Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 01:34 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

Formatere en linux-harddisk i XP?

Jeg har 3 harddiske:

1) 80GB NTFS
2) 80GB NTFS
3) 80GB Linux, Native (tror jeg det hedder)

De er alle tre koblede til, og bios kan se dem, men hvordan formatere jeg min Linux harddisk når XP ikke kan se den?
Avatar billede jefa Nybegynder
11. februar 2003 - 01:37 #1
Avatar billede naim7 Nybegynder
11. februar 2003 - 01:49 #2
Hvis du har lidt check på linux kan du boote fra denne diskette (der er et selvstændigt linux system på en ram-drive), derefter mounte den disk du vil arbejde med og formattere den derfra. Det er en rigtig god diskette.

http://www.toms.net/rb/

Men det kræver du ved hvordan du gør fra linux. Ellers kan du søge på alternative FDISK programmer (freeware og shareware) på download.com eller tucows.com, der er nogle der kan læse alle de forskellige formatter og klare sagen. Søg blot under "fdisk" så kommer der lidt forskelligt at vælge imellem.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:07 #3
Enig med jefa at du skal have gdisket din partion. Hvis du ikke kender noget til gdisk kan du finde oplysninger om det. Her kan du læse lidt om hvordan du bruger gdisk http://www.drd.dyndns.org/fr_index.html?/gdisk.html
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
11. februar 2003 - 02:11 #4
Hvis Linux-partitionen ligger på sin helt egen harddisk og altså ikke bare på sin egen partition, kan du formattere den ved at downloade denne startdiskette:
http://home.no/sausage/eksperten/xpboot.exe og med den i maskinen skal du så genstarte computeren og i DOS skrive fdisk. Så skal du først slette partitionen med Linux på og så formattere den med format x:\ fra dos hvor x er drevbogstavet til din linux partition.
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 02:29 #5
Så prøver jeg at skrive:
GDISK 3 /CRE/PRI /FOR/Q
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 02:41 #6
fiskesuppe >> Ved FORMAT D: siger den at det er en forkert kommando. Har prøvet:
Format d:
Format d:\

Den kan heller ikke på de andre drev.

jefa/aovergaard >> Hvordan er det meningen at jeg skal skrive det?
Jeg har prøvet følgende, hvor den hver gang siger at .... Swift er ukent.
GDISK 3 /CRE/PRI/FOR/Q
GDISK 3 /CRE /PRI /FOR /Q

GDISK 3 /CRE/PRI /FOR/Q

GDISK 3 /CRE /PRI
GDISK 3 /CRE/PRI/

GDISK 3 /FOR /Q
GDISK 3 /FOR/Q
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:42 #7
Ja, som jeg ser det. Du får så formateret til Fat32 men kan altid bagefter formatere den til NTFS hvis det er det som du måtte ønske. Du skal vide at når du formaterer til fat kan du fra fat ikke se hvad der ligger på en NTFS partition, men fra NTFS kan du godt se en fat partition
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:47 #8
Har du noget liggende på de andre partitioner?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:50 #9
Har du en XP cd, så kan du også fjerne en partition som ellers er vanskelig at fjerne
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 02:52 #10
1) Jeg har en windows XP-cd. Men når jeg putter den i, giver den mig kun mulighed for at installere på de to andre drev.

2) Jeg kan ikke få GDISK til at virke, den viser gerne diverse oplysninger, men jeg kan ikke få den til at lave noget.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:55 #11
Når du kommer Xp cd i og siger installer kan du så ikke vælge det drev hvor linux ligger og derefter oprette en ny partition her.

Husk bare at sige installer, den gør ikke noget før den har fået at vide hvilket drev du ønsker at installere på, og lige inden det, kan du få lov til at partitionere vanskelige drev
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 02:57 #12
Kan du heller ikke få denne til at virke:
One last example:

Let's say that we have a 4Gb drive. It has 3 unix partitions on it, so we need to delete them. We're planning on installing Windows NT 4.0 onto the drive and then using part of the drive with an NTFS partition.
NT 4.0 needs a FAT-16 partition to boot from so we'll create a 2Gb FAT-16 partition - the largest possible size for FAT-16 - and then the remaining 2Gb will be NTFS. GDISK cannot create NTFS partitions, so we'll just make an Extended partition and then create the NTFS partition from within NT once it is installed.

Here's what we'd type:

GDISK 1 /DEL /ALL
DELete ALL existing partitions on physical harddisk 1.

GDISK 1 /MBR
Reinitialize the Master Boot Record.

GDISK 1 /CRE /PRI /-32 /FOR /Q
CREate a PRImary partition not using FAT-32 but using FAT-16 instead and Quick FORmat it. We're not specifying a size for the partition because we want it to be the maximum size for a FAT-16 partition which is 2Gb.

GDISK 1 /CRE /EXT
CREate the EXTended partition which will later have an NTFS partition in it.
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
11. februar 2003 - 03:59 #13
tommyf -> Underligt, har du været inde i fdisk og slette partitionen og oprette den igen som FAT32? Altså:

Fdisk -> delete partition
Fdisk -> create partition
format d:\

Hvis dette var den fremgangsmåde du brugte sidst, hvad står der så om d-drevet under partitionsoplysningerne i fdisk?
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 04:28 #14
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg gjorde, men det blev pludselig muligt at se den 3. harddisk under windows. Så det blev pludselig enkelt at formatere den.

Hvordan ligger jeg smartest Win95, Win98 eller WinXP ind på den nu hvor jeg har adgang til den fra WinXP? De to førstnævnte kan hvis ikke kører i dette NT-miljø.
Hvis jeg booter op på 98-cden kan den ikke rigtig se nogle af harddiskene.
Avatar billede klatten Nybegynder
11. februar 2003 - 08:47 #15
hvorfor vil du dog lægge et andet windows system ind, når du har xp?
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 10:59 #16
Fordi jeg skal have sat harddisk3 tilbage i en anden computer.
Avatar billede jefa Nybegynder
11. februar 2003 - 11:06 #17
Har du fået løst problem?
Avatar billede klatten Nybegynder
11. februar 2003 - 11:48 #18
ok, så er det vel smartest bare at frakoble hd1 og hd2 (bare hiv IDE stikket ud). Smid en windows cd i og installer et styresystem på hd3.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 12:03 #19
Når du skal have harddisk 3 over i anden computer, skal du sætte den derover med det samme. Man skal installere styresystemet på den maskine hvor det skal køre på
Avatar billede tommyf Nybegynder
11. februar 2003 - 14:29 #20
klatten >> Hvis jeg gør det starter den slet ikke.

aovergaard >> JA, men den harddisk vil ikke boote fra hverken diskette eller cd-drev.

Efter ~7 timer er det lykkes at få det til at virke. Det er nok lidt for kompleks til at I havde en chance for at sætte jer ind i det (for meget gammelt udstyr med sine små særheder).

Tak for jeres deltagelse, og moralske opbakning ude på de sene timer :)
Avatar billede aovergaard Nybegynder
11. februar 2003 - 14:54 #21
Takker for point, og det kan altid betale sig at være udholdende