Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:41 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

MySQL og Tomcat4 på debian !

Hej

Jeg har et problem med mySQl og Tomcat4 på min debian maskine.
Jeg har lavet et JSP projekt som benytter sig af en mySQL database, dette fungere også fint på min WinXP maskine.
Så snart jeg flytter det hele over på min debian maskine, virker det som om at tomcat4 ikke kan få fat i mySQL serveren.

Jeg kan sagtens afvikle JSP siderne på min winXP maskine, og bruge mySQL databasen på debian maskinen. Altså mySQL databasen virker fint på debian.

Jeg bruger mySQL driveren "org.gjt.mm.mysql.Driver" (så ved i hvad jeg mener) og tror måske det er den der er noget galt med.

Skriv hvis i vil se kode mm.

På forhånd tak for hjælpen !
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 16:42 #1
Det skal lige siges at den skriver noget i retning af: cannot connetct to localhost:3306, is there realy a mySQL database.... osv osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 16:48 #2
MySQL security checker på hvor requesten kommer fra.

Prøv og check om der er adgang fra debian maskinen.
Avatar billede jacobve Nybegynder
14. februar 2003 - 16:51 #3
du tilgår med samme bruger fra begge maskiner? altså at brugeren du tilgår med fra debian har adgang til db?
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:01 #4
Hvis jeg f.eks. skriver "mysql -u root -p" kan jeg sagtens logge indt i databasen, på debian maskinen !
Er det noget af det i snakker om ?
Jeg ville også synes at hvis det er brugeropsætningen der er noget galt med, vil den ikke skrive "cannot connect...." men noget med "user..." ??
/Carsten
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:21 #5
Er det også root du bruger fra din JSP ?

(hvis jeg husker rigtigt så bruger MySQL kombinationen af user og host
til adgangs kontrol)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:22 #6
Din betragtning om fejl-meddelsen virker jo meget logisk, men
MySQL kører jo på maskinen, så på en eller anden måde er
beskeden ikke rigtig.
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:24 #7
Når jeg skal logge på mySQL databasen bruger jeg "monty", det gør jeg også når jeg logger på debian databasen v.h.a. mySQL front på winXP maskinen
Men tror i det har noget med brugere af gøre `?
Det virker heller ikke hvis jeg prøver at bruge winXP mysql og så debian til Tomcat4 !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:26 #8
Din driver er ikke nyeste version.

Så hedder den com.mysql.jdbc.Driver (download Connector/J fra
www.mysql.com), men det er vist bare en navne-ændring i.f.m. at
det er blevet et officielt produt fra MySQL.

SÅ det tror jeg ikke betyder noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:27 #9
Hvis du står på Debian boxen, kan du så logger på
MySQL som bruger monty ? (mysql -u monty -p)
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:27 #10
skal den ellers bruges på samme måde ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:29 #11
Ligger driver har filen i server lib eller i webapp lib ?

Er det JSP-JDBC-DB eller JSP-Java klasse-JDBC-DB eller ?

Ja - jeg fisker med det store trawle, men når fejlen ikke springer i øjnene,
så må man jo forsøge sig lidt frem.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:30 #12
Ja.

Alle JDBC drivere bruges på samme måde.

Og jeg mener som sagt at det kun er en navne ændring i.f.m. at
MySQL har overtaget ansvaret for driveren.
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:30 #13
Humm... Det må være JSP-Java klasse-JDBC-DB ! Det er en bean som tilgår driveren !
Er lige ved at prøve med den nye driver !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 19:38 #14
Kunne vi få den helt præcise fejl-meddelelse også ?
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 19:58 #15
Jeg læser det i catalina.out
java.sql.SQLException: Cannot connect to MySQL server on localhost:3306. Is there a MySQL server running on the machine/port you are trying to connect to?
... og så en lang Exception !

Jeg har lige ødelagt min tomcat lidt.. så jeg kan ikke lige prøve den nye driver ! men du mente heller ikke at det var den ! eller hvad ?
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:02 #16
Nej. Den der fejl kommer fra DriverManager.getConnection ikke fra Class.forName
og jeg tror ikke på det skyldes problemer med driveren.

Hvordan set connection URL ud på XP (som virker) og Debian (som ikke virker) ?
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 20:06 #17
Hey hovsa.... Nu prøvede jeg lige med den nye driver !
Nu skriver den noget andet:
Unable to connect: access denied (java.net.SocketPermission localhost resolve)
(jeg har skåret lidt ned på meddelsen)
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:10 #18
Hovsa.

Er der sat noget specielt op for security på den Debian Tomcat ?

Det der ligner en java security manager og security policy i aktion !
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 20:14 #19
ehhh..... det forstår jeg ikke !
Ved du hvor jeg skal kigge ?
Jeg er ikke en linux haj !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:19 #20
Det er ikke Linux security det er Java security.

Prøv og læs_
http://jakarta.apache.org/tomcat/tomcat-4.0-doc/security-manager-howto.html
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 20:22 #21
Jeg er fuldstændig lost ! Har lige skimmet det lidt !
Skal jeg tilføje noget i den catalina.policy fil ?
Det ser ud som om det går den rette vej !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:26 #22
Det var ihvertfald en mulighed. Det link indeholder bl.a. følgende:

// The permission granted to your JDBC driver
// grant codeBase "file:${catalina.home}/webapps/examples/WEB-INF/lib/driver.jar!/-" {
//      permission java.net.SocketPermission "dbhost.mycompany.com:5432", "connect";
// };

og det ligner sgu da noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:28 #23
Men kunne du ikke først prøve at starte Tomcat uden den security manager ?
Avatar billede carls2002 Nybegynder
14. februar 2003 - 20:28 #24
Jeg er desværre nød til at stoppe for i aften.. jeg kigger på det i morgen !
Jeg Acceptere dit svar der !
Tak for hjælpen !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. februar 2003 - 20:31 #25
OK.
Avatar billede carls2002 Nybegynder
15. februar 2003 - 12:17 #26
Så ser det ud til at køre !
Jeg har slået security manageren fra... !
Jeg er ikke helt med på hvad jeg skal skrive i den, hvis den skal være slået til ?
/Carsten
Avatar billede arne_v Ekspert
15. februar 2003 - 15:28 #27
Jeg tror at:

grant codeBase "file:${catalina.home}/webapps/xxxxxx/WEB-INF/lib/mysql-connector-java-2.0.14-bin.jar!/-" {
      permission java.net.SocketPermission "localhost:3306", "connect";
};

burde virke !