Avatar billede gummiand Nybegynder
03. november 2000 - 11:28 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Kopiere formler i excel

Hvordan kopierer man formler i excel, uden at referencerne ændres.

Altså som om der står $-tegn foran referencerne.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
03. november 2000 - 11:32 #1
Det gør du således:

Tryk F2 eller klik på formellinjen, som om du ville redigere cellen. Marker hele indholdet af cellen på formellinjen med piltasterne eller musemarkøren.

Tryk \"kopier\" (Ctrl+C) og derefter Esc. Nu ligger indholdet af cellen, dvs. formlen, i udklipsholder.

Placér markøren på målcellen og tryk \"indsæt\" (Skift+Ins). Voilà!!!

Denne procedure kan naturligvis kun anvendes på én celle ad gangen.
Avatar billede gummiand Nybegynder
03. november 2000 - 12:23 #2
Hej frankgrevil

Den kender jeg godt, men jeg har mega-mange celler der skal kopieres, så jeg forudser at jeg får krampe i hænderne hvis jeg gør det sådan.

Der må da være en metode til at gøre det på en hel blok af celler.
Avatar billede frankgrevil Praktikant
03. november 2000 - 12:32 #3
Så er der et andet trick, men det kræver, at der er plads i regnearket. Lad mig her forudsætte, at dine celler ligger i én række, og at du vil lave en kopi 10 rækker længere nede:

Markér alle cellerne og kopiér dem f.eks. 400 rækker ned.

Markér de kopierede celler og flyt (Skift+Del, Skift+Ins) dem 10 rækker ned.

Markér de flyttede celler og kopiér dem 400 rækker op.

Nu har du eksakte kopier af dine oprindelige celler placeret 10 rækker under dem. Så har du ganske vist også en kopi 400 rækker længere nede, som du skal slette.

Hvis du skal udføre operationen regelmæssigt, kan det muligvis betale sig at lave en makro til formålet, men ellers er den skitserede procedure meget hurtig.
Avatar billede nerøs Nybegynder
03. november 2000 - 17:52 #4
Ikke præcist det du beder om, men en effektiv metode:
Nedenstående makroer Skifter mellem relative og absolutte referencer i markeret område

Sub SkiftRefType()
    Dim celle As Range
    Dim Reftype As Integer
    Dim Svar As Variant
    Svar = InputBox(\"Skift alle refencer i markeret område\" & vbLf & _
    \"Tast \'r\' for relativ eller \'a\' for absolut\")
    Select Case LCase(Svar)
    Case \"r\"
        Reftype = xlRelative
    Case \"a\"
        Reftype = xlAbsolute
    Case \"\"
        Exit Sub
    Case Else
        SkiftRefType
    End Select
    For Each celle In Selection
        celle.Formula = Application.ConvertFormula(Formula:=celle.Formula, FromreferenceStyle:=xlA1, ToReferenceStyle:=xlA1, ToAbsolute:=Reftype)
    Next celle
End Sub

VH Nerøs
Avatar billede gummiand Nybegynder
04. november 2000 - 14:01 #5
Ikke så enkelt som jeg havde håbet, men I kan jo ikke gøre for, at excel er noget lort, så I får pointene.

Hvis nogen finder en enkel metode, er kan der godt komme flere point.