Avatar billede ole71 Nybegynder
14. februar 2003 - 20:35 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Endnu et combobox spørgsmål....

Jeg er lige ved at tude. Jeg har prøvet på ca 1.321 måder at løse mit problem, bla ved at kigge igennem alle svar i denne kategori. Her kommer så mit problem:

Jeg har en form(AlbumForm), hvor jeg fra en Combobox (cbKunsner) ønsker at indsætte indholdet af denne i fald det ikke er på listen i en tabel (KunstnerC). Det hele skal foregå ubemærket for brugeren, også selv om det skulle give risiko for fejlindtasninger. Simpelt, ikke??Well, i hvert fald ikke for mig. Men vent.. Der er mere endnu:

Da denne simple procedure er en jeg gerne skulle bruge andetsteds i databasen, vil jeg gerne lave det som en funktion (eller sub), som jeg kan kalde fra en hændelsesprocedure med argumenterne:
strAktivTabel, strAktivtFelt og strNyData

Jeg har prøvet en del, men lægger gerne øre (øjne??) til jeres løsningsforslag.

MVH
Ole
Avatar billede mugs Novice
14. februar 2003 - 21:40 #1
Hvis det er ligegyldigt med fejlindtastninger, kan du blot sætte egensklaben "BegrænsTilListe" til Nej. Så kan du skrive hvad som helst. Men så går lidt af fidusen ved en combo jo fløjten.
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2003 - 10:49 #2
ole71, I can give a solution to this but the problem is that each table will be different, they may have a different number of fields, so the SQL will not be the same. Anyway this is a solution for a table with only ONE field and maybe an autonumber.

Private Sub cboOne_NotInList(NewData As String, Response As Integer)

'I am assuming that the data WILL get written to the dB so no error checking is done
'You have similar code for each combo

    WriteComboData("TableOne", "Field1", NewData)

        Response = acDataErrAdded

End Sub

Function WriteComboData(strAktivTabel as string, strAktivtFelt as string, strNyData as string)

docmd.setwarnings false

Docmd.Runsql "INSERT INTO " & strAktivTabel & " (" & strAktivtFelt  & ") VALUES ('" & strNyData & "')"

docmd.setwarnings true

End function
Avatar billede terry Ekspert
15. februar 2003 - 10:49 #3
NOTE: I have not tested this, its just off the top of my head
Avatar billede mugs Novice
15. februar 2003 - 23:19 #4
Hvis jeg retter linien:

WriteComboData("TableOne", "Field1", NewData)

Til:
Call WriteComboData("TableOne", "Field1", NewData)

Fungerer det perfekt.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2003 - 09:47 #5
Hi mugs, thanks but it shouldnt be necessary to use CALL, dont think I EVER have in Access :o)
Avatar billede rosco Novice
16. februar 2003 - 11:37 #6
Jeg har en eksempeldatabase liggende som løser problemet.
hvis du skriver noget som ikke er på listen bliver du spurgt om det skal tilføjes, så er det blot at klikke OK.
Blot læg din e-mail så skal jeg sende den.
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2003 - 11:40 #7
hi rosco, I have an example dB too, but in the question ole71 says "Det hele skal foregå ubemærket for brugeren" and if I understand that correctly it means that the user doesnt have to be asked if he wants to create the record. Thats why my solution deosnt prompt the user it just addes the data!
Avatar billede mugs Novice
16. februar 2003 - 11:48 #8
terry > I can not get it to work without using "call". Maybee I set Your code in a wrong place! You are right when You write, that the question is, that the user shall not be prompted when he wants to create an new record. And that's why I made My comment 14 FEB.

rosco > May I see Your example? Please send it to:

mugs@mail.dk
Avatar billede rosco Novice
16. februar 2003 - 11:49 #9
I Know.
Det var blot for at give Ole71 en alternativ løsning, til det han ønskede.
Avatar billede rosco Novice
16. februar 2003 - 11:56 #10
mugs>Den er sendt
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2003 - 12:47 #11
Hi mugs, I would place it in a module. Remember though that I havent made this, it was off th etop of my head, so it isnt tested. But I see no reason why it shouldnt be like any other function. And your right concerning your comment 14 Feb.

Rosco, yes it is maybe a good idea with alternative solutions :o)
Avatar billede mugs Novice
16. februar 2003 - 12:53 #12
Rosco > db er modtaget og tilsyneladende perfekt til mit formål. Tak
Avatar billede ole71 Nybegynder
16. februar 2003 - 15:29 #13
Tak for hjælpen, alle. Og især dig, Terry.

MVH
Ole71
Avatar billede terry Ekspert
16. februar 2003 - 15:54 #14
selv tak :o)