så et "|" og så hvad det slal erstattes med. Fx:

før | efter
tis | urin
kød | vegetar
hund | kat

altså hvis det var overstående der var i "erstatningsord.txt" skulle forekomster af "før", "tis", "kød" og "hund" i tekstfilen "før.txt" erstattes med "efter", "urin", "vegetar" og "kat".

Derefter skal det hele gemmes som fx "resultat.txt"

NOTE: det behøver ikke at være "|" der adskilder ordet fra hvad det skal erstattes med, det er bare et eksempel...

Findes der sådan et program, eller er der måske en der kan lave det?
Jeg har ikke selv kunnet finde et program der kunne (tænk, ja det er derfor jeg skriver her :D) så der eksisterer sikkert ikke noget, men da det jo egentligt ikke gør noget specielt tror jeg ikke det ville være så svært selv at lave for en der har forstand på den slags... derfor "opfordringen"/"please" (til at) lav(e) det...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
15. februar 2003 - 01:47 #1
Hvorfor bruger du ikke bare Word. Gå i rediger - erstat og erstat de ord du måtte ønske. Kan sagtens gemmes som txt i word
Avatar billede j-johansen Nybegynder
15. februar 2003 - 12:17 #2
hvis jeg nu har en tekstfil med lidt ver 4.000 ord der skal erstattes kommer det satmt til at tage sin tid i word!
Avatar billede Spotgun Seniormester
15. februar 2003 - 14:31 #3
johansen: Hvis nu du vil erstatte "tis" med "urin" - hvad så hvis der f.eks. står "tissemand" - skal det så oversættes til "urinsemand"? Eller skal den kun tage højde for enkeltstående ord - altså "tis" alene?
Avatar billede j-johansen Nybegynder
15. februar 2003 - 16:09 #4
den skulle kun tage højde for enkeltestående ord... det ville i hvert fald være at foretrække :)
Avatar billede iknow.dk Nybegynder
15. februar 2003 - 16:17 #5
Hvad er der nu galt med urinsemand?

Jaja... det er nok bare fordi har sommerhus i Urinvilde og ens yndlingsfodboldspiller er Baurintuda... ;)

Jeg har med stor glæde brugt det lille DOS program yank.exe - Programmet ER freeware, men jeg kan ikke lige finde det :)
Avatar billede htm Nybegynder
15. februar 2003 - 16:28 #6
iknow.dk>> Mon ikke at det er den der er inkluderet i denne pakke?
http://ww2.netnitco.net/users/cruth/claysutl.html
Avatar billede j-johansen Nybegynder
15. februar 2003 - 16:40 #7
jeg har fundet programmet (og ja, tænk en gang, det er det samme sted som htm har fundet det :)) men jeg kan ikke finde ud af at bruge det :(

Nogen der kan hjælp?
Avatar billede htm Nybegynder
15. februar 2003 - 18:12 #8
Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan fil-formatet skal se ud, men umiddelbart skal kommandoen se sådan ud:

yank /i før.txt erstatningsord.txt

Så er det bare spørgsmålet hvordan filformatet skal være og det kan jeg ikke lige gennemskue! Måske iknow.dk kan???
Avatar billede j-johansen Nybegynder
22. februar 2003 - 13:09 #9
så fandt jeg selv ud af det :)
Programmet hedder ReplaceEm, er gratis og kan findes på http://www.orbit.org/replace/

Istædet for at før og efter skal adskildes med | bliver det adskildt med et enter...
altså sådan her:
før
efter
tis
urin
kød
vegetar
hund
kat
det vil i de filer man har valgt (ja, den kan også klare flere filer samtidigt :)) erstate "før" med "efter", "tis" med "urin", "kød" med "vegetar" og "hund" med "kat" - lige hvad jeg havde brug for ;)