Avatar billede krimi Nybegynder
02. november 2000 - 20:29 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Er det nødvendigt med Begin trans og commit i mssql?

Hej

Er det nødvendigt at bruge begin trans og commit når man laver et query i Delphi, eller sørger mssql selv for samtidigheden?

Mvh
Avatar billede frylund Nybegynder
02. november 2000 - 20:39 #1
det styrer du selv
Avatar billede ortrak Nybegynder
02. november 2000 - 20:45 #2
MS SQL laver ikke automatisk transaktioner. Det er noget du skal styre via dit MTS-objekt.

/ortrak
Avatar billede krimi Nybegynder
02. november 2000 - 20:48 #3
Det er sikkert noget jeg har misforstået, men sørger MSSQL ikke for at låse en table (og eventuelt en række i 6.5) uden at jeg behøver at tænke over det?
Blander jeg noget sammen her?

Mvh
Avatar billede frylund Nybegynder
02. november 2000 - 20:55 #4
mssql sørger for at låse pages når du f.eks. updater og insert\'er, men hvad nu hvis du kigger på data og gerne vil opdaterer dem efter du har beregnet noget logik. Så er du nød til at \"låse\" disse data via en transaktion, for at undgå at andre opdaterer på dem i mens. Du har så også muligheden for at lave rollback hvis der gik ged i den 8-)
Avatar billede cbp Nybegynder
02. november 2000 - 21:06 #5
SQL Server\'en bruger faktisk altid transaktioner. Hvis man ikke selv angiver en transaktion med begin trans, oprettes en implicit transaktion pr. query. Det er naturligvis en smule teoretisk, da man jo ikke kan \'nå\' at rollback\'e den enkelte statement. Derfor skal du selv definere transaktioner med begin trans hvis du skal have mulighed for selv at bestemme om det hele skal commit\'es eller rollback\'es.