Avatar billede Lasse Novice
10. februar 2003 - 23:23 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

reducering af uddrag

Jeg har foelgende uddrag fra en db:

reference, count1, count2

selvom forskellige raekker ikke har samme reference, saa kan der godt vaere lighed i raekkernes count1 og count2. Dvs. at baade count1 og count2 i en raekke er de samme count1 og count2 i en anden raekke.

Dvs. at for en bestemt kombination af count1 og count2, kan der godt forefindes flere forskellige reference.

Hvordan vaelger jeg kun een af disse referencer?

Haaber det giver mening...
Avatar billede Lasse Novice
10. februar 2003 - 23:25 #1
et uddrag kunne vaere:

reference|count1|count2
hej|1|2
hej2|1|2
hej3|2|3
hej4|2|3

det jeg gerne vil have reduceret dette til er:
hej|1|2    (eller hej2|1|2... det er ligemeget hvilken)
hej3|2|3    (eller hej4|2|3... det er ligemeget hvilken
Avatar billede e.oersted Nybegynder
11. februar 2003 - 09:44 #2
SELECT count1, count2, reference, count(count1) AS antal FROM tabel
GROUP BY count1, count2, reference HAVING antal = 1

Dette vil altid give dig den første række med hver kombination af count1 og count2
Avatar billede e.oersted Nybegynder
11. februar 2003 - 09:46 #3
Nåh nej - glem ovenstående, den giver dig kun de rækker, der har præcis een række af samme kombination - jeg "tænker" videre - Sorry :-)
Avatar billede e.oersted Nybegynder
11. februar 2003 - 10:04 #4
SELECT count1, count2, MIN(reference) AS FirstRef FROM tabel
GROUP BY count1, count2

- mere indviklet behøver det vist ikke være :-)
Avatar billede Lasse Novice
26. februar 2003 - 16:50 #5
laekkert... takker